Ledainā ūdenī. Filmas "Klusa upe" recenzija
Pirmizrādi piedzīvojis vēl viens ārzemju un latviešu kopprodukcijas kino projekts - drāma "Klusa upe".
Tikko aizvadīta Mihaila Idova filmas «Humorists» pirmizrāde un jau klāt ir nākamais kino jaunums, kas pierāda latviešu spējas darboties starptautisku projektu ietvaros. Grieķu režisora Angelosa Francisa drāmas «Klusa upe» darbība norisinās Sibīrijā, taču pati filmēšana notikusi Murmanskā un Latvijā.
Protams, vietējie skatītāji retos brīžos varēs atpazīt kādas zināmas lokācijas, bet tai pat laikā ieraudzīt tās pavisam negaidītā veidolā. Tāpat iespaidīgs ir latviešu aktieru īpatsvars - viņi sarunājas krieviski un angliski, vienlaikus pasvītrojot galveno varoņu atrašanos svešā vietā, kur tik daudz kas pazūd tulkojumā, un vienlaikus vietējiem skatītājiem radot vēl papildu svešāduma sajūtu.
Saskaņā ar Zigmunda Freida savādā jeb uncanny jēdziena skaidrojumu, baisākās izjūtas raisa kas labi pazīstams, kas ir tikai nedaudz izmainīts un tādējādi kļuvis svešāds. Šādu uncanny sajūtu rada labi pazīstamie latviešu aktieri, kas iepeld jaunā grieķu pāra dzīvēs, runā viegli lauzītā angļu valodā vai sarunājas krieviski. Kopā ar atsvešināto un vēsi plašo industriālo vidi, rodas sajūta par telpu ārpus laika un ārpus realitātes. Tā it kā ir Sibīrija, bet reizē arī nav. Iespējams, tā ir kāda sniegota šķīstītava, kurā ir nonākuši šī stāsta galvenie varoņi - Petross un Anna - lai risinātu savu attiecību samilzušās problēmas.
Petross ir zinātnieks, kura lielais projekts ir pārvirzīt upi, lai novērstu ekoloģisku katastrofu, par kuru būtu atbildīga rūpnīca, kuras labā viņš strādā. Šis uzdevums šķiet tikpat labos nodomos balstīts, cik absurdi milzīgs. Jo sevišķi tamdēļ, ka ziemas mūžīgā klātbūtne pašu upi padara par teju abstraktu jēdzienu. Annas un Petrosa attiecībās arī ir iestājusies ziema - abu seksuālā dzīve ir nonākusi strupceļā un vērojama abu atsvešināšanās.
Taču tad negaidīti izrādās, ka Anna ir stāvoklī, par ko Petross ir šokēts, jo tieši viņa potences problēmas ir tās, ka liek šķēršļus abu pāru intīmajai tuvībai. Anna krāpšanu noliedz, lai arī ir dalījusies ar savu mīļoto savā seksuālajā fantāzijā par kādu mistisku vīrieti. Petross kļūst arvien aizdomīgāks, kā arī kļūst apsēsts ar vīrieti no Annas fantāzijas. Kurš, kā izrādās, nemaz nav tikai izfantazēts.
Zinātne pret reliģiju
Anna arī paralēli ir sākusi mācīties krievu valodu pie skolotājas (Indra Burkovska biedējoši fascinējošā lomā), kura viņu arvien vairāk iepazīstina ar pareizticību. Petrosa aizdomīgums un arī pārsteidzošais saltums Annu arvien vairāk satuvina ar vietējiem un arī ar viņu ticību.
Kamēr darbā Petross arvien aktīvāk cīnās pret tumsonību, korupciju un arīdzan reliģisku fanātismu, Anna atrod drošību un pieņemšanu tieši ticībā. Jo viņas mistiskā grūtniecība tiek uzskatīta par Dieva dāvanu. Un šķiet, ka arī pati Anna sāk tam ticēt.
Rāmi
Filmas angliskais nosaukums «Still river» saistās ar rāmumu (still - rāms, angļu val.) un tāda šķiet arī pati filma - gan tās lēnais temporitms, gan kinematogrāfija ir rāma un piesātināta. Lēnas kameras kustības un lielākoties statiskie kadri pasvītro sasaluma stāvokli.
Arī varoņi tikai izretis ļaujas eksplozīvām emocijām, lielākoties ārēji rāmi ļaujot nojaust par iekšā verdošajiem pārdzīvojumiem. Īpaši jāuzteic Annas lomas atveidotāja Katja Gulioni, kura spēj piepildīt ekrānu ar kaut kādu brīžiem gan neizprotamu, taču acīmredzamu iekšēju konfliktu un spēku.
Jautājumi paliek
Jāatzīst, ka filmas stāsts brīžiem atstāj pārlieku plašu vietu interpretācijai vai arī aizraujas ar vizuāliem simboliem, atstājot novārtā to, kas tad galu galā notiek. Vēsajos toņos ieturētā drāma ir smaga un ievelkoša kā nespēja pamosties aukstos ziemas rītos.
Neizprotamā vide, kura reizēm darbojas pēc Kafkas pasaules noteikumiem, valodu barjera un mūžīgā «svešo sajūta» ir tas, kas filmas skatīšanos padara fascinējošu. Tai pat laikā daudzie stāsta pavedieni līdz galam neatritinās un atstāj pārāk daudz jautājumu.
«KLUSA UPE» ("Still River")
Drāma, Grieķija, Latvija, 2018
Režisors: Angelos Franciss
Lomās: Katja Gulioni, Andreass Konstantinū, Indra Burkovska, Juris Bartkevičs, Guna Zariņa, Katrīne Pasternaka, Kaspars Znotiņš, Leonīds Lencs, Ivars Puga u.c.