Vācieši glābēju helikopteros pilda cepamo eļļu
Vācijas autoklubs ADAC divos helikopteros, ko izmanto satiksmes negadījumos cietušo evakuācijai, sācis pildīt degvielu, ražotu no augu eļļas.
Dzeltenie eņģeļi (Gelbe Engel) – tā vācieši iesaukuši šo klubu, kas dodas palīgā avārijās cietušajiem. Tā rīcībā ir arī 1700 īpaši aprīkotu mašīnu, visas dzeltenā krāsā, tāpat kā ap 50 helikopteru, kas vidēji diennaktī izlido 150 reižu.
Šie lidaparāti ir ļoti nozīmīgi glābšanas darbos, taču vācieši satraucas par ietekmi uz vidi – divās stundās H145 rada tikpat daudz slikto gāzu, cik mazlitrāžas auto gada laikā. Tagad eksperimentālā kārtā divos helikopteros trešdaļu aviācijas petrolejas aizstāj ar biodegvielu – pārstrādātu fritēšanā izmantoto augu eļļu. Autoklubā apgalvo, ka tas pasaulē ir pirmais šāds izmēģinājums ar helikopteriem, kaitīgos izmešus iecerēts samazināt par 20 procentiem.
Helikopteru nosaukumā vienmēr ir Kristofers – svētais ceļotāju aizbildnis. Izmēģinājumam izmanto "Christoph Rheinland", pierakstītu Ķelnes-Bonnas lidostā, un "Christoph Europa 1" no Āhenes.
Pilots Andreass Hagenbārts laikrakstam "Bild" norāda, ka degvielas piejaukums neietekmē vadību, tātad lidojumi joprojām ir droši. Turklāt helikopteru var mazgāt retāk, jo samazinājušies sodrēji.
Pēc likuma augu eļļas biodegviela var aizņemt pusi tvertnes. Ja helikopterus drīkstētu darbināt tikai ar to, CO2 izmešus varētu samazināt desmit reizes. No ekonomiskā viedokļa biodegviela gan nav lēta, ražošana ir dārga, ieguvumā ir mazs apjoms, un cena daudz augstāka par petroleju.
Eksperimentā piedalās arī Vācijas Aerokosmisko pētījumu centrs un Āhenes Lietišķo zinātņu universitāte. Trīs gados helikopteriem jānolido 1000 stundu. Arī "Airbus" ir izmēģinājis eļļas degvielu savās lidmašīnās, ieskaitot А380, pasaulē lielākajam pasažieru gaisa lainerim.