Kliente apsūdz "Elektrum" likumīgā afērā; uzņēmums noraida pārmetumus
foto: Ieva Čīka/LETA
Parasti viszemākie tarifi ir ilgtermiņa līgumu piedāvājumos, piemēram, pat uz sešiem gadiem. Neviens eksperts gan neuzņemsies prognozēt elektrības cenas tik tālā nākotnē.
Bizness un ekonomika

Kliente apsūdz "Elektrum" likumīgā afērā; uzņēmums noraida pārmetumus

Kārlis Seržants

"Likums un Taisnība"

Daudziem elektroenerģijas patērētājiem ir spēkā ilgtermiņa tarifi, kas noslēgti vēl pirms energokrīzes un dramatiskās cenu celšanās. Rezultātā energokompānijām šie tarifi kļuvuši ļoti neizdevīgi un sagādā prāvus zaudējumus.

Nav nekāds brīnums, ka tās izmanto visas likumīgās iespējas, lai šos līgumus pārslēgtu, tāpēc klientiem saziņā ar šīm kompānijām vajadzētu būt ļoti uzmanīgiem un rūpīgi sekot līdzi sarakstei.

Rēķins pieaug piecas reizes

Iveta Lintiņa “Facebook” ir ievietojusi pamācošas situācijas aprakstu: “Kādam var noderēt mana pieredze par augošajiem elektrības rēķiniem!!! – “Elektrum” likumīgās afēras maksājumiem. Domājams, ka tas ir triks arī ar apmācītiem operatoriem, kas māk telefoniski pārliecināt, ka vienkārši notiek cenu pieaugums.”

Lintiņa saņēmusi šādu vēstuli: “Sveicināti! Jums ir izveidots jauns rēķins, summa apmaksai: 232,72 EUR.”
Iepriekš tarifā “Izdevīgais” viņas mēneša maksājums bija 35 līdz 55 eiro. Cenas paaugstinājās, un “Elektrum”  izlēmis mainīt tarifu bez Lintiņas piekrišanas uz  “Universālais”, kas ir piecreiz dārgāks. “Es biju šokā un sāku lasīt līguma vispārējos noteikumus, pēc kuriem izsecināju, ka manas patērētāja tiesības ir rupji pārkāptas,” turpina kliente.

Klientes atbilde

Viņa uzrakstīja atbildi, un to vērts publicēt vārds vārdā: “Es neesmu informēta par līguma maiņu. Pirms 01.09.2022. neesmu informēta arī par citu līgumu piedāvājumu. Neesmu devusi piekrišanu vai slēgusi vienošanos par citu līguma maiņu vai citiem tarifiem.

Atbilstoši vispārējiem noteikumiem: Elektroenerģijas tirdzniecības līguma II daļa – Vispārīgie noteikumi:
4. Līguma termiņš un tā pirmstermiņa izbeigšana

4.1. Līgums stājas spēkā ar brīdi, kad PUSES apmainījušās paziņojumiem vai piekritušas otras PUSES piedāvājumam, kas iesniegts atbilstoši Līguma II daļas 6.1. punktam. Līgums ir spēkā līdz pilnīgai saistību izpildei. Ja Līgums tiek slēgts par universālo pakalpojumu un LIETOTĀJS nav izvēlējies citu TIRGOTĀJA piedāvājumu, Līgums kļūst saistošs PUSĒM, pamatojoties uz tiesību aktos noteikto TIRGOTĀJA pienākumu sniegt universālo pakalpojumu un LIETOTĀJA pienākumu veikt maksājumus par to.

Elektroenerģijas tirdzniecība tiek nodrošināta katrā elektroenerģijas tirdzniecības periodā atbilstoši elektroenerģijas tirdzniecības īpašajiem noteikumiem attiecīgajam produktam (turpmāk – Produkta noteikumi), par kuriem PUSES ir vienojušās Līguma I daļā.

4.2. PUSES var vienoties par jaunu Līguma I daļā noteikto elektroenerģijas tirdzniecības periodu un tā noteikumiem, ja TIRGOTĀJS vismaz 45 (četrdesmit piecas) dienas pirms elektroenerģijas tirdzniecības perioda beigām uz Līguma I daļā norādīto adresi, e-pastu vai tālruni nosūta LIETOTĀJAM rakstiski sagatavotu Produkta noteikumu piedāvājumu turpmākajam periodam.”

Tātad tirgotājs ir pārkāpis līguma noteikumus  un patvaļīgi pieņēmis lēmumu, piešķirot lietotājam universālo pakalpojumu (visdārgāko), secina Lintiņa. Pēc likumā noteiktajiem noteikumiem, puses var vienoties par jaunu elektroenerģijas tirdzniecības periodu un tā noteikumiem, ja tirgotājs vismaz 45 dienas pirms iepriekšējā perioda beigām uz līgumā norādīto adresi, e-pastu vai tālruni nosūta lietotājam rakstiski sagatavotu piedāvājumu.

Pieprasa un uzvar

Lintiņa pieprasījusi “taisnīgi izrakstīt adekvātu elektrības rēķinu” par septembri un anulēt universālo līgumu, “kas ir pieņemts nelikumīgi un vienpersoniski”.

Atbilde no klientu servisa saņemta pēc dažām dienām: “Rūpīgi izvērtējot situāciju un novērtējot mūsu ilggadējo sadarbību, esam veikuši labojumus un apstiprinājuši Jūsu līgumā produktu “Elektrum Izdevīgais” no 01.09.2022. ar elektrības cenu 0,18894 EUR/kWh bez PVN (0,22862 EUR/kWh ar PVN). Attiecīgi esam labojuši rēķinu par 2022. gada septembrī saņemtajiem pakalpojumiem. Septembra rēķins pēc veiktajiem labojumiem ir 98,82 EUR, apmaksas termiņš 31.10.2022.”

“Tātad man bija pilnīga taisnība,” pauž Lintiņa.

“Latvenergo” noraida pārmetumus

Vērsāmies pēc skaidrojuma “Latvenergo”. Uzņēmuma komunikācijas direktors Andris Siksnis stāsta: “Pilnīgi noteikti un kategoriski noraidām “afēras” piedēvēšanu mūsu pakalpojumiem un dialogam ar klientiem.  “Elektrum” sortimentā ir dažādi elektroenerģijas produkti, tajā skaitā – beztermiņa līguma produkti, piemēram, “Elektrum Ekonomiskais” un “Elektrum Izdevīgais”.”

Šo produktu līguma nosacījumi paredz iespēju pārskatīt elektroenerģijas cenu atbilstoši tirgus cenai līguma darbības laikā, bet ne biežāk kā divas reizes gadā, par to iepriekš informējot klientu. Klientam līguma nosacījumi paredz iespējas brīvi pārtraukt līgumu bez līguma laušanas maksas, norāda Siksnis.

Divas iespējas

“Pēdējā gada laikā energoresursu tirgū ir būtiski pieaugušas cenas, kam atbilstoši arī “Elektrum” pakāpeniski veic līguma cenu pārskatīšanu saviem klientiem, nosūtot cenu piedāvājumu nākamajam periodam. Klientiem, saņemot cenu izmaiņu piedāvājumu, ir divas izvēles iespējas – piekrītot jaunās cenas nosacījumiem, nedarīt neko vai noraidīt piedāvājumu, ja jaunais cenu piedāvājums nav akceptējams. Ja klients izvēlas noraidīt jaunos līguma nosacījumus, viņam jāizvēlas kāds cits vai nu esošā, vai cita tirgotāja elektroenerģijas produkts,” turpina Siksnis.

Ja šāda izvēle netiek veikta, atbilstoši līguma nosacījumiem klientam elektroenerģiju turpina piegādāt iepriekšējais tirgotājs par “Universālā” pakalpojuma aktuālo cenu. Aprakstītajā piemērā notikusi tieši šāda situācija – klients noraidījis jaunās cenas piedāvājumu, taču nav veicis nekādu cita produkta izvēli, tāpēc pakalpojums piegādāts par “Universālā” pakalpojuma cenām.

“Lai izvairītos no šādiem nepatīkamiem pārpratumiem, aicinām pievērst uzmanību paziņojumam klientu portālā, kas tiek attēlots pie līguma cenu izmaiņu piedāvājuma noraidīšanas par nepieciešamību izvēlēties citu elektroenerģijas produktu. Ja tomēr klients izvēli nav veicis un pakalpojums piegādāts par “Universālā” pakalpojuma cenu, aicinām nekavējoties izvēlēties sev izdevīgāko produkta piedāvājumu, jo pāriet no “Universālā” produkta uz citu var jebkurā laikā bez līguma laušanas vai produkta maiņas maksas,” skaidro Siksnis.

Kā pareizi izvēlēties

Latvijā šobrīd darbojas gandrīz 20 elektrības piegādātāju, taču daļa no tiem specializējas tikai uz uzņēmumiem un mājsaimniecību populārāko apgādātāju ir ne vairāk par desmit.

Tarifu salīdzinājums pieejams vairākās interneta vietnēs, piemēram, Energija24.lv un Elektroenergija.lv, kur atrodams kalkulators – tas sarēķina cenas pēc sava patēriņa ievadīšanas. Kaut arī dažkārt šis kalkulators nav ļoti precīzs, tomēr aptuvenu priekšstatu iegūt var.

Tālāk ieteicams izvēlēties vairākus izdevīgākos piedāvājumus, vispirms apskatīt konkrētā uzņēmuma mājaslapā atrodamos piedāvājumus un tad sazināties ar to rakstiski. Mājaslapā atrodamā informācija parasti ir visai skopa, un tur var nebūt uzrādītas arī atlaides vai īpašie piedāvājumi.

Parasti viszemākie tarifi ir ilgtermiņa līgumu piedāvājumos, un, piemēram, “Enefit” piedāvā slēgt līgumu pat uz sešiem gadiem – citiem uzņēmumiem tie ir īsāki. Šobrīd gan neviens eksperts neuzņemsies prognozēt elektrības cenas tik tālā nākotnē, tāpēc var gan iegūt, gan zaudēt.

Tieši tāpat ir ar pastāvīgajiem tarifiem, kad tiek maksāta konstanta summa par katru kilovatu, un mainīgo, kad norēķins veicams pēc biržas cenām. Vēl pirms dažiem gadiem sekot biržai un lietot elektrību zemāko cenu brīžos bija izdevīgi, taču tagad tā vairs nav. Parasti lētākā elektrība ir naktīs, un tas  rada neērtības.

Tāpat pirms līguma parakstīšanas ir vērts to kārtīgi izstudēt, sevišķi pievēršot uzmanību tarifu maiņas un līguma laušanas nosacījumiem.

Jāatceras, ka elektroenerģijas piegādātāju patērētājs drīkst mainīt līdz katra mēneša 15. datumam. Ja patērētājs ir saņēmis kāda cita tirgotāja izdevīgāku piedāvājumu un tam piekritis, visu formalitāšu nokārtošanu parasti uzņemas jaunais piegādātājs, un tad par līgumsodiem nav jāuztraucas. Pašreiz elektroapgādes kompāniju tarifi gan nav īpaši atšķirīgi, tāpēc visai liela nozīme ir arī uzņēmuma reputācijai un piedāvātā servisa līmenim, ko der ņemt vērā, veicot izvēli.