foto: LETA
Skandāls pēc skandāla - "Rīgas satiksmes" funkcionāra Aleksandra Brandava būvēšanos aptur arests
Rīgas Pareizticīgo kamerkora "Blagovest" diriģents Aleksandrs Brandavs partijas "Gods kalpot Rīgai" himnas izpildīšanas laikā kongresa atklāšanā.
Slavenības
2019. gada 6. augusts, 06:27

Skandāls pēc skandāla - "Rīgas satiksmes" funkcionāra Aleksandra Brandava būvēšanos aptur arests

Ieva Valtere

Žurnāls "Kas Jauns"

Par korupciju aizdomās turētā "Rīgas satiksmes" funkcionāra Aleksandra Brandava (49) privātmājas būvniecība Kaltenē ir apturēta. Taču ne tāpēc, ka tā tiek celta kāpu aizsargjoslā, bet gan tāpēc, ka skandalozās amatpersonas mantai uzlikts arests.

Jau pirms vairākiem gadiem vietējie - kaltenieši - zināja stāstīt, ka zemesgabalu "Zvejas" pie jūras iegādājusies kāda varen bagāta, ar Rīgas satiksmi saistīta amatpersona. Stāsts par to, ka līdzena lauka vidū, kas skaitās kāpu zona (zemes strēmele starp lielceļu Rīga–Kolka un jūru), varētu parādīties privātmāja, šķita neticams. Līdz aizpagājušajā vasarā sākās elektrības pievilkšanas darbi, bet pagājušajā pamatu rakšana pavisam droši lika saprast, ka izņēmumi tomēr mēdz būt...

foto: Ieva Valtere
Šobrīd Aleksandra Brandava īpašumā Rojas novada Kaltenē nav nekādu dzīvības pazīmju. Topošā ēka apjozta ar žogu un ieaugusi smilgās un skābeņu ziedos. Māja labi noslēpusies un no lielceļa, kas ir kāpas augšā aiz kokiem, nav pamanāma. Stāvā nogāze kalpojis kā vienīgais ceļš, pa kuru uz objektu ripināt lejā būvmateriālus. 

Ceļ māju kāpās

Šā gada pavasarī, kad objekts atklājās visai vērienīgs un iegāja spāru svētku fāzē, tam tika pievērsta sabiedrības modrā acs. Piemēram, TV raidījums "Bez tabu" skaitīja, ka līdz ēkai no jūras sanāk tikai nepilni 100 soļi, kas nozīmē, ka nav ievērots Aizsargjoslu likuma 67. pantā noteiktais, proti, ka ciematu teritorijās kāpu aizsargjoslu platumam jābūt vismaz 150 metriem.

Rojas būvvaldes vadītājs Agris Jansons, žurnālam "Kas Jauns" skaidrojot, kā tas var notikt, apgalvoja, ka „viss ir kārtībā” un „atļauja šā objekta celtniecībai ir dota”, jo savulaik šajā zemes īpašumā atradusies māja, uz kuras pamatiem nu var tapt jauna. Tiesa, vecā māja atradusies ne tieši tajā vietā, kur šobrīd top jaunbūve, bet gan tuvāk jūrai. Lai nebūtu jāceļ uz vecajiem pamatiem, dota atļauja māju būvēt tuvāk ceļam, paskaidroja būvvaldes vadītājs, pie viena norādot, „cik var par to runāt un interesēties”. Arī tiem, kas pārmet par būves vērienu – reāli redzamiem diviem stāviem pieļaujamā viena vietā, kāds ar īpašu atzīmi noteikts Rojas novada teritorijas attīstības plānojumā, – Jansonam atbilde tālu nav jāmeklē – ja nav griestu pārseguma, bet visa pamata daļa aiziet līdz jumtam, balstoties uz apbūves noteikumiem, tas ir tikai viens stāvs!

Izolēts no ārpasaules

Dzirdot būvvaldes pamatojumu, ka ar topošo jaunbūvi viss ir kārtībā, bija gaidāms, ka "Zvejās" šovasar tiks svinēti ievākšanās svētki. Zemesgabalu Rojas novadā Brandavs iegādājās 2014. gadā – vienu hektāru. Iespējams, apjaušot, ka kaimiņu provinciālu peripetiju dēļ nebūs iespējams izmantot servitūta piebraucamo ceļu, tāpēc elitārajā mājoklī varētu tikt pilnībā izolēts no ārpasaules, pēc diviem gadiem viņš iegādājās vēl vienu zemesgabalu 0,54 hektāru platībā, lai tādā veidā nodrošinātu piekļuvi šosejai un pāri kāpai taisītu pats savu piebraucamo ceļu.

Kā liecina Zemesgrāmatas dati, zemesgabalus viņš nopircis par 40 000 eiro. Pašu Brandavu, rosāmies pa īpašumu, vietējie gan redzējuši neesot, taču bijuši liecinieki, cik grūti piebraucamā ceļa problēmu dēļ nama celtniecība vedusies strādniekiem. Gāzbetona kluči un citi būvmateriāli pat slidināti lejā pa kāpu un vilkti ar kvadracikliem. Taisījušies būvēt nobrauktuvi uz pāļiem, bet pēkšņi viss apstājies. Kopš agra pavasara pat strādnieki neesot redzēti. 

foto: Ieva Valtere
Šobrīd Aleksandra Brandava īpašumā Rojas novada Kaltenē nav nekādu dzīvības pazīmju. Topošā ēka apjozta ar žogu un ieaugusi smilgās un skābeņu ziedos. Māja labi noslēpusies un no lielceļa, kas ir kāpas augšā aiz kokiem, nav pamanāma. Stāvā nogāze kalpojis kā vienīgais ceļš, pa kuru uz objektu ripināt lejā būvmateriālus. 

Īstais dīkstāves cēlonis

Taču, kā izrādās, celtniecības pauzei ir nopietns un vērā ņemams iemesls. Ne naudas trūkums, kā varētu iedomāties, zinot likstas ap papildu tēriņiem zemes iegādei. Piemēram, amatpersonas deklarācijā Brandavs, būdams SIA "Rīgas karte" valdes loceklis un mārketinga daļas vadītājs, kā algu piecās darbavietās (Rīgas Svētās Trijādības Pārdaugavas pareizticīgo draudzes reģents; pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs; Rīgas pilsētas pašvaldības mākslinieciskais vadītājs; SIA "AGAP" valdes loceklis un mazākumtautību programmas "Zelta kamoliņš" likvidators) norādījis gandrīz 200 000 eiro gadā, tas ir – ne mazāk kā 16 500 eiro katru mēnesi, bet bezskaidrās naudas uzkrājumu – ne mazāku kā vienu miljonu eiro.

To, kāpēc Kaltenes īpašumā apstājušies darbi, atklāj Zemesgrāmatas atzīme – nekustamajam īpašumam ir uzlikts arests saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361. (1) pantu. Un tas noticis šā gada 11. martā, Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesai apstiprinot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja lēmumu par aresta uzlikšanu mantai. Minētais Kriminālprocesa likuma punkts paredz aresta uzlikšanu mantai, lai, piemēram, nodrošinātu procesuālo izdevumu un iespējamo noziedzīgi iegūtas mantas atdošanu pēc piederības īpašniekam vai likumīgajam valdītājam.

Šobrīd Aleksandra Brandava īpašumā Rojas novada Kaltenē nav nekādu dzīvības pazīmju. Topošā ēka apjozta ar žogu un ieaugusi smilgās un skābeņu ziedos. Kad saimnieks varēs baudīt jūras panorāmu, veroties pa milzīgo logu, rādīs laiks. Māja labi noslēpusies un no lielceļa, kas ir kāpas augšā aiz kokiem, nav pamanāma. Stāvā nogāze kalpojis kā vienīgais ceļš, pa kuru uz objektu ripināt lejā būvmateriālus. 

Brandava korupcijas skandāls

Žurnāls "Kas Jauns "arī atgādina, kādus amatus ieņēma Aleksandrs Brandavs līdz korupcijas skandālam, un skaidro, kāpēc viņš joprojām saņem algu, būdams atstādināts no ienesīgākajiem amatiem.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pavasarī sāka kriminālprocesu par "Rīgas kartes" amatpersonas izdarītiem, iespējams, noziedzīgiem nodarījumiem, proti, kukuļdošanu un starpniecību kukuļošanā. Aizturētais šajā lietā bija "Rīgas kartes" valdes loceklis Brandavs, kurš ilgstoši ieņēma amatu arī "Rīgas satiksmē" kā Elektronisko norēķinu projektu daļas vadītājs un "Rīgas kartes" mārketinga daļas vadītājs. Īsi pēc KNAB aktivitātēm Brandavs nolika "Rīgas kartes" valdes locekļa pilnvaras un tika atstādināts no "Rīgas satiksmē" ieņemamā amata. "Rīgas kartes" pārstāvji marta sākumā izplatīja paziņojumu, noraidot jelkādus apgalvojumus par Brandava aizturēšanas saistību ar uzņēmumu un tā sniegtajiem pakalpojumiem.

Jūnijā Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā "Rīgas satiksmes" un "Rīgas kartes" valdes loceklis Jānis Meirāns atklāja, ka Aleksandrs Brandavs turpina saņemt atalgojumu "Rīgas kartē", lai gan fiziski darba pienākumus neveic. Atkāpjoties no "Rīgas kartes" valdes locekļa amata, uzņēmuma akcionāri lēmuši Brandavu no mārketinga daļas vadītāja amata pienākumu pildīšanas atstādināt, taču neatlaist, tādā veidā saglabājot viņam atalgojumu.

Rezultātu varētu saukt par daudzu sapni – fiziski Brandavs uz darbu neiet, taču galvu reibinošu algu par to saņem!

Tiek lēsts, ka alga viņam netiek maksāta kā valdes loceklim, jo tāds viņš vairs nav, taču tā ir niecīga summa, salīdzinot ar vismaz 16 000 eiro, kas joprojām ienākot par mārketinga posteni. Akcionāru lēmumu jau vairākus mēnešus neviens pamatot nespēj.

Jautājums, kā atzīst jomai pietuvinātie, „karājas gaisā” Rīgas satiksmes pusē, kas, šķiet, apzināti vilcinās ar lēmuma pieņemšanu, jo nespēj sasaukt dalībnieku sapulci, savukārt „franči”, kam pieder 49% "Rīgas kartes", uzskata, ka tas jādara "Rīgas satiksmei". Pat skaidri atbildēt, vai Brandavam tiek maksāta alga, – neviens neuzņemas. Uzņēmumā "Rīgas karte" ar sabiedrisko attiecību pārstāvja starpniecību "Kas Jauns" šajā jautājumā saņēma atbildi, kas apstiprināja, ka Brandavs no amatiem ir atstādināts, „taču ņemot vērā SIA "Rīgas karte" atalgojuma politiku un darba līgumos ietvertās konfidencialitātes atrunas, uzņēmumam ir aizliegts izpaust tās esošo un bijušo darbinieku, tai skaitā A. Brandava kunga, darba līguma nosacījumus”.

Skaidrības labad jāpiebilst, ka "Rīgas karte" ir 2007. gadā dibināts uzņēmums, kas izveidoja un uztur Rīgas sabiedriskā transporta un autostāvvietu elektronisko norēķinu sistēmu. Uzņēmums pieder "Rīgas satiksmei" (51%) un Francijas uzņēmumam "Conduent Business solutions". Tieši šajā uzņēmumā, deviņu gadu laikā strauji palielinoties ienākumu apjomam, Brandavs ticis pie lauvas tiesas no saviem iekrājumiem. Ja 2010. gadā viņš algā šajā uzņēmumā saņēma 76 181 eiro, tad 2014. gadā – jau 123 656 eiro, bet pērn – 154 659 eiro.

Uzņēmums "Rīgas karte" 2018. gadā strādājis ar 22,55 miljonu eiro apgrozījumu, bet tā peļņa pirms nodokļiem bijusi 6,12 miljoni eiro. 2017. gadā peļņa bija 4,1 miljons eiro.

Citas interesntākās ziņas un notikumus lūkojiet šīs nedēļas žurnālā "Kas Jauns"!