Andris Dambis: Latvijā e-auto joma var pieaugt pat straujāk nekā pasaulē
foto: Rojs Maizītis/Jauns.lv
Auto inženieris Andris Dambis.
Auto un tehnoloģijas

Andris Dambis: Latvijā e-auto joma var pieaugt pat straujāk nekā pasaulē

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Latvija var izvirzīties elektrotransporta attīstības līderos pasaulē, šādu pārliecību pasākumu sērijas “Latvijas E-auto 2024/2025” atklāšanas pasākumā pauda izcilais auto inženieris Andris Dambis. Lai izvērtētu elektrisko automašīnu modeļus dažādās kategorijās un veicinātu bezemisiju mobilitāti, no maija līdz oktobrim pirmoreiz norisināsies pasākumu sērija “Latvijas E-auto 2024/2025”. Elektriskos auto vērtēs gan profesionāļi, gan auto entuziasti un sabiedrībā pazīstami cilvēki.

Auto inženieris un “Latvijas E-Auto 2024/25” žūrijas loceklis Andris Dambis atzina, ka pienācis īstais laiks apkopojošam, tieši elektriskajām automašīnām veltītam pasākumam. “Elektroauto arvien vairāk pamanām ielās, un daudziem rodas interese par jaunām tehnoloģijām. Ja šāda izaugsme turpināsies, Latvijā e-auto joma var pieaugt straujāk nekā vidēji pasaulē! Es pats ar auto nodarbojos profesionāli, bet arī nepaspēju iepazīt pilnīgi visus jaunumus. Tāpēc jauno pasākumu sēriju gaidu ar vislielāko prieku un nepacietību. “

“Transports rada lielākās CO2 emisijas, un tā zaļināšana prasa gan lielus ieguldījumus, gan pārmaiņas sabiedrības domāšanā. Tomēr tas notiek arvien aktīvāk, jo kopš 2015. gada e-auto skaits Latvijā pieaudzis 33 reižu,” preses konferencē sacīja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) parlamentārais sekretārs Jānis Irbe.

Jau šobrīd veiksmīgi darbojas valsts atbalsta programmas elektroauto iegādei. Izdevies palielināt elektrisko automašīnu pieejamību mājsaimniecībām un pašvaldībām, kā rezultātā panākts emisiju samazinājums. J. Irbe uzsvēra, ka KEM nāks klajā ar jaunām atbalsta programmām, kas paredzēs vēl plašāku atbalstu iedzīvotājiem, tostarp daudzbērnu ģimenēm paredzēts atbalsts septiņvietīgu e-auto un hibrīdauto iegādei līdz 9000 eiro apjomā. KEM plāno sniegt arī atbalstu uzņēmējiem.

Rīgas Motormuzejā otrdien, 9. aprīlī notika "Latvijas E-auto 2024/25" atklāšanai veltīta preses konference.

Rīgas Motormuzejā atklāj pasākumu sēriju "Latvijas E-auto 2024/25"

Rīgas Motormuzejā otrdien, 9. aprīlī notika "Latvijas E-auto 2024/25" atklāšanai veltīta preses konference.

“Latvijas E-auto 2024/2025” radusies no raidījuma “Tavs Auto TV” testu rubrikas, bet sapratām, ka ar to vien nepietiek, lai iepazīstinātu ar visiem jaunumiem, tāpēc dzima ideja par vienotu platformu tieši elektroauto izvērtēšanai,” ieceres rašanos atklāja šī raidījuma vadītājs Gusts Kikusts.  

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks uzsvēra galvaspilsētas pretimnākošo attieksmi pret elektroauto, tostarp bezmaksas stāvvietas, iespēju izmantot sabiedriskā transporta joslas. Viņš arī atzina, ka RD ieplānojusi veicināt uzlādes staciju tīkla attīstību: 2023. gadā vien uzlādes punktu skaits pieaudzis par 67%, bet to joprojām akūti trūkst, jo īpaši mikrorajonos pie daudzdzīvokļu mājām.

“Šobrīd Rīgā ir tikai 300 publiskās uzlādes vietas, bet jau līdz 2030. gadam to skaits varētu desmitkāršoties, bet 2035. gadā sasniegt 10 000,” nākotnes plānus iezīmēja O. Pulks. Piemēram, daļu līdzfinansējuma par dzīvojamo ēku atjaunošanu varētu novirzīt uzlādes punktu izveidei, bet par to jāvienojas ēku iedzīvotājiem. Savukārt kā atbalsts no RD puses plānota publiska zemes gabalu izsole pie ielām esošās teritorijās – katru gadu iecerēts izsolīt vismaz 30 šādus zemes gabalus.

O. Pulks ir gandarīts par uzņēmuma “Rīgas Satiksme” šoziem pirmo reizi izmantotajiem elektriskajiem autobusiem, jo pierādījies, ka tie ļauj samazināt ne tikai emisijas, bet arī energoizmaksas.

Igaunijas elektroauto uzlādes tīkla "Eleport" vadītājs Latvijā Kārlis Mendziņš uzsvēra, ka ultraātrās uzlādes punkti būtu izvietojami primāri pie tirdzniecības centriem, lielām biroju ēkām, svarīgos ceļu krustojumos, lai 15 – 30 minūšu laikā varētu veikt uzlādi, kas ļaus nobraukt 300 – 500 kilometrus.

Tā kā elektroauto uzlādes ātrums ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas palīdz attīstīt šo transporta veidu, arvien vairāk Latvijas uzņēmumu izvēlas sadarbību ar Somijas superātrās uzlādes tehnoloģiju uzņēmumu “Kempower”, gandarīts ir tā Biznesa attīstības vadītājs Baltijā Mārtiņš Stirāns.  

Savukārt transporta apmaksas tehnoloģiju uzņēmuma “Mobilly” vadītājs Valdis Bergs akcentēja, ka ar pakalpojuma “Mobilly Automatic” palīdzību jau šobrīd iespējams ērti apmaksāt elektroauto uzlādes pakalpojumus vairāk nekā 536 uzlādes stacijās – 415 Latvijā, 95 Lietuvā un 26 stacijās Igaunijā.

VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks izteica prieku par “Latvijas e-auto 2024/2025” preses konferences norisi tieši Rīgas Motormuzejā, jo elektrisko automašīnu vēsture ir visai sena. Šobrīd muzejā skatāms 40 gadus vecs Latvijā ražots RAF auto, bet restaurēts tiek pat 1903. gadā tapis elektroauto.  Viņš pauda gandarījumu, ka pirmais elektroauto uzlādes punktu tīkls izveidots tieši CSDD paspārnē. “No satiksmes drošības viedokļa elektriskie automobiļi vērtējami tikai pozitīvi: tie ir ne tikai bezemisijas transportlīdzekļi, bet arī nerada troksni un to inovatīvais aprīkojums un vadītāja asistents ļauj nodrošināt ļoti mazu negadījumu skaitu.” 

“Goodyear Dunlop Tires Baltic” vadītājs Mārtiņš Grīnbergs piekrita, ka visa aprīkojuma, arī auto riepu izvēlē, svarīgs ir ekoloģiskā aspekta, drošuma un veiktspējas līdzsvars. “Elektriskie auto ir smagāki nekā fosilās degvielas auto, tādējādi riepām ir lielāka slodze. Svarīgi, lai riepas reizē būtu klusas un drošas! Ekoloģisko pienesumu vienmēr jāvērtē kopskatā ar drošību un veiktspēju.” 

Autonomas “Sixt” vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems pastāstīja, ka tieši auto noma ir veids, kā ikvienam iepazīties ar elektrisko automobīļu lietošanas niansēm, izvēloties ar to braukt noteiktu laika periodu. “Auto nomā pastāvīgi atjaunojam piedāvājumu – modeļu ir daudzi un dažādi, kas nozīmē, ka vienmēr var izmēģināt pašus jaunākos modeļus.”

“If Apdrošināšana” Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš norādīja, ka tieši ilgtspēja ir viena no tām jomām, kuru uzņēmums apņēmies attīstīt, savās produktu paketēs iekļaujot arī īpašus bonusus elektroauto apdrošināšanai.

Baltijas Ilgtspējīgas mobilitātes alianses projektu vadītājs Aivis Lonskis pauda gandarījumu, ka tādi pasākumi kā “Latvijas E-auto 2024/2025” palīdz mainīt sabiedrības izpratni par transporta ietekmi uz globāliem vides jautājumiem un atvieglo Latvijas transporta zaļināšanas procesu, kurā joprojām ir daudz izaicinājumu.

“Latvijas E-auto 2024/2025” pirmais testa brauciens notiks 13. un 14. maijā, un tajā elektroauto vērtēs 28 žūrijas locekļi: Andris Dambis, auto inženieris un SIA "eO" vadītājs; Pauls Beinarovičs, CSDD Elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs; Aivis Lonskis, Baltijas Ilgtspējīgas mobilitātes alianse; Kārlis Mendziņš, “Eleport" uzlādes tīkla vadītājs; Linda Medne, Latvijas Automobiļu Federācija; Mārtiņš Grīnbergs, “Goodyear" Baltijas reģiona vadītājs; Anrijs Tukulis, “Virši” ilgtspējas projektu vadītājs;  Māris Neikšāns, LV sporta meistars autosportā un sporta automobiļu ražotājs; olimpietis Juris Šics; Uldis Hmieļevskis, Liepājas SEZ pārvaldnieks; Māris Gaugers, autožurnālists, Latvijas Elektroauto biedrības pārstāvis; Gusts Kikusts, autožurnālists, LTV1 "Rīta panorāmas" vadītājs; Egons Reiters, Star FM raidījumu vadītājs; Normunds Rutulis, mūziķis un auto entuziasts; aktieris Andris Daugaviņš; Janis Bergs, rallycross.lv; Jānis Miķelsons, “Yes We Can”; Roberts Jansons, autožurnālists, “Tavs Auto TV” galvenais redaktors; Svetlana Dāboliņa, TC Spice mārketinga vadītāja; Arnis Jaudzems, “Sixt” vadītājs Baltijas valstīs; Valdis Bergs, “Mobilly” valdes priekšsēdētājs; Ģirts Kubliņš, “If Apdrošināšana” transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs; Renārs Vīksna, “SEB līzings” valdes priekšsēdētājs; Egija Gailuma, “OX Drive” vadītāja; Gints Gavers, auto žurnālists, Autodroms.lv; Atis Jansons, “Latvijas Avīze” auto žurnālists, Dināra Rudāne, dziedātāja; Anna Andersone, “Riga Tech Girls” vadītāja.

“E-auto 2024/25” organizatori aicina elektrisko automobiļu oficiālos pārstāvjus pieteikt elektroauto modeļus izvērtēšanai un testiem. Šobrīd ir pieteikti jau 27 modeļi, bet to skaits vēl pieaugs. Pasākuma pieteiktās automašīnas ietver plašu modeļu un ražotāju spektru. Elektroauto tiks vērtēti vairākās kategorijās, tostarp uzvarētāji cenu kategorijā līdz 50 000 eiro un cenu kategorijā virs 50 000 eiro, kā arī tiks piešķirtas balvas vairākās nominācijās – Radīts pilsētai, Ģimenes izvēle, Uzņēmēja izvēle, Biznesa klase, Skaistākais Dizains un Simpātiju balva, kuru noteiks sabiedrības balsojums.

Pasākumu sēriju “Latvijas E-auto 2024/25” atbalsta elektromobilitātes jomā aktīvi uzņēmumi, tostarp “Eleport”, “SEB banka”, “If Apdrošināšana”, “Kempower”, “Mobilly”, “Sixt”, “Goodyear”, CSDD, “Igates Pils”, t/c “Spice”.