Apvienojas divi Latvijas ekonomikas milži "Printful" un "Printify". Kāpēc un ko tas nozīmē klientiem?
foto: Zane Bitere/LETA
"Printful" izpilddirektors Alekss Saltonstols (Alex Saltonstall) un "Printify" izpilddirektore Anastasija Oļeiņika.

Apvienojas divi Latvijas ekonomikas milži "Printful" un "Printify". Kāpēc un ko tas nozīmē klientiem?

Biznesa nodaļa

LETA

Tehnoloģiju uzņēmumi “Printful” un “Printify”, kas sniedz apdrukas un citus ražošanas ārpakalpojumus interneta veikaliem visā pasaulē, paziņojuši par apvienošanos. “Printful” izpilddirektors Alekss Saltonstols (Alex Saltonstall) un “Printify” izpilddirektore Anastasija Oļeiņika intervijā ziņu aģentūrai LETA uzsver, ka abi uzņēmumi apvienojas kā līdzīgi partneri, nevis viens pārņem otru. Apvienotais uzņēmums turpinās darbu ar abiem zīmoliem un abām darbības platformām, tādēļ to klientiem tehniski nekas nemainīsies, bet ar laiku kļūs plašāks pieejamo pakalpojumu piedāvājums. Tāpat arī pēc apvienošanās tiks saglabāti abu uzņēmumu biroji un ražotnes Rīgā. Uzņēmumi uzsver, ka darbības, kas būs vērstas uz savstarpējo integrāciju, tiks uzsāktas pēc darījuma pabeigšanas. Līdz tam brīdim abi uzņēmumi darbosies pilnīgi patstāvīgi.

Pastāstiet sīkāk par šo darījumu?

Alekss Saltonstols (A.S.): Mēs esam ļoti priecīgi paziņot, ka apvienosim abus uzņēmumus. Mēs esam nonākuši līdz brīdim, kad esam saņēmuši konkurenci uzraugošo iestāžu atļauju, un tāpēc mēs varam noslēgt procesu tuvāko pāris nedēļu laikā. Mēs domājam, ka tā būs neticama iespēja mūsu klientiem, mūsu komandai un visai nozarei.

Anastasija Oļeiņika (A.O.): Ir svarīgi atzīmēt, ka abi zīmoli paliks tirgū, tātad “Printify” un “Printful” paliek. Laika gaitā mēs izstrādāsim kopīgu korporatīvo zīmolu, bet tam mums ir nepieciešams laiks. Tāpat abiem uzņēmumiem lielākie biroji atrodas Rīgā un mēs plānojam, ka tas tā arī paliks, tas nemainīsies.

A.S.: Vēl piebildīšu, ka uzņēmumā paliek visi akcionāri. Abi dibinātāji ir ļoti aizrautīgi par nākotni, tāpēc viņi arī turpmāk būs galvenie akcionāri. Tāpat visi mūsu lielākie institucionālie investori arī turpina būt iesaistīti. Tātad mēs apvienosimies kā līdzvērtīgi uzņēmumi, apvienosim abas komandas un investoru bāzi.

A.O.: Tas tiešām ir svarīgi, ka šī ir līdzvērtīgu pušu apvienošanās, kas nozīmē, ka mēs iesaistāmies kā līdzvērtīgi partneri un neviens nevienu nepārņem. Vēl viena svarīga lieta ir, ka mēs šodien vēl nedalīsimies ar informāciju par finanšu rādītājiem vai vērtējumiem. Šodien mēs vēlamies koncentrēties uz to, ko tas nozīmē mūsu uzņēmumiem, mūsu klientiem, mūsu komandām un arī vietējai ekosistēmai.

Tas nozīmē, ka apvienotajā uzņēmumā līdzšinējie “Printful” un “Printify” īpašnieki būs pārstāvēti proporcijā 50% un 50%?

A.O.: Tieši tā.

Tiks apvienoti gan ASV reģistrētie “Printify, Inc.” un “Printful, Inc.”, gan tiem Latvijā piederošie SIA “Printify Development” un AS “Printful Latvia”?

A.S.: Es domāju, ka par šo darījumu ir jādomā tādā veidā, ka darbības ziņā abi uzņēmumi apvienojas kā līdzvērtīgi. Aiz tā stāv virkne juridisku jautājumu par to, tieši kā Latvijas uzņēmumi un ASV uzņēmumi apvienojas, bet no darbības viedokļa, no tirgus viedokļa, no klientu viedokļa tas būs viens uzņēmums.

Jūs teicāt, ka šodien vēl nerunāsiet par finansēm, bet cik liels būs apvienotais uzņēmums, piemēram, apgrozījuma ziņā?

A.S.: Kā divi privāti uzņēmumi mēs pagaidām finanšu informāciju saglabāsim konfidenciālu. Mēs varam teikt, ka abi uzņēmumi šobrīd ir aptuveni vienāda lieluma. Un tas ir vēl viens iemesls, kāpēc apvienoties kā līdzvērtīgiem uzņēmumiem.

A.O.: Vēl viens svarīgs aspekts ir tas, ka abi uzņēmumi aug un abi ir rentabli. Tāpēc mēs uzskatām, ka šis ir īstais brīdis, lai mēs patiešām kļūtu par līdzvērtīgiem partneriem un sāktu kopīgi veidot nākotnes biznesu.

A.S.: Es domāju, ka tā ir patiešām laba stāsta daļa, ka abi uzņēmumi šobrīd ir lieliskā formā. Mēs esam labi kapitalizēti, mēs augam, esam rentabli. Mēs vienkārši domājam, ka kopā mums ir daudz lielākas iespējas nekā atsevišķi. Mēs abi esam ar spēcīgu pamatu, un tagad mēs sākam veidot kaut ko vēl labāku.

Ko tas nozīmē cilvēkiem, kas strādā abos uzņēmumos? Vai jūs plānojat arī atlaišanas?

A.O.: Kā jau teicu, lielākā daļa mūsu darbinieku strādā Rīgā, un mēs plānojam, ka tas tā arī paliks. Protams, jebkura apvienošanās nozīmē, ka jaunajā uzņēmumā ir jāizvērtē, kā vislabāk strukturēt savu darbību. Taču mēs vēl neesam nonākuši šajā procesa posmā, jo uzņēmumu apvienošana noslēgsies nākamajās nedēļās. Mēs uzskatām, ka mums ir divas apbrīnojamas komandas, kas spēs kopā radīt lieliskas lietas, jo gan talantu, gan kultūras ziņā mēs papildināsim viens otru. Alekss varēs apliecināt, ka mēs bijām pārsteigti par to, ka esam daudz līdzīgāki nekā iepriekš paši domājām.

Jūs esat divi konkurenti, abi nākat no Latvijas. Kā jūs nonācāt pie lēmuma apvienoties?

A.S.: Es pievienojos “Printful” pirms pāris gadiem un agrāk biju pazīstams arī ar Jāni [Berdiganu], kurš dibināja “Printify”. Mēs abi uzskatām šo tirgu, kurā mēs esam, par patiešām lielu. Tajā ir tik daudz iespēju. Būtībā mēs vēlamies būt sava veida bezriska degviela jebkuram e-komercijas uzņēmumam. Un, ja jūs to definējat šādi, tad tirgū ir daudz iespēju… Šodien abi mūsu uzņēmumi ir koncentrējušies uz dažām šī tirgus daļām, bet mēs redzam daudz lielākas iespējas, lai kopīgiem spēkiem apgūtu vairāk no tirgus. Mēs varēsim sasniegt vairāk klientu ar labākiem risinājumiem, un tas veicinās izaugsmi. Mēs par to runājām un pētījām, un rezultātā viena lieta, kas kļuva skaidra, ir tā, ka dažas lietas mēs šodien darām atšķirīgi. Labākais piemērs tam ir tas, ka “Printful” gandrīz visu ražošanu veic pats, “Printify” ir izveidojis apbrīnojamu partneru tīklu. Ziniet, mēs esam pavadījuši diezgan daudz laika, cenšoties pārliecināt, kāpēc viens ir labāks par otru. Patiesībā labākais risinājums ir tas, ka mums ir abi. Tas dod iespēju “Printful” izmantot “Printify” partneru tīkla priekšrocības, bet “Printify” – “Printful” ražošanas kvalitātes un uzticamības priekšrocības, un rezultātā mūsu abu klienti tiek labāk apkalpoti.

A.O.: Klienti saņems jaudīgāku piedāvājumu no mūsu platformām un arī viņu gala klienti un patērētāji iegūs plašāku produktu klāstu, no kura izvēlēties. Tā kā mēs ražojam pēc pieprasījuma, tas nozīmē, ka mēs turpinām savu ceļu, lai globāli samazinātu atkritumus, kas rodas no pārprodukcijas apģērbu nozarē. Arī mūsu komandas iegūs, jo tās kļūs par daļu no lielāka, globālāka uzņēmuma, kuram būs daudz vairāk resursu, lai strādātu pie aizraujošiem projektiem, inovācijām un strādātu plecu pie pleca ar vislielākajiem talantiem.

Cik ilgs laiks bija nepieciešams, lai pieņemtu lēmumu apvienoties?

A.S.: Tas patiešām sākās kā neformālas sarunas, kas noveda pie pārdomām, kā mēs varētu kopā radīt lielāku pievienoto vērtību, un tas prasīja laiku, lai iegūtu tādu formu, kāda tā ir tagad. Bet par to mēs esam domājuši daudzus, daudzus mēnešus.

Esat saņēmuši piekrišanu arī no Latvijas Konkurences padomes? No konkurenci uzraugošajām institūcijām ASV?

A.O.: Tas bija pirmais solis šajā procesā. Mēs novērtējām, kur mēs atbilstam normatīvajiem sliekšņiem, un mēs iesniedzām apvienošanās ziņojumus, kas mums bija nepieciešami. Es arī zinu, ka Latvijā abi uzņēmumi šķiet nozīmīgi, jo mums ir daudz darbinieku, bet, ja mēs skatāmies globāli uz apģērbu nozari, uz drukas un ražošanas pēc pieprasījuma nozari, mēs esam tikai neliela daļa no šī tirgus un tajā ir daudz citu dalībnieku. Vienkārši mēs esam koncentrējušies šeit ar savām komandām, bet ne tik daudz ar savu darbību vai klientu tirgu.

Tad jums bija vajadzīgs Konkurences padomes apstiprinājums apvienošanas darījumam Latvijā?

A.O.: Nē, nebija. Vieta, kur mēs atbildām noteiktajiem darbības sliekšņiem, bija ASV, un tur mēs izpildījām visas ziņošanas prasības ASV regulatoram.

Jūs minējāt, ka nākotnē domāsiet par jaunu zīmolu. Cik ilgu laiku tas var prasīt un vai ir iespējams, ka jūs turpināsiet strādāt ar diviem zīmoliem?

A.S.: Nodoms ir saglabāt tirgū abus zīmolus un abas platformas. Mums ir simtiem tūkstošu klientu abās pusēs un te ir svarīgi arī paskaidrot, ka mūsu klienti ir uzņēmumi. Viņi paļaujas uz mūsu tehnoloģijām, uz mūsu produkciju, un mēs nevēlamies šo procesu traucēt. Tāpēc tuvākajā nākotnē gan “Printify” zīmols, gan “Printful” zīmols paliks tirgū. Tajā pašā laikā mēs vēlamies, lai mēs justos kā viena komanda, tāpēc mēs, iespējams, izstrādāsim vienotu zīmolu, kas aptvers visu uzņēmumu, bet mēs tam veltīsim laiku, jo mums šodien ir lieliski zīmoli, un mēs nevēlamies sasteigt uzņēmuma zīmola maiņu. Es sagaidu, ka mēs to darīsim pirmajā apvienotā uzņēmuma darbības gadā, bet prioritāte ir to izdarīt pareizi, nevis ātri.

Kas mainīsies jūsu klientiem pēc uzņēmumu apvienošanas?

A.O.: Klienti varēs turpināt izmantot platformu, ko viņi ir izmantojuši. Tehniski viņiem nekas nemainās, izņemot to, ka ar laiku mēs pievienosim arvien vairāk un labāku piedāvājumu.

Vai varētu mainīties jūsu pakalpojumu cenas?

A.S.: Mums nav nekādu tūlītēju plānu attiecībā uz to. Pēc apvienošanās ir jāizstrādā uzņēmuma darbības stratēģija. Mēs koncentrējamies uz to, lai visiem mūsu klientiem šodien būtu labāks piedāvājums, un tas var notikt dažādos veidos – tā var būt lielāka izvēle, labāki izpildes risinājumi, zemākas cenas. Mūsu uzdevums ir noskaidrot, kāds ir šo elementu līdzsvars, lai nodrošinātu, ka mūsu klientiem ir labāks piedāvājums, tirgotāji var vairāk nopelnīt un gala patērētājs saņem lielāku izvēli.

Līdz šim abiem uzņēmumiem tiešām bija atšķirīgas darbības stratēģijas, jo “Printful” nodrošināja ražošanu pats, bet “Printify” strādāja ar sadarbības partneriem. Ja runājam par nākotnes investīcijām, vai jūs veiksiet investīcijas arī pašu ražošanā jeb drīzāk koncentrēsieties uz ārpakalpojumiem?

A.S.: Mēs ieguldīsim iekšējās ražotnēs tam piemērotā laikā. Mums pašlaik ir nepieciešamā darbības jauda. Piemēram, ar izšūšanu mēs varam palīdzēt paplašināt “Printify” piedāvājumu un mēs to varēsim izdarīt, neveicot būtiskas izmaiņas mūsu ražotnēs.

Tomēr mums ir lieli plāni attīstīt šo uzņēmumu. Mēs gatavojamies piesaistīt vairāk klientu, labāk apkalpot savus pašreizējos klientus un palīdzēt viņiem augt. To darot, mums būs vajadzīga lielāka jauda, bet mēs nedomājam, ka tas būs vajadzīgs, piemēram, nākamo sešu mēnešu laikā.

A.O.: Mēs izvērtēsim, kāda veida izstrādājumus mēs vēlamies ražot pašu spēkiem un kāda veida ražošanu mēs vēlamies nodot ārpakalpojumu sniedzējiem. Tā ir arī šī darījuma burvība, ka mēs varam nodrošināt daudz plašāku ģeogrāfisko pārklājumu kopā ar drukas ārpakalpojumu sniedzējiem, vienlaikus arī piesaistot daļu no papildu pieprasījuma pašu ražošanai un nodrošinot ļoti augstu un nemainīgu kvalitāti.

A.S.: Jā, tas ir ļoti svarīgi, ka mēs strādāsim abējādi. Es neredzu pasauli, kurā mums būtu tikai viens vai otrs risinājums. Es domāju, ka mums vienmēr būs abi, mēs tikai atradīsim pareizo līdzsvaru starp tiem.

Kā pēc apvienošanas mainīsies jūsu tirgus daļa, pirmkārt jau ASV?

A.S.: Ja godīgi, mums šodien nav precīzu skaitļu par tirgus daļu. Šajā tirgū ir ļoti, ļoti liela telpa, un es domāju, ka mēs esam divi diezgan mazi uzņēmumi šajā telpā. Mēs netērējam daudz laika, domājot par tirgus daļu, jo ir ļoti daudz konkurentu. Mēs vairāk laika veltām tam, lai domātu par to, kā piesaistīt vairāk klientu.

Vai pēc apvienošanās jūs domājat par ieiešanu jaunos tirgos?

A.S.: Es ļoti vēlētos, lai mēs to darītu. Ja jūs domājat par mūsu uzņēmumiem, mums ir pāris patiešām spēcīgi aktīvi. Pirmais ir mūsu komanda. Es domāju, ka, apvienojot šos divus uzņēmumus, mums būs pasaules klases komanda. Mums ir lieliskas tehnoloģijas un spēja attīstīt vēl vairāk tehnoloģisku risinājumu. Mums ir lieliska ražošanas pēc pieprasījuma kapacitāte, viena no labākajām uz planētas. Ja jūs tikai paskatāties uz šīm trim jomām un padomājat par potenciālu, ir virkne jaunu tirgu, kuros mēs varam ieiet, un ir veidi, kā mēs varam radīt pievienoto vērtību cilvēkiem, ar kuriem mēs vēl neesam sākuši strādāt.

Par kādiem tirgiem jūs domājat?

A.S.: To es neatklāšu.

Kas būs apvienotā uzņēmuma vadītājs?

A.O.: Pašlaik vēl uzņēmumu apvienošana nav noslēgusies un mēs paziņosim, kāda būs mūsu vadības komanda, kad pēc dažām nedēļām noslēgsies darījums.

Kas pašlaik ir jūsu galvenie konkurenti? Un no kurām valstīm?

A.O.: Tas nebūtu labs stils nosaukt vārdā savus konkurentus. Tādi ir gan Eiropā, gan ASV.

A.S.: Visur, kur mēs ejam, mums pretī ir konkurenti. Ir daži ļoti lieli tehnoloģiju uzņēmumi, bet ir arī mazi uzņēmumi, un tieši tas padara šo tirgu tik dinamisku.

Kad “Printful” sāka, tas bija salīdzinoši jauns risinājums drukai pēc pieprasījuma. Kā jūs varat raksturot konkurences situāciju tirgū pašlaik?

A.S.: “Printful” patiešām ieviesa inovācijas ražošanā pēc pieprasījuma tā, kā mēs to darām, veidojot savus produktus. Tad nāca “Printify” un teica, ziniet, tas ir labi, bet mēs to varam darīt pavisam citādi un pievienot vērtību pavisam citos veidos. Tāpēc viņi ir bijuši novatori atšķirīgā veidā. Tagad mums ir iespēja apvienot abas šīs iespējas. Bet viena no lieliskajām lietām tehnoloģiju jomā ir tā, ka citi uzņēmumi var mācīties no tiem, kas jau ir tirgū, un nākt klajā ar jauniem modeļiem. Un mēs to redzam visu laiku. Tāpēc ir daudz konkurentu, kas mums min uz papēžiem, bet mēs esam apņēmušies nodrošināt, ka mūsu inovācijas ir vadošās.

Kāda ir jūsu klientu bāze?

A.O.: Ja mēs sākam ar “Printify”, tad mēs esam vieta, kur vērsties solo uzņēmējiem jeb cilvēkiem, kuri vēlas veidot savu e-komercijas biznesu un vēlas iegūt finansiālu brīvību. Tās var būt māmiņas, kuras strādā no mājām, tas var būt kāds ar dizaina prasmēm, kurš mērķē uz konkrētu gala klientu nišu.

A.S.: “Printful” vairāk orientējas uz mazo un vidējo uzņēmumu segmentu, kā arī mēs strādājam ar dažiem ļoti lieliem uzņēmumiem ASV. Mēs esam atraduši arī veidus, kā sadarboties ar uzņēmumiem, lai palīdzētu tiem veidot savu fanu bāzi un zīmolus tiešsaistē, savukārt daudzi mūsu mazie klienti nāk, kad sāk savu uzņēmējdarbību. Tātad abiem uzņēmumiem ir patiešām ir plašs klientu loks.

Viens ļoti liels jūsu uzņēmumu aktīvs ir, ka jūs esat pārstāvēti dažādos e-komercijas pārdošanas kanālos, piemēram, “Amazon”. Vai ir grūti iekļūt jaunos tirdzniecības kanālos?

A.S.: Es teiktu, ka jā un nē. Es domāju, ka daudzas no šīm platformām ir ieinteresētas, lai tām būtu tādi partneri kā mēs, jo tas palīdz paplašināt piedāvājumu saviem klientiem. Tās ir ieinteresētas, lai tām būtu partneri. Taču, lai to panāktu, ir jāizveido tehniskā integrācija un tas prasa darbu, jo parasti ir daudz prasību. Viens no aspektiem, ko abi mūsu uzņēmumi ir labi paveikuši, ir izdomāt, kā veidot šīs partnerības un izveidot šīs saites. Bet realitāte ir tāda, ka mēs to darām atsevišķi. Es domāju, ka nākotnē, kad mēs to varēsim darīt kopā, mēs varēsim veidot vēl dziļākas partnerības.

Lieta, ko visbiežāk izmanto drukāšanā pēc pieprasījuma ir t-krekli. Vai parādās arī jaunas tendences tajā, ko cilvēki un uzņēmumi vēlas apdrukāt?

A.O.: “Printify” pusē mēs redzam ļoti daudz ko, jo mūsu klienti ir patiesi radoši un inovatīvi. Protams, t-krekli un citi apģērbu produkti ir vadošie, bet mēs redzam, ka arvien populārāki kļūst arī, piemēram, tālruņu futrāļi, vai mājas dekori. Īpaši tas ir redzams Ziemassvētku laikā, kad visi sāk veidot Ziemassvētku rotājumus. Ir noteikti daudz vairāk nekā tikai t-krekli, bet t-krekli joprojām ir vadošie.

A.S.: Šī ir lieta, kur “Printify” ir paveicis patiešām labu darbu, izprotot, kā ieviest jaunus produktus un sekot tendencēm. Tā kā “Printful” paši ražo lielāko daļu, mēs varam izmantot šīs iespējas, ko dod “Printify”, lai pārliecinātos, ka abu platformu klienti var iegūt priekšrocības.

Vai pēc apvienošanās jūs paturēsiet arī blakus biznesus? Piemēram, “Printful” ir arī fotostudija.

A.S.: Jā, es domāju, ka kopumā visi darbības veidi, kas mums šodien ir abos uzņēmumos, turpinās strādāt. Iespējams, mēs domāsim par to, kā tos vislabāk strukturēt apvienotajā uzņēmumā, bet iespējas, ko tie nodrošina, ir svarīgas. Piemēram, fotostudija ir svarīga, lai palīdzētu mūsu tirgotājiem piedāvāt savus produktus tiešsaistē, lai viņiem būtu modeļi, produktu piemēri.