Saeimas komisijas vadītājs: "Rail Baltica" pašplūsma ir beigusies
foto: Paula Čurkste/LETA
Gatis Liepiņš.
Bizness un ekonomika
2024. gada 19. jūnijā, 18:42

Saeimas komisijas vadītājs: "Rail Baltica" pašplūsma ir beigusies

Biznesa nodaļa

Jauns.lv / LETA

Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas vadītājs Gatis Liepiņš norādījis, "Rail Baltica" projekta pašplūsma ir beigusies un turpmāk projektam tiks veikta stingra parlamentārā uzraudzība.

Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija lēmusi, ka "Rail Baltica" atbildīgajām institūcijām līdz septembrim komisijai jāiesniedz ziņojums, kurā būs ietverta projekta īstenošanas gaita, finansējums, pārvaldības modelis, infrastruktūras pārvaldība un citi jautājumi.

"Iedomas, ka valsts un Eiropas Savienība (ES) visu apmaksās, nebūs. Projekta pašplūsma ir beigusies un tiks veikta arī stingra parlamentārā uzraudzība," norāda Liepiņš.

Deputāts Andris Bērziņš (ZZS) Finanšu ministrijas (FM) pārstāvjiem vaicāja, vai vispār ir iespējams atrast naudu projekta īstenošanai un kā tas ietekmēs valsts budžetu. FM pārstāve Jolanta Plūme norādīja, ka FM nodrošina visu budžetā paredzēto 15% valsts līdzfinansējumu, bet bez valdības lēmumiem ir uzņemtas saistības bez seguma un tās pārsniedz budžetā plānoto. Viņa norādīja, ka Satiksmes ministrija pilnībā uzrauga "Rail Baltica" projektu, bet patlaban projektā ir konstatētas būtiskas nepilnības, tādēļ valdībā nolēma, ka, sadarbojoties vairākām ministrijām, ir jāizstrādā projekta ilgtermiņa finansēšanas plāns.

Komentējot, vai "Rail Baltica" projektu var īstenot ar līdz šim plānotajiem līdzekļiem, Plūme sacīja, ka tas nav iespējams. Viņa minēja, ka ir jāmeklē neordināri un dažādi risinājumi, piemēram, pārdalot Eiropas fondu naudu, meklējot privātās partnerības iespējas, piesaistot individuālus finanšu un investīciju risinājumus.

Valsts kontroles (VK) padomes locekle Inese Kalvāne sēdē vērsa uzmanību uz diviem galvenajiem projekta riskiem - izmaksām, kas Latvijā pieaugušas no 1,97 miljardiem eiro līdz 9,59 miljardiem eiro, kā arī uz projekta kavējumiem.

Viņa arī atzīmēja, ka "Rail Baltica" projekta kopējā risku un izmaiņu vadības sistēma ir jāturpina attīstīt, kā arī VK aicina stiprināt Ministru kabineta iesaisti "Rail Baltica" projekta pārraudzībā, atbildīgos par projekta īstenošanu - kāpināt projekta īstenošanas efektivitāti, bet FM - aktīvāk iesaistīties projekta finansējuma un budžeta plānošanas jautājumos.