Visā Latvijā taps uzlādes stacijas elektromobiļiem - valsts to dāsni atbalsta
Patlaban Latvijā ir tikai 234 elektromobiļi un deviņas uzlādes stacijas, taču šā transporta popularitāte pieaug. Jau ir apstiprināti nacionāla mēroga uzlādes tīkla izveides plāni, un Rīgas dome, iedrošinot šoferus, nākusi klajā ar vairākām vilinošām privilēģijām.
Sabiedrības izglītošanā aktīvi iesaistās Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Vietnē e-transports.org iespējams uzzināt visu, kas nepieciešams, lai, plānojot nākamā auto iegādi, spētu izdarīt informētu izvēli – par vai pret elektromobili.
Zināmi jau kopš 19. gadsimta
Ideja darbināt transportlīdzekli ar elektroenerģiju nav nekas jauns. Patiesībā tā ir gandrīz tikpat sena, cik pirmie veiksmīgie mēģinājumi šo enerģijas avotu izmantot sadzīves vajadzībām. Pirmie elektromobiļi radīti jau 19. gadsimta beigās un līdz 20. gadsimtam iemantoja pat zināmu popularitāti, taču tolaik bija pārāk nerentabli un nespēja konkurēt ar jau masveidā ražotajiem iekšdedzes dzinēju automobiļiem.
Mūsdienās būtisks papildu faktors ir ietekme uz apkārtējo vidi. Tieši tāpēc elektromobiļiem nu dota iespēja sevi pierādīt kā nākotnes transporta veidu, jo atšķirībā no iekšdedzes dzinējs tie ir dabai nesalīdzināmi draudzīgāki – oglekļa dioksīda (CO2) izmeši nepārsniedz nulles atzīmi.
Būs 220 stacijas visā Latvijā
Latvija nestāv uz vietas, un par infrastruktūras pilnveidošanu elektromobiļu vajadzībām tiek domāts. Pērn CSDD uzticēts sagatavot un Eiropas Reģionālās attīstības fondā (ERAF) iesniegt elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras objektu tīkla izveidošanas un attīstības projekta pieteikumu. Vienošanās par šāda tīkla izveidi parakstīta šā gada 11. aprīlī. Nacionāla līmeņa uzlādes tīkla izveide nodrošinās elektromobiļu šoferiem lietošanas iespēju visā Latvijā, neraizējoties par vienu no šā brīža būtiskākajām problēmām – uzlādes staciju trūkumu.
Projektu, kuru pamatā finansē ERAF, paredzēts īstenot līdz 2021. gada janvārim. Pirmajā posmā uzlādes stacijas izvietos uz valsts galvenajiem autoceļiem, un šis darbs jau ir sākts. Uzlādes stacijas uzstādīs arī uz reģionālajiem autoceļiem un lielākajās apdzīvotajās vietās. Kopumā plānots ierīkot 220 uzlādes vietas, no kurām 55 nodrošinās ātro uzlādi – aptuveni 30 minūšu laikā.
Var uzlādēt arī mājās
CSDD pieejamā jaunākā informācija liecina, ka pašlaik visvairāk uzlādes staciju ir Rīgā – septiņas. Pa vienai ir Jūrmalā, Ogrē, Gulbenē, Tērvetē un Talsu novada Gibuļu pagastā.
Elektromobili uzlādēt iespējams vairākos veidos – gan specializētajās stacijās, kurās to var izdarīt no 0% līdz pat 80% apmēram pusstundas laikā, gan mājās, kur uzlāde 220 voltu spriegumā ar speciālu lādētāju var aizņemt četras stundas. Standarta uzlādi var veikt arī ar speciālu kabeli, taču šāda uzlāde mājās var aizņemt līdz pat desmit stundām.
Pagaidām dārga cena un īsas distances
Lai arī par elektromobiļiem runā kā par tuvākās nākotnes vīziju, izpētot autoražotāju un tirgotāju piedāvājumu, jāsecina, ka cenu ziņā šie auto neizceļas uz iekšdedzes dzinēju fona.
Piemēram, jaunais „Nissan” modelis „Leaf” Latvijā pieejams par 33 860 eiro. Tas klasificēts kā ģimenes auto, atkarībā no specifikācijām ar vienu uzlādi var nobraukt no 199 līdz 250 kilometriem. „Mitsubishi” modeļa „i-MiEV” cena Eiropā svārstās no 33 000 līdz 35 000 eiro, un ar vienu uzlādi tas spēj nobraukt aptuveni 99 kilometrus.
„Peugeot” elektromobiļu tirgū 2010. gadā ienāca ar modeli „ION”. Tā spējas – ar vienu 47 kilovatu elektrodzinēja uzlādi nobraukt līdz 130 kilometru. Prognozētie attālumi gan mēdz atšķirties atkarībā no braukšanas apstākļiem un auto vadīšanas paradumiem.
Valsts dāsni atbalsta
Toties ir valstis, kas īpaši stimulē elektromobiļu iegādi. Spilgts piemērs ir Francija, kur valdība pērn nāca klajā ar piedāvājumu – 10 000 eiro atbalsts ikvienam vismaz 14 gadu veca dīzeļdzinēja auto īpašniekam, kurš savu mašīnu plāno nomainīt pret elektromobili. Kopš šā gada šādu atbalstu var gūt arī tie, kuru iekšdedzes auto ir vismaz desmit gadu vecs.
Atbalstu sniedz arī Latvijas pašvaldības. Piemēram, no 1. jūlija „Rīgas satiksmes” apsaimniekotajās stāvvietās elektroauto var novietot bez maksas un bez laika ierobežojuma. Elektromobiļiem ir tiesības pilsētā pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu, tiem nepiemēro ne transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli, ne vieglo automobiļu un motociklu nodokli. Pirmreizēja elektromobiļa reģistrācija ir bez maksas. Latvijā reģistrētiem komersantiem ir iespēja saņemt valsts līdzfinansējumu uzņēmuma elektromobiļa iegādei.
Šoferis dalās pieredzē
„Latvenergo” rīkotajā seminārā pieredzē dalījušies vairāki elektromobiļu lietotāji. Latvijas Jūras administrācijas pārstāvis Mārtiņš Balodis pēc gandrīz gadu ilgas pieredzes pie „Nissan Leaf” elektroauto stūres saka: “Man patiešām patīk braukt ar šo automobili.”
Administrācija to iegādājusies par 41 200 eiro (ar PVN), saņemot līdzfinansējumu aptuveni 17 000 eiro apmērā, ar dārgāko komplektāciju.
Pie pilnas uzlādes parasti panelī tiek rādīts 135 kilometri kā iespējamais nobraucamais attālums. Tiesa gan, Balodis ir neizpratnē par dažiem plašāk izskanējušiem nobrauktā attāluma rekordiem: “Ideālos apstākļos kādam ASV esot izdevies nobraukt 222 kilometrus. Manā praksē šis auto pat teorētiski nekad nav rādījis šādu skaitli.”
Latvijas elektromobiļu šoferi arī novērojuši ļoti lielu laika apstākļu ietekmi – ziemā zemā temperatūrā iespējamie attālumi manāmi krītas.
Balodis vairākumā gadījumu spiests izmantot lēno uzlādi (pie 220 voltu sprieguma), kas aizņem 8–12 stundas. “Ļoti gan iepriecina valsts gādātie atvieglojumi. Atļauja braukt pa autobusu joslām, protams, noder, bet īpaši patīkami ir spēt novietot auto bez maksas,” gandarīts ir šoferis.
Ko vēlas šoferi
Pētījumu centra SKDS veiktā aptauja liecina, ka 8% Latvijas iedzīvotāju apmierinātu elektromobiļa spēja bez uzlādes nobraukt līdz 100 kilometriem lielu attālumu, 30% – no 101 līdz 300 kilometriem. Šādas distances sasniedzamas ar jau pieejamajiem elektromobiļiem.