Kino

Krāšņais balagāns. Filmas "Eirovīzija" recenzija

Uldis Landmanis

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Filma "Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga" ir Holivudas komēdijzvaigznes Vila Ferela versija par mūsu kontinentā tik slaveno dziesmu konkursu – jautrs, aktuāls un pārsteidzoši asprātīgs straumēšanas servisā "Netflix" lūkojams smejamgabals visiem īstajiem Eirovīzijas faniem un vēl vairāk tiem, kam tīk reizi gadā to apspriest sociālajos tīklos un paziņu lokā.

Krāšņais balagāns. Filmas "Eirovīzija" recenzija...

Divi islandiešu censoņi – Holivudas komiķa Vila Ferela atveidotais Larss un atzītās aktrises Reičelas Makadamsas tēlotā Sigrita – izveidojuši duetu «Fire Saga» un izmisīgi cenšas piepildīt savu sapni pārstāvēt Islandi Eirovīzijas dziesmu konkursā. Ne bez grūtībām un pārpratumiem tas viņiem, protams, arī izdodas, bet jautrība tikai sākas!

foto: Publicitātes
Kadrs no filmas.
Kadrs no filmas.

urklāt visam pa vidu vēl vijas mīlas stāsts – ar savām intrigām un itin negaidītiem sižeta pavērsieniem. Ne pārāk loģiskiem, protams, bet loģiku jau neviens nemeklē ne Eirovīzijas rezultātos, ne šādās komēdijās.

Sapulcinātas pat Eirovīzijas īstās zvaigznes

Filma, kuras scenārija līdzautors un arī viens no producentiem ir Vils Ferels, Eirovīzijas noskaņu ir notvērusi godam – pārspīlējumi žilbina, brīžiem šķiet, ka tiešām esi nokļuvis Eirovīzijas tiešraidē, un skanošās dziesmas ir tik «eirovīziskas», ka šķiet, daļai tīri labi varētu šajā konkursā veikties arī reālajā dzīvē. «Dīvāna ekspertiem», kam līdz šim katru gadu maijā bija goda jautājums komentēt ikvienu priekšnesumu, šo dziesmu fragmenti pat varētu likties par īsu. Protams, šī ir parodija par Eirovīziju, izsmejot klišejas un stereotipus, taču savs saldais ēdiens ir sarūpēts arī rūdītākajiem faniem. Filmā epizodiskās lomās redzama īsta Eirovīzijas zvaigžņu plejāde – te ir bijušie uzvarētāji Aleksandrs Ribaks, Lorīna, Džamala, spilgti iznācieni ir Končitai Vurstai un Nettai, un pierunāts filmā piedalīties ir pat portugālis Salvadors Sobrals. Uzmanīgākie vērotāji atpazīs arī atsauces uz šī konkursa vēsturē iegājušiem priekšnesumiem – Krievijas estrādes karaļa Filipa Kirkorova iznākšanu, «Lordu» uzstāšanos, ukraiņu dalībnieka ritināšanos pa skatuvi milzīgā «kāmja ratā» un citus pārspīlētus šova elementus, kas raksturīgi laikam jau tikai Eirovīzijai.

Kļūdiņas piedosim

Kāpēc gan Holivudai pēkšņi ievajadzējies radīt filmu par Eirovīziju, kas turklāt iznāk gadā, kad Eirovīzija pandēmijas dēļ nemaz nenotiek? Atbilde jāmeklē apstāklī, ka aktieris Vils Ferels ir precējies ar zviedrieti Viveku Paulīnu. Un tieši viņa atvēra Ferelam acis uz šo spilgto, krāšņo, bezgala jautro un arī traki pārspīlēto dziesmu konkursu. 1999. gadā Ferela sievas dzimtene Zviedrija kļuva par Eirovīzijas uzvarētāju, bet aktieris – par konkursa fanu. Gāja laiks, Eirovīzija kļuva arvien teatrālāka un krāšņāka, līdz Ferels saprata – ir radies materiāls filmai. Tā nu viņš 2018. gadā apmeklēja Eirovīzijas lielo finālu Lisabonā, visticamāk, jau ar pusrakstītu scenāriju kabatā. Līdz galam izpēti Holivudas zvaigzne tomēr, šķiet, nav veicis – kļūdu un nepilnību filmā pamanīs ikviens cītīgāks Eirovīzijas vērotājs. Gan to, ka pusfināla veiksminieki nebūt netiek paziņoti tādā veidā, kā rādīts filmā; ka Lielbritānijai (kas turklāt vēl izrādās, ir konkursa rīkotāja) pusfinālā nemaz nav jāpiedalās; gan to, ka Latvija uz rezultātu tablo pavīd divreiz.

foto: Ekrānuzņēmums
Kadrs no filmas pierāda - precizitāte tās radītājiem nav bijusi pirmajā vietā.
Kadrs no filmas pierāda - precizitāte tās radītājiem nav bijusi pirmajā vietā.

Mums tas, protams, rada tikai pacilātības sajūtu, ka esam tālajā un varenajā Holivudā pamanīti, un šādas nianses te nu var uzskatīt par pilnīgi nebūtiskām. Jo ar kārtējo joku vai pārspīlējumu skatītājs ir atpakaļ īstenībā – Ferela uzburtajā Eirovīzijas parodijā. Un tur nu var notikt, kas notikdams.

Ferelu aizēno pārējie

Lai cik tas arī neliktos pārsteidzoši, iespējams, ka tieši ar filmu par Eiropu atkal slavas zenītā atgriezties iespēja ir Vilam Ferelam – aktierim, kam Holivudā reiz fanu netrūka. Jā, viņa joki bija savdabīgi, tomēr stils tika ieturēts un jaunā gadu tūkstoša pirmajā desmitgadē Ferels pelnīja miljonus. Taču beidzamajos gados veiksme no viņa novērsusies – pirms dažiem gadiem iznākusī «Šerloks Holmss un doktors Vatsons», piemēram, saņēma četras «Zelta avenes» un bija tik slikta, ka pēc daudziem gadiem droši vien kļūs par kulta filmu. Tagad filmā «Eirovīzija» faniem ir iespēja vērot Ferelu teju tādu kā viņa karjeras ziedu laikos – pārspīlētu un muļķīgu, bet neatkārtojami mīlīgu pieaugušu cilvēkbērnu. Taču lielu daļu uzmanības filmā Ferelam «nozog» viņa biedri – galu galā Larsa skatuves partneres Sigritas lomā ir kanādiešu aktrise Reičela Makadamsa, kuras kontā ir pat «Oskara» nominācija un aktiermākslā viņa savam kolēģim «ieliek vienos vārtos. Tāpat bezgala spilgts un aizkustinošs ir Eirovīzijas Krievijas pārstāvis Aleksandrs Ļemtovs, kuru burvīgi nospēlē anglis Dens Stīvenss. Uz absurda robežas notēlot tādu mačo, lai nepārvērstos pavisam kariķētā tēlā, spētu ne katrs. Vienīgais, ko filmai varētu pārmest, ir tās garums. Kā jau «Netflix» mīl grēkot, filma iestiepjas virs divām stundām, un dažus desmitus minūšu droši te varētu upurēt, filmu padarot par vēl aizrautīgāku satīrisku ceļojumu pompozajā un teatrālajā «Eirovīzijas» pasaulē.