Ceļojums uz Mēnesi. Filmas "Pirmais cilvēks uz Mēness" recenzija
foto: Publicitātes
Kadrs no filmas.
Kino

Ceļojums uz Mēnesi. Filmas "Pirmais cilvēks uz Mēness" recenzija

Elīna Marta Martinsone

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Stāsts par Nīla Ārmstronga nolaišanos uz Mēness ir apliecinājums cilvēka gribasspēkam un mērķtiecībai.

Ceļojums uz Mēnesi. Filmas "Pirmais cilvēks uz Mēn...

Režisoru Damjēnu Šazelu interesē aizrautība un apsēstība. Viņa iepriekšējās filmas «Atsitiens» un «La La Land: Kalifornijas sapņi» koncentrējas ap upuriem, kas jānes māksliniekam, lai attīstītu savu talantu un sasniegtu savu spēju iespējami augstāko punktu.

Šoreiz viņa varonis ir astronauts Nīls Ārmstrongs, kura apsēstības objekts ir kas cits - vēlme nolaisties uz Mēness. Laiks, kurā notiek darbība, ir politiski saspīlēts - ASV un PSRS cīņa par sasniegumiem kosmosā pieņemas apmēros, un katra valsts to uzskata par sava goda jautājumu. Taču tā vietā, lai padarītu «Pirmais cilvēks uz Mēness» par pārspīlēti patosainu stāstu par to nelielo soli cilvēkam, kas ir milzu lēciens visai cilvēcei, Damjēns Šazels mums stāsta par cilvēiem - par astronautiem, kas to izdarīja.

Gandrīz viss stāsts ir redzams no viņu skatupunkta - ko viņi redz, ko jūt, ko domā, kādu spriedzi viņiem jāiztur. Turklāt, tā kā filmas galvenais varonis ir Raiena Goslinga atveidotais, noslēgtais un klusais Ārmstrongs, mēs redzam arī to, kādu spiedienu viņa profesionālās izvēles izdara uz viņa ģimeni.

Kā minēts vairākās recenzijās - ja Ārmstrongs ir filmas zvaigzne, tad viņa sieva Dženeta ir filmas varone. Turklāt patīkams pārsteigums ir tas, ka šī «ģimenes līnija» nav pievienota filmai tikai, lai radītu papildu emocionālo svaru vai sentimentalitāti. Tā darbojas kā kontrasts un spēcīgs reālisma ierocis - mēs redzam to, ka pirmais cilvēks uz Mēness tomēr nevar ignorēt to, ka ir arī cilvēks. Nevis tikai astronauts.

Pieklusināti un tuvi

Ir aizraujoši vērot vēl jaunā Damjēna Šazela (33 gadi) vizuālo dažādību. Ja «Atsitiens» bija zibenīga un asa kā galvenā varoņa bungu vālītes, bet «La La Land: Kalifornijas sapņi» - krāsaina un salda, tad «Pirmais cilvēks uz Mēness» operē ar pieklusinātiem toņiem un pārsteidzošiem tuvplāniem.

Pieejot saviem varoņiem tik tuvu, ka redzams katrs sīkākais vaibsts, režisors atļaujas atklāt iekšējo drāmu bez gariem dialogiem vai sentimentālām runām. Skatītājs tuvu un skaudri redz to, ko varoņi jūt un pārdzīvo.

Klusais varonis

Nīls Ārmstrongs ir interesants varonis, ko vērot. Viņa ikdiena ir saistīta ar neizbēgamu nāves tuvumu. Astronauti mirst dažādos izmēģinājumu lidojumos, un katrs tehnoloģiskais sasniegums bieži vien ir slacīts ar kāda asinīm.

Arī Ārmstronga ģimene piedzīvo traģēdiju - meitiņas nāvi. Taču sieva neredz savu vīru sērojam. Viņš ierokas papīros un aprēķinos, veltījot savu dzīvi sapnim par kosmosu. Un viņa mierīgā āriene apslēpj visas emocijas.

Strauja un vienlaikus lēna

Interesants ir filmas lēnais un brīžiem apcerīgais temps. Šazels ļauj skatītājiem palikt ar varoņiem ilgstošā divvientulībā. Klaustrofobiskas ainas skafandros un aizdomīga paskata kosmosa kuģos rada negaidītu spriedzi.

Kopā ar asu un brīžiem pat haotisku montāžu, interesantu skaņu celiņu un filigrāni izstrādātu vidi, šī ir filma, kas liek apjaust to milzīgo enerģiju, pašuzupurēšanos, drosmi un neremdināmās darbaspējas, kas tika ieguldītas šajā pirmajā misijā uz Mēnesi.

«PIRMAIS CILVĒKS UZ MĒNESS» ("First Man")
Drāma, vēsturiska, biogrāfija, ASV, 2018
Režisors: Damjēns Šazels
Lomās: Raiens Goslings, Klēra Foja, Džons Berntāls, Džeisons Klārks, Kails Čandlers, Korijs Stols u.c.

KRITIĶU VIEDOKĻI

DŽONS NŪDŽENTS, «EMPIRE ONLINE»: SASNIEDZ ZVAIGZNES

*****

Šazela apsēstība ar apsēstību, un viņa apsēstās metodes, lai to visu atdzīvinātu, turpina tiekties pēc zvaigznēm, un tās arī sasniedz. Pārsteidzoši. Spēcīgs skatījums uz monumentālu mirkli vēsturē - ne mirkli nezaudējot skatu uz cilvēku aiz skafandra.


DEIVIDS EDELŠTEINS, «VULTURE»: PĀRSTEIDZOŠS SASNIEGUMS

*****

«Pirmais cilvēks uz Mēness» ir darbietilpīga. Un tā arī ir domāts. Katrs kloķītis, katra eņģīte, katra astronauta, tehniķa vai uzrauga īpatnība varēja radīt iznīcinošas sekas. Mēnesi nopelnīt bija grūti, un tāda ir arī šī filma. Tā ir pārsteidzošs sasniegums.

OUENS GLAIBERMENS, «VARIETY»: DOKU-DRĀMA VĀRDA LABĀKAJĀ NOZĪMĒ

*****

Šī ir doku-drāma šī vārda visautentiskākajā un aizraujošākajā nozīmē. Šazela stratēģija ir radīt filmu, kas ir acis atveroša savā reālismā, tik skarba savā fiziskumā, ka tā kļūst par drāmu par aizraujoši ellīgām briesmām un apsēstību.