Magonis pamet Rīgas Centrālcietumu
Uģa Magoņa glaunais Baltezera īpašums tagad izskatās nekopts un noplucis
Baltezera prestižajā rajonā, kur pašmāju bagātie un slavenie sacenšas namu smukumā, kopējo skatu pamatīgi bojā "Latvijas dzelzceļa" bijušā vadītāja Uģa Magoņa īpašums, kas šķiet nekopts jau gadiem.
Uģa Magoņa desmit gadu ilgusī ēra "Latvijas dzelzceļa" vadītāja amatā beidzās 2015. gada augustā. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) viņu aizturēja aizdomās par pusmiljona eiro liela kukuļa ņemšanu, viņš ātri vien tika atbrīvots no darba. Lai gan pirms dažiem gadiem tiesa par kukuļošanu apsūdzēto Magoni attaisnoja, spriedums tika pārsūdzēts un tagad to skata Rīgas apgabaltiesa. Bet pirms deviņiem gadiem Magoņa mantai uzliktais arests joprojām ir spēkā, un viņa glaunais īpašums "Magoņkrasti" Baltezerā šķiet nekopts un neapsaimniekots.
Īpašums Baltezerā Magonim tika 2003. gadā kā dāvinājums, liecina Zemesgrāmatā pieejamā informācija. Dzīvojamā māja gan ekspluatācijā tika pieņemta astoņus gadus vēlāk. Bet kopš 2015. gada augusta, kad Magonis tika aizturēts, nekustamajam īpašumam ir uzlikts arests – aizliegums to atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām. No malas skatoties, šķiet, ka Magonis īpašumu ilgāku laiku nav apgrūtinājis arī ar apsaimniekošanu, un nu jau itin noplukusī ēka Baltezera kopto pērļu vidū izskatās kā dadzis rožu dārzā, novērojis žurnāls "Kas Jauns".
Kas notika ar Magoni?
KNAB Magoni aizturēja 2015. gada 6. augustā. Apsūdzības pamatā bija divu darbību kopums, proti, prokuratūra uzskatīja, ka Magonim 2015. gada vasarā nodota nauda, lai sekmētu, ka "Latvijas dzelzceļa" meitassabiedrība SIA "LDz Ritošā sastāva serviss" iepirktu no uzņēmējam Oļegam Osinovskim piederošās AS "Skinest Rail" četras dīzeļlokomotīves. Tāpat prokuratūra uzskatīja, ka Magonis apsolījis tikties ar toreizējo Krievijas dzelzceļa prezidentu Vladimiru Jakuņinu un panākt labvēlīga lēmuma pieņemšanu Osinovska interesēs, proti, lai Krievijas lokomotīves tiktu remontētas Daugavpils rūpnīcā. Kopējā kukuļa summa bijusi aptuveni pusmiljons eiro, uzskatīja prokuratūra. 2021. gada janvārī Vidzemes rajona tiesa Limbažos par kukuļošanu apsūdzēto Magoni un Igaunijas uzņēmēju Oļegu Osinovski attaisnoja, atzīstot pret viņiem celtās apsūdzības par nepamatotām.
Tāpat šogad martā Vidzemes rajona tiesa Cēsīs izbeidza procesu pret Igaunijas uzņēmumu AS "Skinest Rail" lietā par 500 000 eiro došanu Uģim Magonim. Tiesa secināja, ka nekādu lielu peļņu "Skinest Rail" šajā darījumā negūtu, tādējādi “neapstiprinājās jebkāda saistība starp Magoņa saņemtajiem naudas līdzekļiem un uzņēmuma "Skinest Rail" interesēm”.
Magonis pats tiesā stāstīja, ka šo pusmiljonu no Osinovska saņēmis nevis kā kukuli, bet gan kā atlīdzību par viņa interešu lobēšanu "Krievijas dzelzceļa" vadībai, lai tā veiktu iepirkumu no Osinovskim piederošā uzņēmuma "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca". Viņš uzsvēra, ka nauda nebija paredzēta tālākai nodošanai, bet gan tika piedāvāta no Osinovska par ilgstošu Magoņa kā privātpersonas palīdzību vairākos līdzīga rakstura jautājumos. Bijušais "Latvijas dzelzceļa" vadītājs uzsvēra, ka viņam ir ilgstošas draudzīgas attiecības ar toreizējo Krievijas dzelzceļa vadītāju Vladimiru Jakuņinu un viņa vietnieku Vladimiru Morozovu. Magonis akcentēja, ka draudzīgas saites ar abām amatpersonām viņu saistījušas jau pirms stāšanās amatā un turpinās vēl aizvien. Viņš atzīmēja, ka ar šīm personām viņš regulāri sazinās un satiekas, kā arī viņi cits citu apsveic dažādos svētkos. Tāpat Magonis vairākkārt uzsvēra, ka viņš nevienā brīdī nav lūdzis Osinovskim nekādus naudas līdzekļus, taču pēc tam, kad viņam tie tikuši piedāvāti, sapratis, ka viņam nav iebildumu, ka viņa darbs tiek novērtēts.
Kā tad Magonim ir tik draudzīgas attiecības ar Krievijas dzelzceļa vadību? Runā, ka Jakuņins ir rados ar Magoņa sievu Anastasiu. Uģis un Anastasia apprecējās 2012. gada vasarā Jūrmalā un 2017. gadā noslēdza līgumu par visas mantas šķirtību.