Automašīnas gaisa kondicionēšanas sistēmas apkope - kas tas ir?
Gaisa kondicionēšanas apkope ir serviss, kas jāveic regulāri reizi gadā vai reizi divos gados, neatkarīgi no tā, vai sistēma darbojas vai nē. Šajā rakstā mēs ne tikai apskatīsim, kas ir gaisa kondicionēšanas sistēmas apkope, bet arī aplūkosim šo procedūru no nedaudz cita skatu punkta. Mēs galvenokārt koncentrēsimies uz dzesēšanas šķidruma lomu un to, kas tā patiesībā ir. Mēs arī atbildēsim uz dažiem svarīgiem jautājumiem. Cik maksā gaisa kondicioniera uzpilde ar pretsēnīšu apstrādi? Cik ilgi darbojas gaisa kondicionēšanas padeve? Un būs vēl daudz šādu interesantu jautājumu.
1. Gaisa kondicionēšanas sistēmas apkope
Mūsdienās ir grūti iedomāties automašīnas iegādi, kurai nav gaisa kondicionēšanas. Iemesls? Tā ir viena no komforta pamatsistēmām, kas, braucot vasarā, uztur pasažieru salonā vēsu gaisu, bet ziemā sausina gaisu. Un, lai gan gaisa kondicionieris automašīnā šodien ir galvenā funkcija vēlamo funkciju sarakstā, der atcerēties, ka arī tā ir pakļauta nolietojumam. Un tas padara gaisa kondicionēšanas sistēmas apkopi par nepieciešamību. Kas tā ir? Tā ir sistēmas darbības efektivitātes kontrole, ventilācijas kanālu attīrīšana un salona filtra nomaiņa. Jums tas jādara vienu vai divas reizes gadā.
Taču, lai sistēma darbotos pilnvērtīgi, reizi gadā ir vērts pārbaudīt gaisa kondicionētāju. Tas cita starpā ietver divas procedūras. Pirmais ir sausinātāja filtra nomaiņa – tas jādara apmēram reizi divos gados. Otrais ir gaisa kondicionētāja uzpilde ar aukstumreaģentu. Arī tas ir pakļauts zudumiem – vidēji tas izlietojas no 10 līdz 15 procentiem gadā. Tāpēc gaisa kondicionētāja uzpildīšana ir nepieciešama, lai novērstu visa aukstumreaģenta izplūšanu un sistēmas kompresora bloķēšanu.
2. Ko tieši dzesēšanas šķidrums dara automobiļu gaisa kondicionēšanas sistēmā?
Dzesēšanas šķidrums nav nekas cits kā termodinamisks darba šķidrums. Vienkāršā izteiksmē tas vairāk vai mazāk nozīmē, ka tas spēj piegādāt vēsu gaisu automašīnas salonā un tajā pašā laikā uzņemt no tā siltumu - tātad patiesībā tas ir lielā mērā tas, kā darbojas gaisa kondicionētājs. Kāds ir kondicionētāja darba cikls? Aukstumreaģents vispirms nonāk kompresorā - tur tiek palielināts tā spiediens, kā arī temperatūra (svarīgi, ka šeit tas ir gāzes veidā).
Tad karstais, zem spiediena esošais aukstumreaģents tiek pārnests uz kondensatoru - kur tas atdod siltumu, tiek ievērojami atdzesēts un pārvēršas šķidrumā. Nākamais posms ir izplešanās vārsta sasniegšana - tas pazemina šķidruma spiedienu, bet arī pazemina tā temperatūru. Pēdējais solis ir aukstumreaģenta iepludināšana iztvaicētājā - šeit notiek siltuma apmaiņa. Dzesēšanas šķidrums absorbē siltumu no automašīnas salona un tādējādi atkal pārvēršas gāzē.
3. Aukstumreaģents: tirgū pieejamie veidi
Tirgū ir pieejami daudzi aukstumreaģentu veidi. Tomēr automobiļu nozarē visizplatītākie ir trīs.
- R134a aukstumreaģents - ir savienojums no tā sauktās freona grupas. Un tas lika Eiropas Savienībai izlemt atteikties no tā 2017. gadā. Konkrēts iemesls? Tam ir liels siltumnīcas efekts - tas spēcīgi ietekmē ozona slāni. Praksē R134a dzesēšanas šķidrums joprojām ir sastopams vecākos automašīnu modeļos, un uz tā bāzes veidotās sistēmas joprojām tiek apkalpotas.
- R1234yf aukstumreaģents - tas ir savienojums, kas aizstāja R-134a aukstumreaģentu jaunajās automašīnās pēc 2017. gada. Tas noteikti ir mazāk kaitīgs ozona slānim, bet tajā pašā laikā daudz dārgāks nekā tā priekštecis un daudz toksiskāks.
- R744 dzesētājs – tas nav nekas cits kā oglekļa dioksīds (CO2). Šo gāzi Mercedes īpaši labprāt izmanto gaisa kondicionēšanas sistēmās – tā parādījās šīs markas automašīnās 2017. gadā kā alternatīva aukstumreaģentam R1234yf.
4. Aukstumreaģents: atšķirības starp dažādiem veidiem
Galvenā atšķirība no R134a un R1234yf ir globālās sasilšanas potenciāla (GWP) faktors. Vecā tipa gadījumā tā vērtība ir 1430 - tas ir ārkārtīgi kaitīgs ozona slānim. Savukārt aukstumreaģents R1234yf var lepoties ar GWP tikai 4. Diemžēl atšķirības ar to nebeidzas. Jo jaunajam dzesēšanas šķidruma veidam ir arī vairāki trūkumi. Tas ir daudz vieglāk uzliesmojošs, tas izrādās toksiskāks veselībai (ja, piemēram, tas noplūst slēgtā garāžā), un tas prasa darbu ar lielāku spiedienu un temperatūru. Pēdējā atšķirība attiecas uz cenu – aukstumreaģents R1234yf ir vairākas reizes dārgāks.
5. Gaisa kondicionēšanas uzpilde – kādas ir prasības aukstumreaģentam?
Auto gaisa kondicionēšanas serviss lielā mērā papildina dzesēšanas šķidrumu. Kā mehāniķis zina, kādam aģentam jābūt, pamatojoties uz gaisa kondicionētāju? Tas ir transportlīdzekļa vecuma jautājums. Kā jau minējām, 2017. gadā par standartu kļuva jauna veida aukstumreaģents (R1234yf). Nākamajā raksta daļā mēs atbildēsim uz jautājumu: cik maksā gaisa kondicionēšanas sistēmas uzpildīšana ar jaunu aukstumreaģentu? Turklāt ir vērts atcerēties vēl dažus noteikumus, kurus jāievēro gaisa kondicionētāja apkopē. Piemēram, kompresora eļļa jāuzpilda sistēmā kopā ar dzesēšanas šķidrumu. Procedūru ir vērts veikt arī ar specializēta aprīkojuma palīdzību un profesionālā servisā. Tikai tā varēs garantēt, ka gaisa kondicionieris efektīvi uzlabos automašīnas vadīšanas komfortu. Lielākās pilsētās gaisa kondicionēšanas sistēmas tīrīšana un uzpilde būs dārgāka, šāda pakalpojuma cena var būt augstāka, jo šādā vietā ir lielākas izmaksas.
6. Cik maksā gaisa kondicionēšanas sistēmas pārbaude un uzpilde?
Ne visi zina, cik maksā gaisa kondicionēšanas sistēmas pārbaude. Šādas procedūras cena ir no 30 līdz 50 EUR. Cik maksā gaisa kondicionēšanas sistēmas uzpilde? Tās cena lielā mērā ir atkarīga no transportlīdzeklī izmantotā aukstumreaģenta veida. Auto kondicionēšanas sistēmas uzpilde, izmantojot R-134a dzesēšanas šķidrumu, maksā 50-80 EUR.
Ja transportlīdzeklis ir ražots pēc 2017. gada, tad tajā ir aukstumreaģents R1234yf, un pakalpojuma cena pieaug. Cik maksā automašīnas gaisa kondicionēšanas uzpilde ar šādu aukstumreaģentu? Pat līdz 220 EUR. Gaisa kondicionēšanas sistēmas apkopes laikā ir vērts dezinficēt arī automašīnas salonu. Cik maksā gaisa kondicionētāja uzpilde un sistēmas tīrīšana? Iepriekš minētajām cenām jāpieskaita no 20 līdz aptuveni 40 EUR. Lūk, cik maksā gaisa kondicionēšanas sistēmas attīrīšana (ozonēšana). Ja tuvākajā laikā plānojat veikt gaisa kondicionētāja sistēmas apkopi, cenrādis izskatās šādi. Pieņemot lēmumu veikt šādu pakalpojumu, jums jāatceras, ka gaisa kondicionēšanas apkopes izmaksas ir atkarīgas no servisa aprīkojuma kvalitātes un mehāniķu zināšanu līmeņa.
7. Cik ilgs laiks nepieciešams, lai uzpildītu gaisa kondicionētāju?
Gaisa kondicioniera uzpilde automašīnā nedrīkst aizņemt vairāk par stundu. Sistēmas noplūdes vai kādas tās sastāvdaļas bojājuma gadījumā šī procedūra var aizņemt ilgu laiku. Ir vērts zināt, ka automašīnas gaisa kondicionēšanas dzesēšanas šķidrums nav vienīgais gaisa kondicionēšanas sistēmā. Kopā ar aukstumreaģentu tiek pievienota eļļa, ko galvenokārt izmanto gaisa kondicionētāja kompresora eļļošanai. Ik pēc cik ilga laika būtu jāuzpilda dzesēšanas šķidrumu? Kā jau rakstījām iepriekš, apmēram ik pēc diviem gadiem. Dažās automašīnās pat ilgāk. Tomēr nav vērts gaidīt, kad aukstumreaģenta un eļļas līmenis pazemināsies līdz minimālajam līmenim un gaisa kondicionēšanas kompresors nobloķēsies. Tad remonta izmaksas būs jāskaita vairākos simtos eiro.
8. Gaisa kondicioniera uzpilde – vai to var izdarīt pašu spēkiem?
Vai gaisa kondicionētāja uzpildi var izdarīt paša spēkiem? Teorētiski jā, taču mēs neiesakām pašam veikt šo darbu. Automašīnu gaisa kondicionēšanas aukstumreaģenta uzpilde prasa īpašu aprīkojumu un zināšanas. Jums ir jābūt ierīcei, ar ko noliet veco aukstumreaģentu un eļļu, un pēc tam uzpildīt sistēmu ar jauno aukstumnesēju. Cik maksā gaisa kondicionēšanas uzpilde mājās? Šādi komplekti maksā no 80 EUR un vēl ir jautājums par to pieejamību. Tomēr uzpildīt gaisa kondicionētāju pašam noteikti nav laba ideja. Kāpēc? Jo ar šādu komplektu nav iespējams nomainīt eļļu kompresorā. Turklāt piedāvātajos komplektos nav R134a gāze, bet gan tās aizvietotājs.
Neviens no šāda veida komplektu ražotājiem nenorāda, ar kādu vielu mums ir darīšana. Mums nav garantijas, kā gaisa kondicionēšanas sistēma uz to reaģēs. Nav zināms, vai tas negatīvi ietekmēs tās mūžu. Lai būtu droši, ka kondicionieris mums kalpos ilgāk, kondicioniera uzpildi ir vērts uzticēt speciālistiem, izmaksas nav tik lielas, kā daudziem šķiet. Mēģinot to izdarīt saviem spēkiem, ja kaut kas noies greizi, maksāsi daudz vairāk.
Reklāmas raksts tapis sadarībā ar Inter Cars Latvija