Katrs desmitais auto ir potenciāli bīstams uz ceļa
Kāda auto stāvoklis bijis tik kritisks, ka pieņemts lēmums anulēt tā tehniskās apskates uzlīmi.
Auto un tehnoloģijas

Katrs desmitais auto ir potenciāli bīstams uz ceļa

Jauns.lv

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Valsts policijas (VP) rīkotajos reidos uz ceļiem divu mēnešu laikā pārbaudīti vairāk nekā 1793 transportlīdzekļu. 168 auto jeb gandrīz 10% no pārbaudītajiem spēkratiem konstatēts neatbilstošas riepas, fiksēti arī citi būtiski defekti.

Konstatētais uz ceļiem rāda, ka diemžēl cilvēku attieksme pret sava auto tehnisko stāvokli nav uzlabojusies - daudzi joprojām uzskata, ka braukt ziemā ar vasaras riepām ir pieņemami un ka tas neapdraud apkārtējos. Tomēr transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa jomā Latvija krietni atpaliek no vadošajām Eiropas valstīm. Latvijas autoparka vidējais vecums ir ap 13 gadiem, tas ir gandrīz divas reizes vairāk nekā vidēji Eiropā, kur vecums ir 6-8 gadi. Tas nozīmē, ka arī ikdienā Latvijā šoferiem krietni vairāk būtu jāpievērš uzmanība auto tehniskajam stāvoklim.

“Skaļākie” piemēri no reidiem: vieglā auto riepu protektors nepārsniedza 0,39 milimetrus, vai gadījumus, kad inspektoriem pat nav ko mērīt, jo protektors pilnībā nodilis (minimālais pieļaujamais ziemas riepu protektora dziļums vieglajiem automobiļiem ir 4 milimetri), bijis arī gadījums, kad automobilim pat atsaka darboties bremzes.

Tāpat kāda auto stāvoklis bijis tik kritisks, ka pieņemts lēmums anulēt tā tehniskās apskates uzlīmi. Tas notika ar kādu kravas busiņu, kuram tika konstatēta plaša korozija, neturējās durvis, jo bija sarūsējušas eņģes un nedarbojās durvju fiksācijas ierīce. Šādu tehnisko stāvokli inspektori novērtēja kā nesavienojamu ar turpmāko dalību ceļu satiksmē.

Tāpat pārbaudēs konstatēts, ka cilvēki ikdienā pārvietojas ar auto, kuriem neatbilstoši noregulētas gaismas vai nav veikta tehniskā apskate. Par nožēlu pat autoskolu instruktori, kuriem būtu jārāda priekšzīme, apmāca topošos autovadītājus ar auto, kam riepas ir ar neatbilstošu protektoru vai kam nav atbilstošā veidā noformēta auto pārbūves dokumentācija. Tiks izvērtēta gan autoskolu, gan instruktoru darbība.

Zīmīgi, ka pārbaudēs konstatēts, ka problemātiskie transportlīdzekļi sastopami ne tikai Latvijas reģionos - Vidzemē, Kurzemē, Zemgalē un Latgalē, bet arī Rīgā un Pierīgā, kur iedzīvotāju vidējais labklājības līmenis ir augstāks.

Ņemot vērā biedējošo statistiku un daudzo autovadītāju vieglprātīgo attieksmi, CSDD kopā ar VP turpinās veikt auto pārbaudes uz ceļiem visā Latvijā, vienlaicīgi sabiedrībai skaidrojot par nepieciešamību rūpēties par savu auto.

Karlīna Timofejeva / Foto: CSDD