Automātiskās ātrumkārbas eļļas maiņa
Automātiskās ātrumkārbas ir standarts, bez kurām ir grūti iedomāties mūsdienu automašīnas. Pateicoties hibrīdu, elektrisko automobiļu un autonomo transportlīdzekļu attīstībai, automātiskās pārnesumkārbas iegūs arvien lielākas tirgus priekšrocības salīdzinājumā ar to manuālajiem līdziniekiem. Šī iemesla dēļ ir vērts zināt automātiskās ātrumkārbas darbības pamatprincipus, tostarp jautājumu par ātrumkārbas eļļas nomaiņu. Vai kārbas veidam ir nozīme? Ja jā, kas būtu jāņem vērā, izvēloties ātrumkārbas (transmisijas) eļļu?
Tradicionālās automātiskās ātrumkārbas
Klasiskās automātiskās pārnesumkārbas raksturo ērta un vienmērīga pārnesumu pārslēgšana, spēja pārraidīt ļoti lielus griezes momentus un nedaudz zemāka efektivitāte – un līdz ar to arī lielāks degvielas patēriņš – nekā manuālajām pārnesumkārbām. Visas šīs funkcijas izriet no šāda veida ierīču īpašās konstrukcijas. Elements, kas savieno dzinēju ar transmisiju, ir hidrokinētiskais sajūgs, kas nodrošina vienmērīgu pārslēgšanu, iespēju braukt ar "pussajūgu" un aizsargā ātrumkārbu pret pārslodzi mehāniska savienojuma trūkuma dēļ. Ātrumu pārslēgšanu nodrošina disku pārnesumu komplekts ar vadības mehānismu, kas sastāv no vairāku plākšņu sajūga un bremžu komplekta. Tāpat kā manuālās ātrumkārbas gadījumā, arī ātrumkārbas dizains nosaka prasības smērvielām "automātos". Tas prasa ražotājiem izmantot zemākas viskozitātes šķidrumus, lai samazinātu hidrauliskos zudumus, un izmantot berzes modifikatoru piedevu komplektus.
Berzes modifikatori darbojas lokāli ap pārnesumu pārslēgšanas mehānismu. Saskares vietās ar mitro sajūgu berzes plāksnēm modifikatori nodrošina augstu statiskās berzes koeficientu, lai izvairītos no slīdēšanas. No otras puses, augstais dinamiskās berzes koeficients bremžu zonā ļauj ātri pārslēgt pārnesumus. Atkarībā no ražotāja eļļa automātiskajā pārnesumkārbā jāmaina no 60 000 līdz 150 000 km.
Automatizētās ātrumkārbas
Tās ir ātrumkārbas, kas no mehāniskā viedokļa ir tipiskas manuālās pārnesumkārbas, bet ar pievienotu sajūga sistēmu un pārnesumu pārslēgšanas mehānismu. Lietotājam tās īpaši neatšķiras no klasiskajām automātiskajām pārnesumkārbām – braukšanas režīma svira ir līdzīga un transportlīdzeklī nav sajūga pedāļa. Praksē vadītājam atšķirība ir mazāk ērta un vienmērīga pārnesumu pārslēgšana. Automātiskajām ātrumkārbām savas uzbūves dēļ eļļošanai nepieciešami tie paši produkti kā manuālajām, tāpēc, izvēloties eļļu, ir jāpārliecinās, ka mūsu "automāts" nav automatizēta manuālā ātrumkārba. Informāciju par transportlīdzekļa aprīkojumu visvieglāk iegūt, pārbaudot transmisijas veidu izmantojot VIN numuru.
Dubultā sajūga pārnesumkārba DCT (Dual Clutch Transmission)
Ļoti interesants transmisijas veids, īpaši populārs VW, Audi, Ford un Porsche. No vadītāja puses tā ir automātiskā ātrumkārba (nav sajūga pedāļa, pārnesumu svira kā "automātam"), bet mehāniski vienā korpusā ir ievietotas divas automātiskās ātrumkārbas. Viena pārnesumkārba ir atbildīga par pāra pārnesumiem, bet otra - par nepāra pārnesumiem. Divi sajūgi un atbilstoša vadības sistēma nodrošina atsevišķu pārnesumu izvēli un pārslēgšanu starp transmisiju. Rezultātā pārnesumu pārslēgšana notiek ātri un degvielas patēriņš ir mazāks.
Divu sajūgu ātrumkārbām ieteicamie produkti ir atkarīgi no izmantotā sajūga veida: sausā sajūga ātrumkārbas izvirza līdzīgas prasības eļļām kā manuālās, savukārt pārnesumkārbām ar mitro sajūgu ir jābūt ar īpašu smērvielu, lai nodrošinātu sajūgu berzes īpašības un savietojamību ar viņu materiāliem. Nomaiņas intervāli ir atkarīgi no ražotāja un izmantoto sajūgu veida un ir no 60 000 km slapjiem sajūgiem vai pēc nepieciešamības (kad beidzas) sausajiem sajūgiem. Eļļas piemērs DCT pārnesumkārbām ar mitru sajūgu ir TOTAL FLUIDMATIC DCT MV. Tas ir piemērots piedāvājums VW DSG, Porsche PDK, BMW DTC transmisijām, PSA vai Mercedes-Benz transmisijām.
Pastāvīgi mainīga transmisija CVT (Continously Variable Transmission)
Tās ir pārnesumkārbas, kas sastāv no konusveida disku pāra, kas savienoti ar ķēdi vai siksnu, kas, pateicoties atbilstošai hidrauliskajai sistēmai un vadībai, nodrošina teorētiski bezgalīgu pārnesumu skaitu. Pateicoties šim risinājumam, ir iespējams bez pārtraukumiem pārnest griezes momentu uz riteņiem pārnesumu pārslēgšanai un izvēlēties atbilstošu pārnesumu neatkarīgi no transportlīdzekļa ātruma un slodzes. CVT priekšrocības ir ekonomija degvielas patēriņā salīdzinājumā ar klasiskajiem automātiem, bet trūkumi ietver neparastas braukšanas sajūtas (piemēram, paātrinoties dzinēja apgriezieni var nemainīties). Šāda veida pārnesumkārbām ieteicamās eļļas jāmaina aptuveni ik pēc 60 000 - 120 000 km. Tiem jānodrošina atbilstošas berzes īpašības, savietojamība ar plašu materiālu klāstu, kā arī laba konisko disku un ķēdes vai metāla siksnas aizsardzība pret nodilumu.
“Līdz ar to mēs varam redzēt, ka izmantotās transmisijas eļļas veids un ieteicamie eļļas maiņas intervāli ir atkarīgi no konkrētajiem ražotājiem un izmantotā pārnesuma veida. Izvēloties eļļu, neaizmirstiet pārliecināties par uzstādīto ātrumkārbas veidu, jo tie var neatšķirties no ārpuses. Visprecīzākā informācija tiek iegūta, pamatojoties uz VIN, un ātrumkārbas eļļas maiņas intervālus var atrast transportlīdzekļa rokasgrāmatā. Izvēloties transmisijas eļļas, jāņem vērā arī to kvalitāte. Ir vērts izvēlēties ražotājus, kas tieši sadarbojas ar automašīnu ražotājiem.
Reklāmas raksts tapis sadarībā ar Inter Cars Latvija