Rīgas ostā sākta aktīva labības kravu apstrādes sezona
foto: Publicitātes
Bizness un ekonomika

Rīgas ostā sākta aktīva labības kravu apstrādes sezona

Jauns.lv

Līdz ar rudens iestāšanos un ražas novākšanas laiku Latvijas laukos, ostās augustā sākusies aktīva labības kravu apkalpošanas sezona. Šobrīd no Rīgas ostas ar lauksaimniecības produktu jaunās ražas kravām – rapsi, kviešiem, zirņiem un kukurūzu, uzkrauti un nosūtīti jau 38 kuģi ar teju pusmiljona tonnu vietējās labības produkcijas.

Pēc apkalpoto kravu apjoma septembrī labības produktu kravas bija lielākā kravu grupa ostā, bet 8 mēnešos – tā veidoja 10% no kopējā kravu apgrozījuma un bija ceturtā lielākā kravu grupa Rīgas ostas kravu portfelī.

Pēdējo gadu periodā Rīgas ostā vērojama stabila lauksaimniecības produktu kravu pieauguma tendence, ko veicinājusi arī Latvijas lauksaimnieku ienākšana ostā, 2021. gadā Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai LATRAPS iegādājoties ostas termināļa SIA “Alpha osta” kapitāla daļas.

“Primārais pieņēmums, ka osta būs spēcīgs konkurētspējas elements mūsu kopējā biznesa modelī, ir attaisnojies, un ar pilnīgu pārliecību redzam, ka osta turpinās būt par ļoti svarīgu mūsu stratēģijas sastāvdaļu, akcentē Roberts Strīpnieks, LATRAPS valdes priekšsēdētājs.

““Alpha osta” kā lauksaimniekiem līdzpiederoša osta var kļūt par vēl vienu konsolidācijas jeb apvienojošu elementu zemnieku sadarbībā un virzībā uz augstāku rentabilitāti lauksaimniecībā. Nav būtiski vai tā ir LATRAPS vai jebkura cita uzņēmuma osta – tā ir lauksaimnieku osta, un ar šādu attieksmi mēs arī aicinām zemnieku maksimāli izmantot šīs ostas pakalpojumus,” Rīgas ostas priekšrocības uzsver R. Stīpnieks.

Latvijā izaudzētā lauksaimniecības produkcija no ostām tiek eksportēta uz teju vai ikvienu valsti pasaulē. “Aptuveni 30% no Latvijas graudkopju izaudzētā paliek mūsu valstī, pārējā tiek eksportēta uz vairāk nekā 30 pasaules valstīm. Galvenie noieta tirgi šobrīd ir Āfrika – Uganda, Ēģipte, Nigērija, tāpat arī ES valstis – Nīderlande, Dānija, Lielbritānija u.c.”, stāsta R. Strīpnieks.

Graudus, kas Rīgas ostā nonāk gan ar autotransportu, gan pa dzelzceļu, šogad krauj 13 terminālos abos Daugavas krastos. Pateicoties Rīgas brīvostas pārvaldes veiktajām investīcijām ostas pieejas un kuģošanas kanāla padziļināšanā, ostā pēdējos gados var ienākt vēl lielāka izmēra kuģi kā līdz šim, kas uzņēmējiem dod iespēju ekonomēt uz pārvadājumu izmaksām. Tāpat ik gadu aktīvi turpinās pašu stividoru investīcijas un ieguldījumi labības produktu uzglabāšanas kapacitātē un pārkraušanas jaudās, tā šogad, saskaņā ar stividorkompāniju sniegtajiem datiem, pieaugusi vēl par 300 tūkstošiem tonnām gadā, šobrīd sasniedzot jau 7,5 milj. tonnu gadā.