Kā zināt, ka tevis noskatītā prece veikalā patiešām ir eko?
Patērētāji mūsdienās daudz vairāk uzmanības pievērš vides jautājumiem – iepērkoties meklē preces, kuras ne tikai apmierina vajadzības, bet arī pēc iespējas mazāk kaitē dabai.
Dažkārt to izmanto ražotāji, bez jebkāda pamatojuma norādot, ka prece ir dabiska, bioloģiska, videi draudzīga, ekoloģiska un uz iepakojuma attēljot dabisku vidi – zaļus kokus, zilas debesis –, lai pircējam nerodas šaubas, ka viņš izvēlējies videi draudzīgu produktu.
Lai izvairītos no zaļmaldināšanas, jāmeklē pamatojums preces aprakstam. Ja tā tiek pasniegta kā bioloģiska vai ekoloģiska, uz iepakojuma jābūt ekomarķējumam. Eiropā trīs zināmākie ir Eiropas Savienības (EU Ecolabel), Ziemeļu gulbja (Nordic Swan Ecolabel) un Zilā eņģeļa (The Blue Angel) marķējums.
Ja uz iepakojuma norādīts, ka, piemērma, 85% ir otrreizēji pārstrādājami, bieži vien tas attiecas tikai uz pašu iepakojumu, turklāt tādā gadījumā, ja pircējs pats to nogādā līdz atbilstīgam atkritumu konteineram. Redzot Latvijas Zaļās karotītes marķējumu, daudzi kļūdās, jo domā, ka produkts ir zaļš. Taču Zaļā karotīte nozīmē tikai to, ka produkts ražots Latvijā un vismaz 75 % izejvielu ir vietējas izcelsmes.
Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda atbalstu.