Vai pret Krieviju noteiktās sankcijas ietekmēs Daugavpils tramvaju satiksmi?
Pa Daugavpils ielām jau vairāk nekā divus gadus kursē jaunie Krievijā – Tveras vagonbūves rūpnīcā - ražotie tramvaji, kuru iepirkums savulaik bija visnotaļ skandalozs, jo tos ražoja holdings, kas ar bruņojumu apgādā arī Krievijas armiju un bija iekļauts sankciju sarakstā. Pēc Krievijas uzsāktā kara Ukrainā sankcijas vēl vairāk pastiprinājušās un nu rodas jautājums, vai to dēļ Daugavpilī neapstāsies tramvaji, jo nebūs vairs ne rezerves daļu, ne ražotāja tehniskā atbalsta.
Jauns.lv skaidro, cik droši ir Daugavpils tramvaji. „Daugavpils satiksmes” speciālisti ar Daugavpils domes sabiedrisko attiecības speciālistes Nataļjas Ivanovas starpniecību sniedza atbildes uz Jauns.lv jautājumiem.
„Daugavpils satiksme”: tiksim galā pašu spēkiem!
Jaunie tramvaji Daugavpilī
Šodien Daugavpilī 2.maršrutā sāks kursēt pirmie jaunie Krievijā ražotie tramvaji, informē pilsētas pašvaldībā.
Cik Krievijā ražotos tramvaja vagonus Daugavpils ir saņēmusi?
Akciju sabiedrība „Daugavpils satiksme” 2018. gada 26. novembrī noslēdza līgumu ar Lietuvas uzņēmumu „Railvec” par astoņu jaunu četrasu tramvaju iegādi.
Kopējā līgumsumma sastādīja 4 093 600 eiro, kas tika nomaksāta, ieturot 10% no līgumsummas, sakarā ar piegādātāja tramvaja vagonu piegādes termiņu kavēšanu.
Ņemot vērā, ka tagad pret Krieviju Ukrainas kara sakarā ir noteiktas sankcijas, vai ir kādas grūtības un problēmas ar tramvaju vagonu apkopi un tehnisko uzturēšanu kārtībā?
Saņemtie tramvaja vagoni 80% sastāv no Eiropas Savienībā ražotām rezerves daļām. Sakarā ar to, problēmas var rasties tikai ar rezerves daļām, ko ražo Krievijā un ar tehnisko atbalstu.
Ja pašlaik problēmas nav radušās, vai tās varētu rasties nākotnē? Kā risināsiet situāciju, ja sankcijas pret Krieviju tupināsies, un no Krievijas vairs nevarēsiet saņemt rezerves daļas un tehnisko apkopi?
Ražotāja tehniskā atbalsta atteikuma gadījumā „Daugavpils satiksme” risinās situāciju savu speciālistu spēkiem.
Atkarība no Krievijas militārā holdinga
Jauns.lv jau rakstīja, ka 2020. gada janvāra beigās Daugavpilī ielās izbrauca jaunie tramvaji „City star”, ko Daugavpils ar Lietuvas uzņēmuma „Railvec” starpniecību bija iepirkusi no Tveras vagonbūves rūpnīcas. 2,4 miljonus eiro piešķīra Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonds, bet 1,7 miljonus samaksāja Daugavpils pašvaldība, kura šim mērķim ņēma aizņēmumu.
Tveras tramvaju iepirkums Latvijas otrās lielākās pilsētas vajadzībām pirms pieciem gadiem bija gana skandalozs. Gan Drošības policija un Ārlietu ministrija, gan Latvijas aizsardzības ministrs pauda bažas par daugavpiliešu lēmumu, jo tas var ietekmēt gan Latvijas starptautisko tēlu, gan padarīt Daugavpili atkarīgu no Krievijas militārā biznesa. Vēl jo satraucošāks ir fakts, ka tramvaju iegādei tika tērēta Eiropas kopējā nauda, uzsvēra drošības policija.
Tika uzsvērts, ka Tveras vagonbūves rūpnīca pieder Krievijas koncernam „Transmašholding”, kura īpašnieks ir iekļauts ASV Valsts kases izdotajā tā sauktajā Krievijas oligarhu sarakstā, bet ar šo personu saistīts uzņēmums ir iekļauts ES sankciju sarakstā. „Transmašholding” piederoši uzņēmumi ražo ne tikai civilus transportlīdzekļus, bet arī ieročus, piemēram, starta platformas starpkontinentālajām raķetēm. Koncerns ir plaši iesaistīts Krievijas militārajos pasūtījumos. Tā uzņēmums „Metrovagonmaš” ražo šasijas pretgaisa aizsardzības kompleksiem „Buk”, „Tor” un „Tugansk”, bet Kolomenskas rūpnīcā top dīzeļdzinēji Krievijas flotes zemūdenēm. Koncerna sastāvā ir arī separātistu kontrolē esošā Luhanskas lokomotīvju rūpnīca Ukrainā. Tomēr Tveras vagonbūves rūpnīca dievojās, ka tā militāro produkciju neražo un tādēļ tās ražotie tramvaji arī atceļoja uz Latviju.
Jāteic arī, ka Tveras vagonbūves rūpnīca ar savas produkcijas kvalitāti diez ko neizceļas. Pirms diviem gadiem, kad tā Daugavpilij piegādāja tramvajus, rūpnīcā tika izstrādāts trolejbusa „Admirālis” modelis. „Admirāļus” bija paredzēts piegādāt Krievijas okupētajai Krimai, bet tā tie arī nenonāca līdz Krimai. Pasūtītājus neapmierināja ne dārgās izmaksas, ne īpaši pievilcīgais izskats.
Latvijas sadarbība ar Krievijas militāro holdingu
Jāuzsver, ka Daugavpils tramvaji nebija vienīgais Latvijas sadarbības projekts ar Tveras vagonbūves rūpnīcu. Piemēram, Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas, kuras pamatkapitālā ir ieguldījumi no Krievijas, produkcijas - elektromašīnas un vadības ierīces – viens no galvenajiem noieta tirgiem bija Krievija, tostarp arī Tveras mašīnbūves rūpnīca.
Savukārt Latvijas dzelzceļa pasažieru uzņēmums “L-Ekspresis”, kurš nodrošināja pasažieru satiksmi maršrutā Rīga-Maskava, kura nu jau divus gadus ir pārtraukta, 2015. gadā iegādājās astoņus Tverā ražotus pasažieru vagonus. “L-Ekspresis” lielījās, ka tie ir moderni kupejvagoni, kas aprīkoti ar modernu multimediju sistēmu, un nu pasažieriem, kuri ar vilcienu brauks no Rīgas uz Maskavu, būs ekskluzīvas ērtības.
Daugavpils saņem jaunos Tverā ražotos tramvajus: