Liepājas ostā kravu apgrozījums pērn samazinājies par 34,9%
Liepājas ostas stividorkompānijas pērn pārkrāvušas 4,83 miljonus tonnu kravu, kas ir par 34,9% mazāk nekā 2012.gadā, kad Liepājas ostā pārkrāva 7,43 miljonus tonnu kravu. Tomēr pagājušajā gadā pārkrauto kravu apjoms ir līdzvērtīgs 2011.gada kravu apgrozījumam, informēja Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
"2013.gadā Liepājas ostā līdzīgi kā Rīgas un Ventspils ostās bija kravu apgrozījuma samazinājums gandrīz visās kravu grupās. Galvenā atšķirība ir tā, ka Liepājas ostā lielāko kravu apgrozījumu veido labība un labības produkti. Ja 2012.gadā, tieši pateicoties beramkravām, Liepājas ostai bija lielākais kravu apgrozījuma pieaugums, tad likumsakarīgi, ka 2013.gadā ir lielākais kravu apgrozījuma samazinājums, ko nosaka salīdzinoši nelielās graudaugu ražas. Protams, kravu apgrozījumu ietekmēja arī lokālā krīze - AS "Liepājas metalurgs" maksātnespēja," atzina Liepājas SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš.
2013.gadā Liepājas ostas kompānijas pārkrāvušas 4 838 299,76 tonnas dažādu kravu. Tradicionāli lielākā kravu grupa bija beramkravas, kas veidoja 58% no visām kravām. Lielāko daļu beramkravu 2013.gadā veidoja labība un labības produkti, tad seko celtniecības materiāli, koksnes šķelda un koksa smalkumi.
Otra lielākā kravu grupa Liepājas ostā 2013.gadā bija ģenerālkravas, kas veidoja 34% no visām kravām. Ģenerālkravu segmentā jau vairākus gadus stabilākā kravu grupa ir ro-ro kravas - pērn pārkrautas 690 700 tonnas, ko nodrošina regulāra prāmju satiksme. Otra lielākā kravu grupa ģenerālkravu segmentā ir kokmateriāli, kas pārkrauti 519 500 tonnu lielā apjomā. 2013.gadā ievērojami samazinājās melno metālu un metāllūžņu kravas, kas saistīts ar "Liepājas metalurga" darbības apturēšanu. Kopējo kravu apgrozījumu tas ietekmēja par aptuveni 10%.
Lejamkravu apgrozījums 2013.gadā veidoja 8% no visām ostas kravām.
No ostas stividorkompānijām 2013.gadā lielāko kravu apgrozījumu nodrošināja kompānija "Liepājas osta LM", kas pārkrāva 1 471 262,43 tonnas kravu. Tas gan ir ievērojami mazāk, nekā bija plānots, bet, neskatoties uz māteskompānijas "Liepājas metalurgs" maksātnespēju, uzņēmums strādā un domā par jaunu kravu piesaisti, atzina uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Pēteris Iesalnieks.
Otra lielākā ostas stividorkompānija "Liepāja Bulk Terminal" pērn sasniedza plānoto kravu apjomu 1 201 505,84 tonnu apmērā un turpināja investēt termināla attīstībā, palielinot pārkraušanas jaudas.
2013.gadā ar kravu apgrozījuma pieaugumu strādājusi kompānija "Terrabalt", pārkraujot 748 625,91 tonnu. Kā pastāstīja uzņēmuma vadītājs Āris Ozoliņš, 2013.gadā "Terrabalt" sasniedza plānoto un bez ro-ro kravām, ko nodrošina regulāra prāmja satiksme, piesaistīja arī tā sauktās projektu kravas jeb kravas, kas domātas noteiktam mērķim. Piemēram, uzņēmumam ir izveidojusies veiksmīga sadarbība ar AS "UPB", kas savas dzelzsbetona konstrukcijas, izmantojot stividorkomānijas pakalpojumus, nogādā uz Skandināvijas valstīm.
Vēl 2013.gadā "Terrabalt" izveidoja veiksmīgu sadarbību ar naftas meklētājiem Baltijas jūrā un ieguva jaunu pieredzi.
Kompānija "DG Termināls" pērn nodrošināja kravu apgrozījumu 337 757,38 tonnu apmērā. Uzņēmuma direktors Aivars Millers uzsvēra, ka visu nosaka situācija pasaules tirgū un kompānijas spēja pielāgoties dažādu produktu pārkraušanai. 2013.gadā uzņēmums sasniedza plānoto kravu apgrozījumu un turpināja ieguldījumus uzņēmuma attīstībā, palielinot tā konkurētspēju. Aizvadītajā gadā izbūvēts jauns dzelzceļa posms un pārkraušanas estakāde, kas palīdz risināt vagonu pieņemšanas jautājumu, kā arī daļēji sakārtota un attīrīta no padomju laiku mantota teritorija starp ostas 25. un 26.piestātni, ko uzņēmums iznomāja no Aizsardzības ministrijas.
Jau 2013.gada pēdējie mēneši parādījuši, ka kravu apgrozījums palielinās, un 2014.gadā Liepājas osta plāno sasniegt 6,5 miljonu tonnu apgrozījumu. Šāda prognoze ir balstīta uz ostas kompāniju plāniem, akcentēja Liepājas SEZ pārvalde.