Brīdina uzmanīties, pērkot apkures katlus un siltuma maksas sadalītājus jeb alokatorus
foto: LETA
Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadītāja Baiba Vītoliņa.
Bizness un ekonomika
2022. gada 12. oktobrī, 06:17

Brīdina uzmanīties, pērkot apkures katlus un siltuma maksas sadalītājus jeb alokatorus

Jauns.lv

Veicot lielākus pirkumus, vajadzētu nopietni pievērst uzmanību tam, lai tie būtu legāli tirgotāji, pārbaudīti produkti un ticama informācija. Tā intervijā portālam Jauns.lv sacīja Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa, runājot par apkures katlu un alokatoru jeb siltuma maksas sadalītāju uzstādīšanu. Viņa aicināja iedzīvotājus būt uzmanīgiem ar šīm lietām.

Vispirms viņa norādīja, ka iedzīvotājiem, domājot par gaidāmo ziemas un apkures sezonu, būtu jāpārskata savi paradumi.

“Pirmkārt, manuprāt, noteikti vajadzētu pārskatīt savus energoietilpīgo iekārtu un citu lietu lietošanas paradumus pēc iespējas ātrāk. Cenas energoresursiem un citiem resursiem ļoti strauji mainās.” Svarīgi, lai iedzīvotājiem pēc tam nebūtu pārsteigumu par lielām cenām.

Pirkt pēc iespējas efektīvākus apkures katlus

Runājot tieši par iekārtām, patērētāju tiesību sargi aicina iedzīvotājus pievērst īpašu uzmanību jaunu apkures katlu iegādei. “Būtu būtiski iegādāties pēc iespējas efektīvākus apkures katlus.” Pirms pirkšanas vajadzētu iepazīties ar informāciju par to energoefektivitāti.

Savukārt, ja iedzīvotāji izmanto valsts atbalsta programmas, tad būtu jāseko līdzi tam, lai iegādātās iekārtas atbilstu atbalsta nosacījumiem un būtu efektīvas. Ja plāno pretendēt uz valsts atbalstu, tad vajadzētu iegādāties jaunas un labas iekārtas.

“Domāju, ka ar vecu iekārtu atbalstu nevarēs saņemt, visticamāk. Bet arī pašam cilvēkam nav lielas jēgas iegādāties jaunu iekārtu, ja tā nedod ietaupījuma iespējas. Tādējādi vajadzētu skatīties uz pēc iespējas efektīvākiem katliem.”

Datiem par energoefektivitāti jābūt tuvu pie cenas  

Informācijai par iekārtu energoefektivitāti noteikti jābūt pieejamai gan parastā veikalā, gan internetveikalā.

Marķējumam par energoefektivitāti jāatrodas tuvu pie cenas. “Noteikti vajag izmantot šo informāciju, iegādājoties šīs preces.”

Mēģināt izrēķināt ietaupījumu

Ne vienmēr energoefektīvākās preces ir dārgākas. “Tas tā obligāti nav, bet parasti tās ir dārgākas.” Pircējam būtu jāskatās, cik lielas ir cenu atšķirības. “Pat tad, ja tā [energoefektīvākā iekārta] ir dārgāka, iespējams, tā dod ietaupījumu.”

Par apkures katliem nav izveidotu kalkulatoru, bet Vītoliņa ieteica pircējiem pašiem mēģināt izrēķināt dažādu atšķirīgo iekārtu iespējamo ietaupījumu. To darot, var izmantot informāciju uz iekārtu etiķetēm.

Izvērtēt alokatoru uzstādīšanu

Tāpat PTAC speciālisti aicina iedzīvotājus rūpīgi izvērtēt alokatoru jeb siltuma maksas sadalītāju uzstādīšanu. Alokatoru izmantošana ir regulēta normatīvajos aktos. “Pats galvenais, kas cilvēkiem ir jāsaprot par alokatoriem, ir tas, ka lēmums [par to uzstādīšanu] būtu jāpieņem mājas iedzīvotājiem kopā. Noteikti jābūt kopsapulces lēmumam, 51% jālemj.

Noteikti svarīgi izvēlēties pazīstamus, zināmus, pārbaudītus komersantus, kas šo pakalpojumu piedāvā. Tāpat jāatceras, ka alokatoru uzstādīšanas jēga un iespēja vispār ir tikai pie noteiktiem nosacījumiem mājā. Noteikti vajadzētu pārliecināties, vai šos nosacījumus ir iespējams izpildīt.”

Alokatori paši siltumu netaupa

Cita starpā, ir svarīgi atcerēties, ka alokatori paši par sevi nekādu siltumu netaupa. Taču ir iespējams: ja cilvēks, izmantojot alokatorus, redz, ka viņa rēķini par siltumu samazinās, viņš var turpināt regulēt savus radiatorus un līdz ar to ietekmēt savu rēķinu. “Caur to mēs veicinām, lai cilvēki nogriež siltumu uz mazāku, kā rezultātā mazāk maksā.

Bet paši par sevi alokatori tikai nosaka sadalījumu starp dažādiem dzīvokļiem un attiecīgi sadala rēķinu starp iedzīvotājiem. Tāpēc ir svarīgi, lai aprēķinu metode tiek ievērota, lai tā būtu godīga pret cilvēkiem.

Būt uzmanīgiem ar izvēlēm

Bet mēs īpaši aicinātu uzmanīties, jo ir arī citas [iekārtas], kas tiek šobrīd piedāvātas. Nav nekādas informācijas, ka tās tiešām sniegtu kaut kādu ietaupījumu vai ka tās būtu pārbaudītas.

Mēs aicinām cilvēkus tiešām būt uzmanīgiem un nepārbaudītas iekārtas, kas vienkārši tiek reklamētas, ka ar tām var taupīt, tomēr neizvēlēties un nelikt savā mājā. Parasti tās gana dārgi maksā, bet var nesniegt nekādu labumu iedzīvotājiem.”

Uzticēties pārbaudītām lietām

Kā iedzīvotājs var zināt, kuras iekārtas ir labas, bet kuras – nē? Var ieteikt konsultēties PTAC vai pie citiem speciālistiem. “Mēs varam teikt, ka vienīgā mums zināmā ierīce, kas ir regulēta, ir alokatori. Tiem ir noteikti standarti un procedūras, kas jāizmanto.

Savukārt jebkādas citas ierīces šobrīd normatīvajos aktos nav paredzētas un nav pārbaudītas, vai tās dod labumu vai nedod. Tāpēc mēs ieteiktu cilvēkiem nevienu citu neizvēlēties, jo nav neviena, kas varētu pārbaudīt, vai attiecīgās lietas tiks pildītas vai nē.”

Naudu tik vienkārši nevar dabūt atpakaļ

Dažādas reklāmas, kurās patērētājiem sola lietas, ko nav iespējams izpildīt, var vērtēt un to var uzskatīt par negodīgu komercpraksi. “Tomēr jāsaprot, ka tas jau cilvēkam pēc tam neatrisinās viņa individuālo problēmu. Viņš varbūt ir iztērējis diezgan lielu naudu par šīm ierīcēm, bet šo naudu tik vienkārši nevar dabūt atpakaļ.

Pārsvarā gadījumos negodīgas reklāmas ir no tiem komersantiem, kas nevēlas ilgi tirgū būt. Viņi kādu laiku ar negodīgām reklāmām kaut ko pārdod, bet tad likvidējas.

Var lūgt palīdzību arī apsaimniekotājam

Tāpēc, manuprāt, tur, kur ir nopietni ieguldījumi, tomēr vajadzētu nopietni pievērst uzmanību tam, lai tie būtu legāli tirgotāji, pārbaudīti produkti un ticama informācija.

Noteikti var prasīt palīdzību savam apsaimniekotājam, kam vajadzētu iedot atbalstu saviem iedzīvotājiem par šīm lietām,” PTAC vadītāja ieteica.

Alokatorus nevar uzstādīt tikai vienā dzīvoklī

Domājot par alokatoriem, jāatceras, ka tos var uzstādīt tikai visam daudzdzīvokļu namam kopumā. “Ja nemaldos, alokatoriem bija noteikti procenti, cik dzīvokļos tiem jābūt. To var noteikt tikai speciālists, viņš var detalizēti izstāstīt, kā tam jābūt. Protams, viens pats tur neko nevar izdarīt.

Ja neviens nemaina situma paradumus, tad būtībā alokatori sadalīs citādāk izmaksas starp iedzīvotājiem. Kādam būs jāmaksā vairāk, kādam – mazāk. Pats par sevi tas neko neietaupīs, ja jūs sildīsiet tik, cik sildīsiet.”

Bet, redzot to, ka ar alokatoru palīdzību iespējams samazināt savus siltuma rēķinus, cilvēki var tos izmantot vēl aktīvāk. “Protams, ja cilvēks redz, ka no tā ir atkarīgs viņa rēķins, visticamāk, viņš ir gatavs griezt radiatorus uz mazāku siltumu,” PTAC vadītāja teica.