Rīgas lidosta ņems 75 miljonu eiro aizdevumu un paplašinās pasažieru termināli
foto: Publicitātes
Rīgas lidostas valde tiekas ar ERAB viceprezidentu.

Rīgas lidosta ņems 75 miljonu eiro aizdevumu un paplašinās pasažieru termināli

Biznesa nodaļa

Jauns.lv / LETA

Rīgas lidosta tuvākajā laikā plāno parakstīt aizdevuma līgumu līdz 75 miljoniem eiro ar Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banku (ERAB), lai paplašinātu pasažieru termināli.

Lidostā atzīmē, ka ERAB Direktoru padome ir apstiprinājusi līdz 75 miljoniem eiro šī projekta īstenošanai. Vienlaikus projekta finansēšanai Rīgas lidosta saņēmusi saistošos piedāvājumus arī no Ziemeļu Investīciju bankas un "OP Corporate Bank plc" filiāles Latvijā.

Tādējādi Rīgas lidostas valde šonedēļ tikās ar ERAB viceprezidentu Mateo Patroni, lai pārrunātu projekta gaitu, institūcijas iesaisti un nākamos soļus līdz finansēšanas līguma parakstīšanai.

Rīgas lidostas valde ERAB viceprezidentu iepazīstināja arī ar lidostas ilgtspējas stratēģiju. Abas puses apliecināja, ka virzība uz zaļajiem mērķiem, ilgtspēju un energoefektivitāti ir būtiska un neatņemama lidostas darbības daļa, kas atbilst Latvijas un Eiropas Savienības (ES) vispārējiem klimata mērķiem, kā arī nosaka jaunus standartus videi draudzīgai infrastruktūrai transporta jomā.

Rīgas lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa norāda, ka lidostas paplašināšana ir nozīmīgs infrastruktūras projekts, kas ietekmēs ne tikai aviācijas nozari, bet radīs ietekmi uz tūrismu, tirdzniecību un tehnoloģijām, kā arī sekmēs izaugsmi, ilgtspējību un Latvijas globālo konkurētspēju.

Rīgas lidostas rīkotā starptautiskā termināļa paplašinājuma būvniecības konkursa noslēdzošajā kārtā saņemti divu pretendentu finanšu piedāvājumi. Piedāvājumi saņemti no Turcijas uzņēmuma "CCN Altyapi Yatirimlari ve Insaat Anonim Sirketi" un Latvijas personu apvienības "RIXLA".

Ar konkursa uzvarētāju tiks slēgts starptautiskās inženierkonsultantu organizācijas FIDIC Dzeltenās grāmatas līgums, un projektam plānots sasniegt ilgtspējas sertifikāta "BREEAM Excellent" līmeni. Jaunā termināļa būvdarbus paredzēts sākt 2025.gada otrajā pusē, un to plānots nodot ekspluatācijā 2029.gadā.

Starptautiskais konkurss Rīgas lidostas pasažieru termināļa paplašinājuma būvniecībai tiek organizēts pēc ERAB noteiktas iepirkuma procedūras. Termināļa paplašinājuma projekts ietver lidostas pasažieru termināļa jauno ēku, bagāžas apstrādes un šķirošanas kompleksu, jaunus piebraucamos ceļus, daudzstāvu autostāvvietu. Projektētais būvapjoms ir aptuveni 45 000 kvadrātmetru. Visu būvniecības laiku Rīgas lidosta turpinās darbu pilnā apjomā.

Būvniecības konkursa priekškvalifikācijai pieteicās 17 būvuzņēmumi un to apvienības no deviņām valstīm, pieci no tiem iesniedza tehniskos piedāvājumus, bet uzaicinājumu iesniegt finanšu piedāvājumus konkursa noslēdzošajā kārtā saņēma četri pretendenti.

Konteksts

2023.gada novembrī Rīgas lidosta izsludināja starptautisku konkursu jaunā termināļa būvniecībai, kurā būvniecības izmaksas tika lēstas 167 miljonu eiro apmērā. Savukārt pērn augustā Rīgas lidosta izsludināja lidostas jaunā termināļa būvniecības konkursa pirmo kārtu.

Iepirkuma dokumentācijā minēts, ka lidostas termināļa pārbūves darbu laikā paredzēts veikt esošā pasažieru termināļa publiskās daļas, tostarp reģistrācijas zāles, drošības kontroles, bagāžas saņemšanas un ielidošanas zāles paplašināšanu uz austrumiem no esošā termināļa kompleksa, paplašinājuma bagāžas apstrādes sistēmai izbūvi, esošā termināļa E, F un D sektoru pārbūvi, ceļu un stāvvietu risinājumu, tostarp jaunas estakādes izlidošanas līmenī un daudzstāvu autostāvvietas izbūvi, pazemes tuneļa bagāžas savienojumam ar "Rail Baltica" stacijas ēku izbūvi.

Rīgas lidostā pagājušajā gadā apkalpoti 7,12 miljoni pasažieru, kas ir par 7,4% vairāk nekā 2023.gadā. Vienlaikus pērn salīdzinājumā ar pirmspandēmijas laiku jeb 2019.gadu Rīgas lidostā apkalpoto pasažieru skaits bija par 8,7% mazāks. Rīgas lidosta ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.