Vilis Daudziņš spiests apgūt kustēšanos ar kājas protēzi
foto: Publicitātes foto
Vilis Daudziņš bez kājas režisora Jāņa Norda jaunajā kinofilmā "Ar putām uz lūpām", kas no 10. novembra būs skatāma Latvijas kinoteātros.
Slavenības

Vilis Daudziņš spiests apgūt kustēšanos ar kājas protēzi

Inta Mengiša

Jaunā Rīgas teātra aktieris Vilis Daudziņš teic, ka apgūt kustēšanos pēc kājas zaudēšanas un mācīties pārvietoties ar protēzi bija laikietilpīgs un emocionāli grūts, tomēr aizraujošs notikums.

Vilis Daudziņš spiests apgūt kustēšanos ar kājas p...
Jāņa Norda jaunā spēlfilma "Ar putām uz lūpām" no šā gada 10. novembra būs skatāma Latvijas kinoteātros. Filmas varoņu tēlos iejūtas aktieri Vilis Daudziņš, Ieva Puķe, kā arī Raimonds Celms, bet radošā kolektīva kodolu veido komanda, kas strādājusi pie skatītāju iemīļotās un starptautiski godalgotās filmas Mammu, es Tevi mīlu. Filma "Ar putām uz lūpām" ir Latvijas, Lietuvas un Polijas kopražojums. Tā veidota pēc amerikāņu scenārista Meta Goseta darba "Origin of Species" motīviem.

Kadri no Jāņa Norda jaunās spēlfilmas "Ar putām uz lūpām"

Jāņa Norda jaunā spēlfilma "Ar putām uz lūpām" no šā gada 10. novembra būs skatāma Latvijas kinoteātros. Filmas varoņu tēlos ...

„Tas bija neticami aizraujošs darbs,” saka Jaunā Rīgas teātra aktieris Vilis Daudziņš par laiku, kad iejutās galvenā varoņa Didža tēlā režisora Jāņa Norda jaunajā filmā "Ar putām uz lūpām". Nu darbs pie kinofilmas ir pabeigts, un Daudziņš atzīst, ka spēlēt cilvēku, kurš autoavārijā ir zaudējis kāju un pārvietojas ar protēzi, bijusi viena no interesantākajām pieredzēm.
15 gadi ar paralizētu roku

Daudziņam profesionālajā dzīvē spēlēt varoņus ar invaliditāti jau ir gadījies – 15 gadus viņa varonis izrādē Mans nabaga Marats, pārnācis no kara bez kreisās rokas, mācījās dzīvot, iztiekot ar vienu roku. „Kad gatavoju šo lomu, trenējos mājās visu izdarīt ar vienu roku. Tas bija grūti, ļoti grūti, jo ir jākontrolē savi instinkti. Lai gan biju cītīgi trenējies, instinktu nav viegli pārvarēt, tāpēc pāris komisku situāciju, protams, gadījās arī izrādē, kad, kaut kam krītot, pēkšņi to lietu saķer tā roka, kas visu izrādes laiku ir nekustīgi karājusies,” ar smaidu atminas Vilis Daudziņš.
Tomēr, pošoties darbam kinofilmā, kur jāatveido cilvēks bez kājas, Vilim nepietika ar trenēšanos mājās. Didža tēlam kājas zem ceļgala locītavas vispār nav, un vairumā ainu viņam jāpārvietojas ar mākslīgo kāju, kas neprofesionālim nemaz tik vienkārši nav paveicams. Turklāt neder jau arī šā vai tā – kustībai un ikvienai pozai ir jāizskatās pārliecinoši. Tāpēc Daudziņš mācījās gan teorētiski, gan praktiski.

Tiekas ar iedvesmojošu cilvēku

„Uzaicinājām vienu ļoti darbīgu, enerģisku cilvēku, kuru uz ielas ieraugot nemaz nevar pateikt, ka viņš pārvietojas ar protēzi. Šis cilvēks jau bērnībā negadījumā ir palicis bez kājas. Viņš stāstīja, ka pusaudža gadi bijuši grūti, jo ķermenis aug, līdz ar to, ja protēze kļūst par īsu, uzreiz sāp mugura un notiek muguras deformācija. Bet kājām ir jābūt vienāda garuma. Tas nozīmē, ka protēze regulāri jāpagarina un jāmaina.

Viņš ir pieņēmis sevi tādu, kāds ir, un raugās uz dzīvi ar optimismu. Viņam ir sieva, divi bērni, pats strādā celtniecības firmā, brauc ar automašīnu. Pat grūti iztēloties, kā viņš ar vienu kāju darbojas ar bremzes un gāzes pedāļiem, bet ar protēzi izspiež sajūgu,” aizrautīgi stāsta Daudziņš. Šī tikšanās bija apliecinājums aktiera līdz šim pieņemtajam viedoklim, ka cilvēki ar kustību traucējumiem ir tieši tādi paši sabiedrības locekļi kā ikviens. „Ja grib aizvainot cilvēku, kam ir problēma, to var izdarīt, viņu pastiprināti žēlojot. Svarīgi ir uztvert jebkuru cilvēku kā pilnvērtīgu personību. Būtiski, lai pats cilvēks raugās uz sevi šādi. Tas raksturo arī manu filmas varoni Didzi, kurš pēc avārijas ir zaudējis kāju. Tomēr viņam ir gribasspēks tikt uz pekām, vēlme cīnīties un pierādīt, ka var darīt to, ko ir darījis līdz šim, un būt policijas dienesta suņu treneris,” pārliecināti teic aktieris.
Piesieta kāja un piestiprināta protēze

Veidojot filmu, Vilim tika speciāli radīta visai sarežģīta sistēma – kājas protēzes imitācija, ar ko bija jāiemācās pareizi un nesamāksloti apieties. „Esmu ļoti ziņkārīgs cilvēks. Man patīk iedziļināties dažādās man nezināmās sfērās un detaļās. Un tuvumā ieraudzīt, kā ir izveidots kāds mehānisms un kā tas kustas, ir tiešām saistoši.

Filmējoties bija jāpielāgojas diviem atšķirīgiem nosacījumiem – kad bikses ir kājās un kad jābūt redzamam, ka protēze patiešām arī ir. Kāja tika sieta, lai man nebūtu jāpiepūlas to turēt saliektu. Bija izgatavota specifiska protēze, kas ir gandrīz kā īsta, tikai ar vaļēju aizmugurējo daļu, lai speciālā turētājā var ievietot saliekto kāju un vismaz no priekšas izskatās, ka patiešām līdz celim trūkst kājas,” skaidro Daudziņš.

Aktieris neslēpj, ka bijusi nepieciešama milzu koncentrēšanās. „Bet tas ir apgūstams. Kadrā esot, bija jāatceras un ļoti jāseko līdzi, kā kustas metāliskā kāja gan pagriežoties, gan kāpjot mašīnā...”

Daudziņu ģimene

Daudziņu ģimene

Zane un Vilis Daudziņi līksmā noskaņojumā Kalnciema kvartālā

Pirmizrāde jau šoruden!

Jāņa Norda jaunā spēlfilma "Ar putām uz lūpām" no šā gada 10. novembra būs skatāma Latvijas kinoteātros. Filmas varoņu tēlos iejūtas aktieri Vilis Daudziņš, Ieva Puķe, kā arī Raimonds Celms, bet radošā kolektīva kodolu veido komanda, kas strādājusi pie skatītāju iemīļotās un starptautiski godalgotās filmas Mammu, es Tevi mīlu. Filma "Ar putām uz lūpām" ir Latvijas, Lietuvas un Polijas kopražojums. Tā veidota pēc amerikāņu scenārista Meta Goseta darba "Origin of Species" motīviem.

Norda jaunais attiecību trilleris stāsta par aktiera Viļa Daudziņa atveidoto Didzi – bijušo policistu un kaujas suņu treneri, kas dažu dienu laikā nonāk neapskaužamā situācijā. Viņš tur aizdomās sievu (aktrise – Ieva Puķe) par neuzticību, kamēr viņa mīļotie suņi inficējas ar kādu bīstamu slimību.

Vilis Daudziņš ciemojas dzīvnieku patversmē