RTU studenti uzbūvējuši savu formulu
foto: Rīgas Tehniskā universitāte
Emīls Erciņš studē medicīnas inženieriju, komandas kapteine Elīza Ripa – industriālo dizainu.
Auto un tehnoloģijas

RTU studenti uzbūvējuši savu formulu

Biznesa nodaļa

Kas Jauns Avīze

Rīgas Tehniskās universitātes studenti ir paši uzkonstruējuši un savām rokām uzbūvējuši auto – studentu formulu, ar kuru pašlaik piedalās starptautiskajās sacensībās Ungārijā.

Vēlāk viņi dosies arī uz Poliju. Šāds studentu būvēts auto Latvijā ir pirmais, tas tapa aptuveni divus gadus. Lielākā daļa detaļu ir pašu projektētas, rasētas un izgatavotas – frēzētas un drukātas ar 3D printeri.

Piedalījās 28 studenti

Pasaulē projekts Formula Student darbojas jau 70 gadus, un Latvija piedalās pirmo reizi. Auto izgatavošanā piedalījās 28 studenti no dažādām RTU studiju programmām un fakultātēm, komandu vada industriālā dizaina studente Elīza Ripa, kuru kolēģi vienbalsīgi ievēlējuši par kapteini. Studenti strādāja RTU Aeronautikas, kosmosa inženierijas un transporta institūta paspārnē, kas piešķīra finansējumu, mentors bija asociētais profesors Māris Hauka.

Studenti izgatavoja auto piekari un ritošo daļu, dizainēja un radīja pedāļus un stūres iekārtu, paši izgatavoja un formulu aprīkoja ar elektroniku, paši programmēja vadības bloku. Vienīgi dzinēju, kas oriģināli ražots motociklam Honda RR 600, gan pirkuši.

Pārbauda, vai būvēja paši

Sacensības sākās ar tehnisko prezentāciju. Studentiem bija jāstāsta un jāskaidro Pirmās formulas inženieriem no vadošajām pasaules komandām sava auto būvēšanas principi – kādus tehniskos risinājumus un kāpēc izvēlējušies. Šādi pārbaudīts, vai studenti auto ir būvējuši paši, jo viens no nosacījumiem – mašīnas tapšanā nedrīkst piedalīties profesionāļi. 

Otrajā dienā notika tehniskā pārbaude, testējot, vai ir droši auto darbināt un ar to pārvietoties. Pēc tam pārbaudīja braukšanas spēju – auto ieskriešanos un lielākā ātruma attīstīšanu. Studenti iepriekš lēsa, ka mašīna varētu sasniegt 90 kilometrus stundā, taču Ungārijā nebūšot trases, kur varētu attīstīt tādu ātrumu, tāpēc, visticamāk, nāksies aprobežoties ar 70 kilometriem.

Pārbauda arī bremzes, pilotam jāizbrauc astotnieks, lai pārbaudītu konstrukcijas precizitāti, trasē jānobrauc 21 kilometrs, testējot mašīnas izturību. 

Šoreiz ātrums nav galvenais

“Šīs ir inženierzinātņu studentu sacensības, kurās formulas nesacenšas ātruma posmos, bet gan žūrija pārbauda, cik precīzi mašīnas ir uzbūvētas no inženierzinātņu viedokļa un kādas ir studentu zināšanas,” skaidro studentu komandas izpilddirektors, RTU medicīnas inženierijas students Emīls Erciņš.

Komandām jāizklāsta arī savi biznesa plāni, ko varētu piedāvāt autotirgū. “Jābūt uzskaitītām visām izmaksām – kas pašu ražots, kas pirkts gatavs, cik izmaksājis pašu darbs,” stāsta Erciņš.

Jauniešu vēlme – lai studentu auto būve Latvijā neaprobežojas tikai ar šo mašīnu. Viņi plāno būvēt nākamo auto, kas darbosies hibrīdā režīmā – gan kā elektroauto, gan ar iekšdedzes dzinēju.