Arī zvaigznes nereti sapinas melu ziņās
Mūsdienās informācijas apjoms, ko piedāvā sociālie tīkli un interneta platformas, ir tik milzīgs, ka tajā orientēties, lai atšķirtu graudus no pelavām, grūti ne tikai ikdienišķam lietotājam, bet arī sava aroda profesionāļiem – tiem, no kuriem tiek gaidīta vien pārbaudīta un droša informācija, kā arī slavenībām, kuru viedoklim un pārpublicētajām ziņām uzticas sekotāju simti un pat tūkstoši.
Īpaši viltus ziņas strauji izplatās Covid-19 pandēmijas laikā – dezinformāciju soctīklos ievieto gan identificējamas personas, gan tā sauktie troļļi. Un, kā brīdina Valsts drošības dienests, šādu ziņu pārpublicēšana, nepārbaudot ne to, ne avotu ticamību, rada negatīvu ietekmi uz sabiedrisko kārtību un drošību.
Ceriņam nākas atvainoties
Šomēnes mikroblogošanas vietnē «Twitter» telekanāla «RīgaTV24» ētera personība Aivis Ceriņš bija publicējis ierakstu, apgalvojot, ka kāds 17 gadus vecs Emīls saņēmis pozitīvu Covid-19 testu, lai arī uz pārbaudi nemaz nebija aizgājis. Ceriņš tviterī bija arī ievietojis Emīla it kā saņemtā testa rezultātus, lūdzot attiecīgām instancēm pārbaudīt, kā tad šāds tests varēja rasties, ja jaunietis nemaz nav bijis uz pārbaudēm. Taču pieredzējušais žurnālists bija ticis apmānīts. Acīgie tvitera lietotāji ātri vien norādīja uz neprecizitātēm publiskotās «pārbaudes» fotogrāfijā. Pirmkārt, pārbaužu rezultātā nav vārdu «pozitīvs» vai «negatīvs», bet ir «nav atrasta» vai «ir atrasta». Arī citas itin viegli pamanāmas nianses norādīja, ka testa rezultātu uzņēmums nav īsts, bet kāds pie tā bija «piestrādājis».
Ceriņš, kādu laiku soctīklos paklusējis, šo analīžu lapu no tvitera izņēma, solot skaidrot informācijas avotu un vērsties Valsts policijā. Bet pēcāk nāca klajā ar vēstījumu, atvainojoties, ka sacēlis «milzu brēku». «Tāds absolūti nebija mērķis, nebija mērķis izplatīt viltus ziņas. Runājot par šīm viltus ziņām, mēs skaidrojam, vai šī vēstule ir no oficiāla avota vai arī to ir kāds apzināti atsūtījis un es esmu padalījies tālāk. Ja tā būs apzināti sūtīta nepatiesa informācija, mēs vērsīsimies Valsts policijā, lai skaidro un meklē, kas to ir izdarījuši,» tā Ceriņš, kuram ir teju 3000 sekotāju.
Slavenības tic 5G postam
Iekrist ar viltus ziņām mēdz arī ārzemju zvaigznes – Austrālijā esošās Kvīnslendas Universitātes pētījumā noskaidrots, ka pandēmijas laikā tieši slavenības ir sazvērestību teoriju «superizplatītāji». Īpaši vainoti tajā, kā pavisam neticamas un acīmredzami melīgas konspirāciju teorijas izplatās straujos ātrumos, tiek aktieris Vudijs Harelsons un mūziķis Wiz Khalifa. «Viņi ir superizplatītāji. Viņi ir tie, kas kaut ko necilu spēj padarīt tiešām virālu,» teikts pētījumā. Vudijs Harelsons, piemēram, internetā saviem diviem miljoniem sekotāju dalījies ar ziņu, ka Covid-19 pandēmija ir saistīta ar 5G ieviešanu, ievietojot tviterī nu jau izdzēstu video: «Tikmēr ķīnieši jauc nost savas 5G antenas.» Tāpat sazvērestības teoriju, ka 5G ieviešana ir kaut kādā mērā saistīta ar Covid-19, atbalsta reperis Wiz Khalifa un dziedātāja Mia. Viņi šo «informāciju» guvuši no internetā manāmā video, kurā kādā veselības konferencē ASV tika izteikts viedoklis, ka Āfrikā saslimstība ar Covid-19 ir tik maza, jo tā nav «5G reģions». Un pētījumā teikts – viena lieta ir tā, ka šādu teoriju publicē kāds konts, kuram ir daži simti sekotāju, bet daudz postošāka ietekme ir tad, ja to pārpublicē slavenība, kam sekotāju skaits mērāms simtos tūkstošu vai pat miljonos.
Indiešu superzvaigzne un lampiņas
Protams, ar nepārbaudītu informāciju dalās ne tikai Holivudas zvaigznes. Tā ekspertu uzmanības centrā nonācis pazīstamais indiešu aktieris Amitābs Bačens, kas filmējas jau aptuveni pusgadsimtu. Un valstī, kurā ir 1,4 miljardi iedzīvotāju, viņa viedoklī ieklausās daudz, ļoti daudz cilvēku. Kad Indijas premjers Narēndra Modi bija valsts iedzīvotājiem lūdzis vienā noteiktā dienā uz deviņām minūtēm izslēgt mājās gaismu, bet iededzināt sveces, lai tādējādi paustu atbalstu valsts cīņai ar koronavīrusu, 77 gadus vecais Bačens pēcāk tviterī dalījās ar viltus foto, kurā it kā redzama tajā laikā pavisam izgaismota Indija. Un šo foto, kurā visa pasaule ir tumša, bet Indija izgaismota, viņš atrādīja saviem vairāk nekā 40 miljoniem (!) sekotāju. Vēl iepriekš Bačens bija dalījies ar vēsti, ka Covid-19 izplata mušas, un to nācās atspēkot valsts Veselības ministrijai.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. "Par Viņi melo – Pieķerts melos!" saturu atbild SIA "Izdevniecība Rīgas Viļņi".