Kāds elektroauto, Mārupē iebraucot bedrē, cietis tik smagus bojājumus, ka bijis jānoraksta
foto: Publicitātes foto
Ķīnas ražotāja GWM Ora auto bija tikai nepilnu gadu vecs.
Auto un tehnoloģijas

Kāds elektroauto, Mārupē iebraucot bedrē, cietis tik smagus bojājumus, ka bijis jānoraksta

Marianna Ozola

Jauns.lv

0

Mārupē kāds elektroauto, iebraucot bedrē, cieta tik smagus bojājumus, ka remonts nebija ekonomiski izdevīgs un automobilis bija jānoraksta. Ķīnas ražotāja GWM Ora auto bija tikai nepilnu gadu vecs.

Kā vēsta BALTA,  ziņu, ka Mārupē elektroauto pēc iebraukšanas bedrē tika bojāta riepa un, iespējams, apakšējā daļa, uzņēmums saņēma gada sākumā. Vēlāk atklājās, ka cietis akumulators, kas veido lielāko daļu elektroauto cenas, tāpēc remonts nebija pamatots. Ķīnas ražotāja GWM Ora auto bija tikai nepilnu gadu vecs. Turklāt šis zīmols Latvijā kļūst populārs, un jau reģistrēti vairāk nekā 100 šīs markas auto.

Automašīnas īpašniekam izmaksāti 23 800 eiro, bet pēdējo trīs gadu laikā šādi bojājumi apdrošinātājiem izmaksājuši ap pusmiljonu eiro gadā.

Bedres uz ceļiem katru gadu kļūst par lielu un dārgu problēmu daudziem autovadītājiem. Pagājušajā gadā BALTA atlīdzībās par bojājumiem, kurus izraisījusi iebraukšana bedrē, izmaksāja 493 000 eiro, arī citus gadus kopējie zaudējumi ir ap pusmiljonu: 2022. gadā – 539 000 eiro, bet 2023. gadā – 535 000 eiro.

“Parasti visvairāk atlīdzību pieteikumu par bojājumiem, kas radušies, automašīnām iebraucot bedrēs, apdrošinātāji saņem janvārī un februārī. Šogad silto laikapstākļu dēļ jaunas bedres veidojas jūtami mazāk – esam saņēmuši četrreiz mazāk pieteikumu nekā pirms gada, taču tik un tā atlīdzībās jau izmaksāti vairāk nekā 40 000 eiro. Paredzams, ka īstā bedru sezona sāksies vēlāk nekā citus gadus un lielākais negadījumu skaits gaidāms martā,” skaidro BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Iebraucot bedrēs, lielākoties cieš automašīnu riepas un diski. Nodarītie zaudējumi parasti svārstās no pāris simtiem eiro, ja bojātos diskus var remontēt, līdz 1500 eiro, ja tos nepieciešams mainīt. Vidējā atlīdzība ir ap 500 eiro. Gadījumi, kuros pēc iebraukšanas bedrē automašīnu nākas norakstīt, notiek salīdzinoši reti.

Pēdējos trīs gados bedru negadījumiem “bagātākais” bija 2022. gada februāris, kad mēneša laikā BALTA saņēma 234 pieteikumus, tam seko pagājušā gada janvāris ar 174 pieteikumiem, bet topu noslēdz 2022. gada janvāris ar 154 pieteikumiem.

“Sabojātas automašīnu detaļas nozīmē nepatīkamu pieredzi ikvienam autovadītājam. Tāpēc drošības spilvenu KASKO formā vērts iegādāties jebkura vecuma un markas auto īpašniekiem. Ja auto ir sabojāts, iebraucot bedrē, bet KASKO polises nav, auto īpašniekam ir tiesības vērsties pie atbildīgās iestādes par konkrētā autoceļa uzturēšanu, lai piedzītu zaudējumu kompensāciju. Mūsu pieredze gan liecina, ka tas var būt ilgstošs un sarežģīts process, tāpēc vienmēr iesakām klientiem sevi pasargāt ar KASKO polisi,” uzsver Kristaps Liecinieks.

Lai izvairītos no bedrainu ceļu izraisītiem bojājumiem un satiksmes negadījumiem, BALTA aicina autovadītājus būt piesardzīgiem un atbildīgiem – regulāri novērtēt transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, tā atbilstību sezonai un laikapstākļiem, rūpīgi izvērtēt braukšanas ātrumu atbilstoši ceļa kvalitātei, kā arī ievērot katrā ceļa posmā noteiktos ātruma ierobežojumus, kas palīdzēs savlaicīgi pamanīt un iespēju robežās apbraukt sevišķi nelīdzenas vietas. Tāpat ir vērts atcerēties, ka, iebraucot bedrēs, visbiežāk cieš auto, kas aprīkoti ar zemprofila riepām. Latvijas apstākļos piemērotākas ir riepas ar lielāku augstumu – šādiem transportlīdzekļiem ir labāka iespēja pārvarēt nelīdzenu segumu, negūstot bojājumus.

Tēmas