Mazais Joda sagūsta skatītāju sirdis. Seriāla "The Mandalorian" recenzija
foto: Publicitātes
TV

Mazais Joda sagūsta skatītāju sirdis. Seriāla "The Mandalorian" recenzija

Antra Feldmane

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Virtuozi specefekti, galaktikas planētu reibinošas cīņas, pārdabiski milži un universālais kareivis, kurš, pašam negaidot, kļuvis par tēvu zaļai, jocīgai radībai. Iepazīstiet "Zvaigžņu karu" franšīzes jaunākā seriāla "Mandalorietis" ("The Mandalorian") varoņus!

Mazais Joda sagūsta skatītāju sirdis. Seriāla "The...

Sākšu ar īsu ievadu tiem skatītājiem, kuri nav iepazinušies ar «Zvaigžņu kara» sāgu, un uzreiz jāmin, ka jaunais seriāls «The Mandalorian» jeb «Mandalorietis» būs saprotama un vizuāli iespaidīga izklaide arī tad, ja nezināt neko par Galaktisko Impēriju, kosmosa staciju «Nāves zvaigzne», Lūku Debessgājēju, Dārtu Veideru vai viedo Jodu.

1977. gadā amerikāņu režisors Džordžs Lūkass radīja pirmos «Zvaigžņu karus», un kopš tā brīža populārā kino aina ir mainījusies uz visiem laikiem. Pirmā daļa kļuva par vienu no sava laika ienesīgākajām mākslas filmām, apsteidzot vēl vienu kulta statusā ierindotu kinodarbu – 1975. gadā iznākušo Stīvena Spīlberga šausmu-haizivju gabalu «Žokļi». Turklāt «Zvaigžņu kari» ir tapuši par sava veida amerikāņu kultūras kanona sastāvdaļu. Filma iekļauta ASV Kongresa bibliotēkas Nacionālajā kino reģistrā, kurā tiek izraudzīti tikai kultūras ziņā un estētiski nozīmīgi darbi.

Jau pirmsākumos Džordžs Lūkass nolēma radīt savu biznesa impēriju, acīmredzot nojaušot gaidāmos panākumus un gudri pārņemot kontroli pār franšīzes radošajiem un ražošanas aspektiem. 1971. gadā Lūkass atklāj filmu un specefektu producēšanas uzņēmumu «Lucasfilms». To 2012. gadā iegādājās «Disney», un arī slavenais «Indiana Džonss» nokļuvis šīs kompānijas paspārnē. Kā medijiem min Lūkass, viņš jau kādu laiku vēlējies doties pensijā, bet tāds naudas pelnīšanas instruments, protams, pieprasa turpinājumu. Tās ir gan kinofilmas un seriāli, gan videospēles, tematiskie parki, suvenīri, komiksi, rotaļlietas un viss, ko var iedomāties ar «Zvaigžņu karu» simboliku. Ne velti franšīzei ticis arī Ginesa rekords par ieņēmumiem no savu produktu pārdošanas, tā pašlaik ir piektā pelnošākā pasaulē.

Mežonīgā demokrātija

«Zvaigžņu karu» sākumā iepazīstam Galaktikas Impēriju jeb vienkārši Impēriju, kurā notiek pilsoņu karš. Dumpinieku princese Leja ir nozagusi Impērijas kosmosa stacijas jeb «Nāves zvaigznes» rasējumu. Impērijas pavēlnieks ir ļaunais sits Dārts Veiders, kurš alkst pēc neierobežotas varas. Viena no teorijām ir tāda, ka Lūkass, radot Veidera un Impērijas prototipus, ir domājis par nacistisko Vāciju, kas ar tās vadoni Hitleru apbruņojusies ar līdzvērtīgām ambīcijām pakļaut, iznīcināt un kontrolēt. Leja, pirms sagūstīta, rasējumus paslēpj droīda atmiņā, tikmēr Lūkass iepazīstas ar Veidera mentoru Obi van Kenobi, kurš Lūkasu iepazīstina ar Gaismas zobenu. Lūkass apzinās Spēku, kas viņā mostas un izglābs daudzu cilvēku dzīvības. Filmas noslēgumā Lūkass kopā ar uzticamo Hanu Solo, ko atveidoja tas pats «Indiana Džonss» jeb Harisons Fords, un Leju «Nāves zvaigzni» iznīcina. Triloģijas otrajā daļā saprotam, ka Dārts Veiders un Impērija turpina terorizēt Galaktiku. Lūkasam, Lejai un Hanam Solo ir jāemigrē, Lūkass iepazīstas ar varenāko no Džedaju bruņiniekiem – meistaru Jodu, kurš būs viens no centrālajiem «The Manalorian» tēliem, mīlīgi saukts par Bērnu jeb «Baby Yoda».

Seriāla darbība norit līdz «Zvaigžņu kari. Spēks mostas» filmas ievadam, kad varu atkal centīsies sagrābt Pirmās pavēles jeb «First order» varenie, sagraujot demokrātisko un relatīvi mierīgo Galaktikas dzīvi, kurā darbosies Mandalorietis jeb Mando, par naudu sagūstot meklējamus noziedzniekus un iegūstot citas trofejas. Protams, kā jau demokrātijā, katrs ir par sevi, atalgojums motivē cīnīties uz dzīvību un nāvi, bet Impērijas bijušie kareivji kļūst par «individuālajiem komersantiem», lai iegūtu vērtīgākas, necauršaujamas bruņas un spēcīgākus ieročus. Joprojām ir nabagie un sevišķi bagātie, katrs pēc savām iespējām ir guvis labumu no Impērijas bojāejas, gluži kā mežonīgajos deviņdesmitajos pēc PSRS sabrukuma.

Samurajs bez sejas

Seriāla žanrs balansē uz zinātniskās fantastikas un vesterna robežas, pārņemot vesternam raksturīgo trofeju mednieku stāsta līniju un darbībai norisinoties gleznainās, elpu aizraujošās lokācijās ar kalniem, mežiem un tuksnešiem, nemaz nerunājot par žilbinošo klāstu specefektu, kas imitē reālo dzīvi un tādējādi padara stāstu par ārkārtīgi ticamu pat izvēlīgākajiem «bojeviku» cienītājiem.

Mandalorietis (Pedro Paskāls) nav tikai kareivja statuss, tā ir stoiska pārliecība par lietu kārtību, pašdisciplīna, spartisks dzīvesveids, atspoguļojot mūsdienīgu un plašam skatītāju lokam pieņemamu ideju par vientuļo cīnītāju, kurš ir taisnprātīgs, pat vienkāršs rietumu samurajs ar sev zināmu goda kodeksu. No Mandalorieša baidās un viņu apbrīno, taču vairāk par visu vēlas iznīcināt. Viņš maz runā, bet daudz dara, bet, ja runā, tad viņa izteiktās frāzes nevar pārprast, turklāt viņa seju vienmēr aizsedz ķivere, kuru viņš nenovelk. Piemēram, savam upurim Mandalorietis noskalda – tu vari man doties līdzi dzīvs vai miris, izvēle ir tavās rokās. Mandalorieša lielākais ienaidnieks ir Dārta Veidera līdzinieks Mofs Gideons (dāņu izcelsmes amerikāņu aktieris Džiankarlo Espozito), viņa tēls franšīzē parādās pirmo reizi. Gideons ir vadonis tam, kas palicis pāri no Impērijas, un viņa kvēlākais sapnis ir sagūstīt Mazo Jodu Grogu, lai uz visiem laikiem okupētu Jodas pārdabiskās spējas – kustināt priekšmetus ar domu spēku un savienoties ar visu dzīvo.

Labie vienmēr uzvar

Lūkasa sākotnējais nodoms bija iedzīvināt kosmiskā Spēka lomu visās dzīvās radībās, kuras tiek izvēlētas kā izredzētās, piemēram, Joda un džedaju bruņinieki. Šādas ezoteriskās idejas tika formulētas ASV 20. gadsimta 70. gados, kad popularitāti guva dažādi reliģiski strāvojumi un kulti, Dieva jēdzienu interpetējot, kā vien tīk, un atsevišķos, pat bēdīgi slavenos traģiskajos gadījumos izmantojot to savtīgos nolūkos (pagājušā gadsimta 70. gados zināmi kulta vadoņi – Čārlzs Mensons, Džims Džonss, kura vadībā dzīvi pašnāvībā beidza vairāk nekā 900 cilvēku). Tomēr Lūkass vienmēr ir pozicionējis labā pārsvaru pār slikto, kas ir labas ziņas «Zvaigžņu kara» un potenciāli «Mandalorieša» skatītājiem, cerot, ka scenāristi ļaus izdzīvot labajiem, nevis bezkaislīgi tos izšķaidīs kā, piemēram, «Troņa spēlēs». Tomēr šis ir viens no seriāla vājākajiem punktiem kaut vai tādēļ, ka mazina ticamību ekrānā redzamajam. Proti, ainās, kur Mandalorietis cīnās ar pretinieku, kurš ir teju 10 tonnas smags monstrs, Mandalorietis paliek dzīvs, bez mazākās skrambiņas. Šāds scenārija izvērsums nav jaunums Holivudas produktos, kuros galvenie varoņi izvairās no visām lodēm, pieveic ienaidniekus un aizbēg pretī saulrietam.

Jāņem vērā fakts, ka «Mandalorieša» auditorija ir gan bērni un jaunieši, gan vidējās paaudzes skatītājs, jo radīt seriālu, kurā viena sērija izmaksā ap 15 miljonu ASV dolāru, būtu ekonomiski neizdevīgi tad, ja tā auditorija būtu tikai leģendāro filmu cienītāji. Un kuram gan patiktu seriāla fināls ar viņa mīļākā varoņa bojāeju?

Tēvs un bērns

Seriāla otrs varonis ir Mazais Joda Grogu, kurš izpelnījies nedalītu skatītāju uzmanību un sociālajos tīklos kļuvis par slavenību. Viņa vārdu pēc seriāla iznākšanas tviterī minējuši gan Īlons Masks, gan popmūziķe Ariana Grande un Donalda Trampa vecākais dēls Džons. Izdevums «The Guardian» Jodu nodēvējis par 2019. gada svarīgāko tēlu kino, bet «The Follywood Reporter» viņa parādīšanos saista ar Holivudas nākotni. Tieši šis mazais, zaļais, lielausainais radījums piesaistījis Mandalorieša uzmanību, kas tad arī kalpo kā sēriju centrālais stāsts. Mandalorietim par maksu ir jānolaupa Joda, lai aizvestu to Impērijas Klientam, kuru atveido spožais vācu izcelsmes režisors Verners Hercogs. Mandalorietis pēc pārdomu brīža Jodu atgriež savā paspārnē. Mēs kļūstam par lieciniekiem tēva–bērna attiecībām, kur Mandalorietis mācās rūpes un pieķeršanos, bet Mazais Joda iepazīst pasauli, kuras nežēlībai nav robežu. Šajā gadījumā viņu attiecībām ir simboliska nozīme, iekļaujot garīgu savienību, mentora un mācāmā dinamiku, kas vienmēr ir bijusi klātesoša «Zvaigžņu karu» filmās. Šī pēctecība nodrošina daudzos turpinājumus un piesaista ar savu vērienu, bet mēs iepazīstam savu mīļāko varoņu pagātni, tagadni un nākotni.

Otrās sezonas noslēgumā Mandalorieša uzdevums ir viens – nogādāt Mazo Jodu drošās rokās, lai viņš attīstītu Spēku ar džedaja starpniecību. Tādējādi seriālā atgriezīsies arī viens no visu laiku mīļākajiem tēliem, kas kļūs par ārkārtīgi emocionālu brīdi Mandalorieša noslēgtajā dzīvē. Kurš tas būs, to uzzināsit, vērojot sērijas. Lai Spēks ir ar jums!

"The Mandalorian", redzams "Disney+"

Producē "Lucasfilm", "Fairview Entertainment", "Golem Creations".
Pirmā sērija: 2019. gada 12. novembris.
Sēriju skaits: 16 jeb 2 sezonas.
Scenārija autori: Džons Favro.
Režisori: Džons Favro, Roberts Rodrigezs, Debora Čova un citi.
Lomās: Pedro Paskāls, Džīna Karano un citi.