Eksperts skaidro, kāpēc aviokompānijas pārdod vairāk biļešu, nekā ir vietu lidmašīnā
foto: Pexels.com/@Joël Super
Turklāt šādā veidā aviokompānijas var pārdot biļetes cilvēkiem, kuri nolemj lidot pēdējā brīdī un ir gatavi samaksāt augstu cenu, lai tikai brauciens notiktu, pat ja reisi jau teorētiski ir piepildīti.
Tūrisms

Eksperts skaidro, kāpēc aviokompānijas pārdod vairāk biļešu, nekā ir vietu lidmašīnā

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Iekāpšana lidmašīnā - tas diezgan bieži ir stresa pilns process. Piemēram, ik pa laikam aviopasažieri sastopas ar tādu nepatīkamu parādību kā "overselling" jeb pārpārdošanu - pakalpojuma pārdošana, pārsniedzot faktisko piedāvājumu.

Tā būtība ir tāda, ka aviokompānijas uz reisu pārdod vairāk biļešu, nekā pieejamas pasažieru vietas lidmašīnā, un galu galā ne visi ceļotāji, kas uz to nopirkuši biļetes, tiek ielaisti uz klāja.

Bet kāpēc tā notiek un ko darīt, ja jums atsaka vietu?

Kā skaidro "The Independent" vadošais ceļojumu žurnālists Saimons Kolders, aviokompānijas no pieredzes zina, ka uz vairumu reisu daļa pasažieru neierodas (vidēji 5%). Iemesli ir visdažādākie - sākot ar ģimenes vai darba apstākļiem un beidzot ar pēkšņu saslimšanu vai nokavēšanos lidostā.

Attiecīgi daudzas aviokompānijas cenšas pārdot vairāk biļešu nekā vietu papildus peļņas dēļ un vairumā gadījumu to neviens nepamana, jo "neierašanos" skaits bija paredzēts pareizi.
"Katru dienu liels skaits pasažieru neierodas uz savu reisu. Mūsu lidmašīnu piepildīšana un tukšu vietu skaita samazināšana ir viens no veidiem, kā samazināt cenu, ko maksājat par savu reisu," skaidro Lielbritānijas lielākajā zemo cenu aviokompānijā "Easyjet".

Turklāt šādā veidā aviokompānijas var pārdot biļetes cilvēkiem, kuri nolemj lidot pēdējā brīdī un ir gatavi samaksāt augstu cenu, lai tikai brauciens notiktu, pat ja reisi jau teorētiski ir piepildīti.

Bet ko darīt, ja uz reisu ierodas vairāk cilvēku, nekā pieejamas vietas lidmašīnā? Lielbritānijā, Eiropas Savienībā un Ziemeļamerikā aviokompānijas pienākums ir vispirms mēģināt atrast pasažierus, kas piekritīs izlidošanai ar vēlāku reisu vai caur citu pilsētu (Piemēram, Diseldorfas lidosta Ķelnes vietā, kas atrodas netālu viena no otras). Šāds pieprasījums var tikt izteikts, nododot bagāžu, pie iekāpšanas vai pat jau lidmašīnā.

Turklāt pārvadātājam jāpiedāvā dažādi bonusi, kamēr nav pietiekami daudz brīvprātīgo. Tie var būt: skaidra nauda; nākamā brauciena biļete; servisa klases paaugstināšana jaunā reisā.

Ja vēlākais reiss paredzēts nākamajā dienā, aviokompānijai arī jānodrošina viesnīca, transports līdz tai un ēdināšana uz gaidīšanas laiku. Parasti pietiekams pasažieru skaits atrodas, jo vienmēr ir tādi, kuriem atlikšana uz pāris stundām vai pat līdz nākamajai dienai nav problēma - turklāt viņi nav pret papildu "plusiņu" saņemšanu.

"Daži ceļotāji (ieskaitot mani) speciāli izvēlas reisus, kuriem ir augstas izredzes būt pārpildītiem - īpaši uz ASV piektdien un svētdien pēcpusdienā un vakarā. Man ir elastīgi plāni, kas ļauj izmantot jebkuru piedāvājumu," atzīst Kolders. Tomēr eksperts konstatē, ka īpaši Eiropā, aviokompānijas pašas izvēlas "upurus".

Ja pasažieri tas neapmierina un viņam steidzami jālido, viņam jāuzstāj, lai aviokompānija meklē brīvprātīgos. Ja tas neizdosies, jāpiesaka savas tiesības uz "ātru pārsēšanos" uz reisu līdz galamērķim. Jo, ja aviokompānija pasažierim atsaka iekāpšanu, viņam nav obligāti jāgaida šī pārvadātāja nākamais reiss nepieciešamajā virzienā - ja citai aviokompānijai ir agrākais reiss maršrutā, pasažierim ir tiesības lūgt pārsēdināt viņu uz tā, iesaka Kolders.

Vienlaikus viņš norāda, ka virkne pārvadātāju neveic reisu lieko rezervēšanu, piemēram, "Ryanair" un "Jet2". Tomēr pat šajā gadījumā var būt rets gadījums, kad daži pasažieri būs jāpārsēdina. "Ryanair" gadījumā tas varētu notikt lidmašīnas nomaiņas dēļ no "Boeing 737 Max" uz senāku 737-800 lidmašīnu, kurā ir par astoņām vietām mazāk.

Tāpat Kolders norāda, ka pasažieri, kas reģistrējuši bagāžu, ir vairāk pasargāti no izkāpšanas, jo bagāžas saņemšanas process ir diezgan ilgs. Daži arī uzskata, ka noteiktas vietas maksas rezervācija jau iepriekš var samazināt nosēšanās atteikuma risku.