Vai "airBaltic" investors apmierināsies ar 10%? Eksperti norāda uz iespējamu lielāku darījumu
foto: Paula Čurkste/LETA
Lidsabiedrības "airBaltic" lidmašīna starptautiskajā lidostā "Rīga".
Bizness un ekonomika

Vai "airBaltic" investors apmierināsies ar 10%? Eksperti norāda uz iespējamu lielāku darījumu

Biznesa nodaļa

Jauns.lv/LETA

Sākotnēji potenciālajam Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" investoram ar 10% akciju varētu pietikt, pauda aptaujātie satiksmes nozares un finanšu eksperti, komentējot Latvijas Televīzijas raidījuma "de facto" rīcībā esošo informāciju, ka "airBaltic" stratēģiskajam investoram apsver pārdot 10% akciju.

Kādreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss sacīja, ka diez vai 10% "airBaltic" akciju ir stratēģiskā investora mērķis, ko viņš vēlas investēt kompānijā, jo, visticamāk, investors grib attīstīt lidojumu sinerģiju un tīklu. "Varbūt tā būs pirmā kārta, bet noteikti investoram būs vēlme iegūt lielāku akciju daļu," papildināja Matīss. Viņaprāt, 10% akciju varētu būt sākotnējais piedāvājums.

Bet bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits norādīja, ka vēl ir pāragri vērtēt investora piesaistes nosacījumus, jo investors oficiāli vēl nav izteicis saistošu piedāvājumu piedalīties šajā procesā. "Līdz ar to nav zināmi nosacījumi, ar kādiem investors ienāktu aviokompānijā," sacīja Linkaits.

"Mēs varam spriest pēc analoģiskas darbības, kāda nesen notika ar Skandināvijas valstu lidsabiedrību SAS, kura izgāja cauri restrukturizācijas procesam un ieguva jaunus īpašniekus. Tādējādi Francijas un Nīderlandes aviokompānija "Air France-KLM" ieguva 19,9% SAS akciju kā stratēģiskais investors, ienākot ne tikai ar ieguldījumu pamatkapitālā, bet arī ar konvertējamu aizdevumu aviokompānijai," norādīja Linkaits.

Tāpat viņš teica, ka šajā gadījumā nosacījums bija, ka tuvāko divu gadu laikā stratēģiskais investors var iegūt kontrolpaketi pār kompāniju. "Līdz ar to viens aspekts ir ieejas nosacījums - vai tie ir 10%, 15% vai 20%, bet otrs ir nākamie soļi, uz kādiem investors ienāk. Tie ir mērķi un gaidas, kādas investoram ir aviokompānijā," piebilda Linkaits.

Finanšu konsultāciju kompānijas "Prudentia" partneris Ģirts Rungainis sacīja, ka stratēģiskā investora piesaiste varētu palīdzēt nodrošināt veiksmīgu sākotnējo akciju publisko piedāvājumu (IPO) procesu. "Tādēļ ir nepieciešams šis "komforta" faktors, kas varētu nodrošināt to, ka pietiekami nopietni investori ir gatavi nopirkt akcijas biržā, jo viņi redz, ka ir šī stratēģiskā saikne. Ja tas darbojas un ir pietiekami, tad 10% iesākumā ir diezgan labi, jo Latvijas valsts paliks lielākais akcionārs pēc šī procesa," sacīja Rungainis.

Viņš skaidroja, ka valsts pēc IPO procesa "airBaltic" kapitālā plāno saglabāt 25% plus vienu akciju, kas ir bloķējošais mazākums un ļautu turpināt saglabāt valsts ietekmi kompānijā arī pēc IPO.

Rungainis atzīmēja, ka "airBaltic" ir būtiska un pozitīva loma Latvijas ekonomikā, neskatoties uz zaudējumiem, kurus ir radījusi "Covid-19" pandēmija un Krievijas karš Ukrainā. "Kompānijai ir vērtība un stratēģiskais investors zināmā mērā "airBaltic" stabilizēs, nodrošinot iekļaušanos lielākā aviācijas "ģimenē"," papildināja Rungainis.

Komentējot neoficiālo informāciju, ka Vācijas nacionālā aviokompānija "Lufthansa" varētu būt "airBaltic" stratēģiskais investors, viņš teica, ka "Lufthansa" ir tā, kas izmanto daļu no "airBaltic" lidmašīnu parka, kā arī Latvija atrodas "Lufthansas" interešu zonā. Ja šī informācija apstiprināsies, tad, viņaprāt, "Lufthansas" sadarbības un sinerģijas ir stabilizējošs faktors Rīgas attīstības potenciālam.

Briškens skaidroja, ka patlaban ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO.

Potenciālais investors ir mums visiem labi zināms uzņēmums, izriet no ekonomikas ministra Viktora Valaiņa iepriekš paustā. Gatavojoties IPO, "airBaltic" pamatkapitālu samazinās par 571,293 miljoniem eiro, kā arī vienkāršos esošo uzņēmuma akciju struktūru.

Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka līdzšinējais "airBaltic" pamatkapitāls ir 596,473 miljoni eiro, tādējādi "airBaltic" pamatkapitāls pēc samazināšanas būs 25,179 miljoni eiro.

"airBaltic" pagājušajā gadā pārvadāja kopumā 4,536 miljonus pasažieru, kas ir par 35,7% vairāk nekā 2022.gadā, un veica 44 100 lidojumu, kas ir par 18,3% vairāk nekā gadu iepriekš. "airBaltic" auditētais apgrozījums pagājušajā gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš. Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.