Noskaidrots, kuriem auto visbiežāk mainās īpašnieki
Lai arī auto pārdošanas iemesli var būt dažādi, pircējiem ieteicams pārbaudīt, cik daudz īpašnieku rokās spēkrats ir bijis. Automašīnas, kurām bieži mainās īpašnieki, iespējams, sevī slēpj daudz nopietnu tehnisku problēmu.
Visbiežāk īpašnieki mainās luksusa klases automašīnām, liecina auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" veiktais pētījums.
Starp Latvijā izmantotajām automašīnām visbiežāk īpašnieki mainās Lexus IS modelim. Lexus IS to kalpošanas gaitā vidēji mainās četri īpašnieki. Pirmo piecu transportlīdzekļu sarakstā ar bagātāko īpašnieku vēsturi Mercedes-Benz pamanāms veselos trīs ierakstos. GL klases auto ir bijuši 3,2 īpašnieki, S klases - 3,2 un CLS klases - 3,1. Savukārt BMW 7. sērija pirmo piecinieku noslēdz ar vidēji 3,2 īpašniekiem. Latvijā augstā vērtē tiek turēti luksusa klases auto. To pieprasījums ir augsts, kā arī daudzi īpašnieki savus spēkratus ik pa laikam maina pret jaunākiem modeļiem.
Skatoties pēc auto markām, Lexus ieņem pirmo vietu - vidēji Lexus modeļiem ir bijuši 3,2 īpašnieki, Subaru - 2,8, Mitsubishi - 2,7, MINI - 2,6, savukārt Honda - 2,6.
"Vecāka ražojuma luksusa auto bieži uzrunā jaunākus autovadītājus, kuri vēl nevar tos atļauties, kamēr šie auto ir visai jauni. Ņemot vērā, ka no Rietumvalstīm bieži tiek ievesti dažādi transportlīdzekļi, Latvijas iedzīvotāji var iegūt lielāku vērtību, iegādājoties vecāku luksusa klases auto, nevis jaunāka ražojuma ekonomiskās klases mašīnu," paskaidro Mats Buzelis (Matas Buzelis), "carVertical" komunikācijas vadītājs.
Tesla netiek ilgi izmantota
Pētījumā arī atklāts, cik bieži konkrēts modelis bijis vienas personas īpašumā, pirms tas pārdots. Mercedes-Benz C klases auto vidēji viena īpašnieka rokās bijis 2,1 gadu. Arī Audi A4, Mercedes-Benz S klases, BMW 5. sērijas un Volvo V70 spēkrati bijuši viena īpašnieka valdījumā vairāk nekā divus gadus, pirms tie tikuši pārdoti.
Savukārt krietni biežāk īpašnieki mainās BMW X5 modeļiem - vidēji ik pēc 1,6 gadiem. Mazāk izmantoto spēkratu sarakstu noslēdz BMW 4. sērija (1,6 gadi) un Opel Insignia (1,7 gadi). Pētot dažādas auto markas, secināms, ka Subaru transportlīdzekļi tiek lietoti vidēji 2,8 gadus. Turpat netālu izmantošanas ziņā ir Kia (2,7 gadi), Hyundai (2,7 gadi), Volkswagen (2,7 gadi) un Škoda (2,6 gadi).
Lai arī Tesla automašīnas ir kļuvušas izteikti populāras, šie elektroauto viena īpašnieka rokās vidēji ir tikai 1,2 gadus. Tas var norādīt uz to, ka daudzi pircēji ir ļāvušies elektroauto popularitātei, taču, iespējams, nav līdz galam novērtējuši, cik lielas rūpes ir jāvelta šāda spēkrata uzturēšanai. Arī Renault ir to automašīnu vidū, kuru īpašnieki bieži mainās - ik pēc 1,9 gadiem. Līdzīgi dati ir arī Seat automašīnām, kuras vidēji tiek izmantotas divus gadus.
"Elektroauto joprojām nepiedāvā tādas ērtības kā iekšdedzes dzinēju spēkrati. Ir gana daudz autobraucēju, kas varētu atļauties elektroauto, taču tiem nav pašiem savas uzlādes stacijas. Šādi pircēji sākumā mēģina sadzīvot ar elektroauto, taču visai ātri saprot, ka tas nav pārāk ērti," saka M. Buzelis.
Bieža īpašumtiesību maiņa var norādīt uz slēptām problēmām
Ja auto ir bieži mainījušies īpašnieki, tas var norādīt uz zināmām problēmām. Pat jaunākiem transportlīdzekļiem var būt slēpti bojājumi, kas izraisa pēkšņus sistēmas traucējumus un noved pie vajadzības pēc dārgiem remontdarbiem. Tādēļ auto eksperti iesaka pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi, jo daži pārdevēji mēdz noklusēt patieso iemeslu, kāpēc tirgo automašīnu.
Lai arī daudzi autobraucēji tur augstā vērtē automašīnas, kurām bijis tikai viens īpašnieks, ne vienmēr tās tiešām arī ir labākā stāvoklī. Viss atkarīgs no tā, kā spēkrats ir izmantots un kopts.
Piemēram, uzņēmuma automašīna var būt vairāk nolietota, slikti kopta, kā arī ar lielāku nobraukumu - it īpaši, ja tā izmantota pārvadājumiem vai celtniecībā. Divas vienādas automašīnas, kas ražotas vienā gadā, var būt krietni citādākā tehniskā stāvoklī, tādēļ ieteicams konsultēties ar profesionālu automehāniķi pirms transportlīdzekļa pirkuma.