E-komercijas pētījums: pēc pandēmijas preces internetā pērk vairāk. Īpaši pārtiku
Starptautiskais interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums Gemius veicis ikgadējo E-komercijas pētījumu, lai noskaidrotu Latvijas interneta lietotāju iepirkšanās paradumus tiešsaistē. Pētījuma rezultāti liecina, ka pēdējo gadu laikā ir ievērojami pieaugusi tendence iegādāties preces un pakalpojumus internetā, īpaši pārtiku, apģērbu, apavus un aksesuārus.
Pandēmijas laikā, kad stājās spēkā ierobežojumi un sarežģītāka kļuva iepirkšanās klātienē, Latvijas iedzīvotāji bija spiesti meklēt alternatīvas, kā iegūt visu nepieciešamo un vēlamo, kas vairumu noveda pie vietējām e-komercijas lapām. Pētījumā tika iekļauts jautājums par precēm, kādas aptaujātie ir iegādājušies Latvijas e-komercijas lapās, un iegūtie dati liecina, ka gandrīz visu kategoriju tiešsaistes pirkumu rādītāji ir pārsnieguši tos, kas bija novērojami pirms pandēmijas, norādot uz lielākas uzticības un intereses parādīšanos par pirkumiem internetā.
Ievērojamākie kāpumi vērojami pārtikas iegādei un apģērbu, apavu, aksesuāru iegādei vietējās e-komercijas lapās – 2020.gadā 21 procents aptaujāto norādīja, ka ir iegādājušies pārtiku internetā, taču šobrīd šis rādītājs ir dubultojies un nu jau ir sasniegti 42 procenti, tikmēr par 20 procentiem pieaugusi apģērbu, apavu un aksesuāru iegāde internetā, sasniedzot 56 procentus, kamēr pirms pandēmijas iespēju iegādāties šāda veida preces vietējās e-komercijas lapās izmantoja vien 36 procenti. Arī gatavā ēdiena piegāde ir kļuvusi populārāka – agrāko 38 procentu vietā to šobrīd izmanto 50 procenti. Par 19 procentiem ir pieaugusi veselības aprūpes produktu iegāde internetā, ko šobrīd piekopj jau 47 procenti aptaujāto, tikmēr 48 procenti aptaujas dalībnieku tiešsaistē iegādājas kosmētiku un citus skaistumkopšanas produktus – iepriekš tie bija 37 procenti. Par 13 procentiem vairāk jeb 35 procenti aptaujāto (agrāko 22 procentu vietā) vietējās e-komercijas lapās iegādājas grāmatas, filmas, mūziku un žurnālus.
Sporta aprīkojumu pirms pandēmijas tiešsaistē iegādājās 15 procenti aptaujāto, taču šobrīd to dara jau 23 procenti. 26 procenti pētījuma dalībnieku norādīja, ka izmanto iespēju internetā iegādāties dažāda veida spēles, ko iepriekš darīja nepilni 20 procenti, taču 65 procenti aptaujāto attālināti izvēlas iegādāties apdrošināšanu – agrāk tas bija 61 procents. Novērojams pieaugums arī avio un citu transportlīdzekļu biļešu iegādē – tās tiešsaistē izvēlas iegādāties par 7 procentiem vairāk aptaujāto, sasniedzot 40 procentu robežu. Viedtālruņus, planšetes un citus gadžetus internetā iegādājas 42 procenti aptaujāto (iepriekš tie bija 36 procenti), savukārt, rezervēšanas sistēmu pakalpojumus izmanto par 4 procentiem vairāk aptaujas dalībnieku, sasniedzot 25 procentus.
Salīdzinot ar 2020.gadu, pieaugums ir novērojams arī datoru un ar tiem saistīto aparatūru, sadzīves tehnikas, mēbeļu un interjera elementu, izklaides pasākumu biļešu, kā arī tūrisma, aktīvas atpūtas un SPA pakalpojumu iegādei vietējās e-komercijas lapās.