Auto un tehnoloģijas
2024. gada 6. septembrī, 10:07

Auto ziņas: ieskats "Toyota" nākotnes transportlīdzekļos

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

"Toyota" ir hibrīdpiedziņas pionieris, taču nesnauž arī citu enerģijas un piedziņas veidu izpētē. "Toyota multipath-way" pasākumā Francijā pirmo reizi ieraudzījām degvielas šūnu pikapus un citus nākotnes transportlīdzekļus, kā arī vērienīgo ieguldījumu motorsportā ar "Toyota Gazoo Racing" nodaļām.

"Toyota" to sauc par daudzvirzienu ceļu, kurā netiek smādēta nedz elektromobilitāte, nedz ūdeņradis, nedz arī sintētiskās degvielas. Kas zina, kura veida un no kā iegūta enerģija galu galā kustinās autotransportu pēc desmit, divdesmit un piecdesmit gadiem? Skaidrs ir viens - automašīnas būs vajadzīgas, tostarp arī darba zirgi pikapi, no kuriem vismaz Eiropas tirgū vairums ražotāju ir novērsušies.

foto: Ekrānuzņēmums
Elektriskā "Hilux" prototips pagaidām var nobraukt ap 200 km.
Elektriskā "Hilux" prototips pagaidām var nobraukt ap 200 km.

Elektriskais darba "rūķis" "Toyota Hilux"

Elektriskā "Hilux" prototips pagaidām var nobraukt ap 200 km. Pārejas posms uz elektrisku pikapu ir pēc izskata pavisam parasts "Hilux", kurā standarta dīzelis savienots ar vieglā hibrīda sistēmu - vieglajos kravas auto pagaidām reti sastopams jeb, ja godīgi, vispār neredzēts risinājums. "Toyota" sola tādu "Hilux" palaist tirdzniecībā jau nākamgad. Bet pikapam ar ūdeņraža simboliem uz durvīm līdz pirmizrādei vēl tāls ceļš ejams. Fuel cell jeb degvielas šūnu modelī, kur ūdeņraža un skābekļa reakcijā radītā elektroenerģija griež riteņus, konstrukcija, kas smagi karājas zem pikapa vēdera, liek domāt par palielinātu svaru. Taču fuel cell "Hilux" sver 2,2 tonnas - tikpat, cik parasts dīzelis. Sniedzamība ir 600 km. Tomēr ūdeņraža pikapam ir viens būtisks trūkums, un tā pat nav cena. Tam ir tikai pakaļējo riteņu piedziņa, jo pilnpiedziņai, kaut elektriskai, pagaidām nav vietas.

Ūdeņradis "Toyota GR Yaris" rīcībā

Apliecinājums tam, ka viss ir izdarāms, savulaik redzēts arī Rīgā. Degvielas šūnu automašīna "Toyota Mirai" patērē ūdeņradi, ar pilniem 140 litri baloniem spēj veikt 650 km, un no izpūtēja izmet tikai ūdeni. "Mirai" gan arī maksā 73 000 eiro, taču tas nav atturējis "Toyotu" apgādāt kādu Parīzes taksometru firmu ar 500 ūdeņraža sedaniem. "Toyota" nav atmetusi ķecerīgo domu ūdeņradi vienkārši dedzināt iekšdedzes dzinējā. Tas nekas ka gāzes enerģētiskās vērtība ir četrreiz zemāka nekā benzīnam - ugunīgais "Toyota GR" Yaris ar ūdeņradi joņo kā traks! Ūdeņraža motoru var izmantot pat bagijā, ko izgatavojuši "Toyota" sadarbības partneri. "Toyota Hilux GR" Dakaras sacīkšu pikaps pagaidām gan neiet ar elektrību vai ūdeņradi, taču darbojas ar līdz pat 75% ilgtspējīgu degvielu.  

Sacīkšu pikaps arī iztiek bez hibrīda, toties izturības sacīkstēs kā Lemānas 24 h un pasaules čempionātā rallijā "Toyota" brauc ar hibrīdiem uz nebēdu, jo tādi ir noteikumi. Runājot par WRC - Dreū trasē sastapām arī kādu paziņu, kam ar "Toyota GR Yaris Rally" hibrīdu ir plāns devīto reizi kļūt par pasaules čempionu. Tas ir Sebastjans Ožjē, kam nepilna WRC sezona nu pārvērtusies par pilnu līdz pat šīs sezonas beigām. "Toyota" daudztaku pasaulē iepazinām vēl ne mazumu brīnumu - tostarp arī drifta vadību.