Atver taksometru lietotni, bet tur vai nu tukšums, vai milzu cena. Pakalpojumu sniedzēji skaidro, kādēļ tā
foto: Paula Čurkste/LETA
Pakalpojumu sniedzēji skaidro radušos situāciju.
Bizness un ekonomika

Atver taksometru lietotni, bet tur vai nu tukšums, vai milzu cena. Pakalpojumu sniedzēji skaidro, kādēļ tā

Jauns.lv

Pirms Covid-19 pandēmijas arī Latvijā ļaudis paguva apgūt, iecienīt un par pašsaprotamu sākt uzskatīt ērtos komercpārvadājumu pakalpojumus, ko piedāvā viedierīču lietotnēs sastopami taksometru šoferi. Taču pēdējā laikā arvien lielāka daļa pilsētnieku ievēro, ka šādi tikt pie braucamā ir kļuvis daudz grūtāk.

Kādu laiku pirms jaunā koronavīrusa radīto ikdienas apgrūtinājumu kaskādes, atverot savā telefonā lietotni “Bolt” vai “Yandex Go”, skatam pavērās Rīgas karte, uz kuras apkārt,kā mazi kukainīši bija izvietojušās un lēni kustēja daudzas jo daudzas automašīnas.

Tās visas cīnījās par iespēju tikt pie pasažiera, kuru savākt tam ērtā vietā un aizvest līdz vēlamajam galamērķim.

Klientam bija iespēja laikus uzzināt, kas viņam brauc pakaļ, ar ko brauc, cik ilgs būs un cik izmaksās viņa ceļš no punkta A līdz punktam B.

Faktiski pa Rīgas centru varēja mierīgi, ērti un ātri pārvietoties, rēķinoties ar 2-3 eiro un nelauzot galvu par auto novietošanu.

Taksometru lietotnies, pateicoties to dizainam un funkcionalitātei, diezgan intensīvi un nežēlīgi atsijāja arī tādus vadītājus, kuri – teiksim tā – piekopa nevis savas automašīnas salonu, bet negodprātīgu komercpraksi.

Taču iepriekšējā gadā, īpaši periodos, kad ievērojami pastiprināti Covid-19 ierobežojumi, bija novērojams, ka tikt pie šofera, kurš ātri, ērti un lēti aizvestu līdz vēlamajai adresei, šajās lietotnēs bija kļuvis patiesi grūti, vai pat neiespējami.

Atsevišķos laika periodos paveicās, ja kaut uz brīdi kartē parādījās pieejama automašīna, taču pat tad bija jārēķinās ar daudz lielāku cenu par maršrutu, kurš pirms tam izbraukāts pa lēto.

Birokrātija traucē laikus reaģēt uz pieprasījumu

“Kopš mājsēdes pieprasījums pēc braucieniem Rīgā ir būtiski pieaudzis. Pašlaik ir daudz vairāk cilvēku, kas vēlas izmantot taksometru, nekā strādājošu taksometru vadītāju. Rezultātā mūsu servisa algoritms automātiski ģenerē paaugstinātu koeficientu (dinamiskās cenas aprēķins), un braucienu izmaksas palielinās,” notiekošo ar cenām paskaidro “Yandex Go” Sadarbības partneru attiecību vadītājs Latvijā Jānis Ķirsis.

Kompānija uzskata, ka viens no iemesliem, kāpēc trūka un joprojām trūkst autovadītāju, “ir novecojusī darba un taksometru nozares likumdošana”, kas ir spēkā Latvijā.

“Viena arhaiska lieta, kas Latvijā joprojām pastāv, ir metāla taksometru skaitītājs. Tā ir novecojusi grāmatvedības ierīce, ko lietoja finanšu kontrolei, pirms parādījās viedtālruņi un tika ieviesta elektroniskā integrācija ar nodokļu iestādēm. Integrācija Latvijā tika īstenota pirms vairāk nekā gada, un pašlaik visi finanšu dati tiek iesniegti reālā laikā, taču taksometru skaitītāji joprojām ir obligāti. Tie ir finansiāls slogs un apgrūtinājums autovadītājiem, kuriem tie jāiegādājas un jāpārvalda. Turklāt tie sniedz nepareizus finanšu pārskatus, kas neatbilst VID datiem. Tas var radīt problēmas autovadītājiem,” norāda Ķirsis.

Tāpat kompānija joprojām redz, ka autovadītājam ir diezgan sarežģīti ātri iegūt apliecību par valodas prasmi, lai varētu turpināt strādāt, tas prasot laiku un naudu. “Arī šo jautājumu varētu risināt, lai palielinātu taksometru vadītāju skaitu pilsētā,” vispārināti komentē “Yandex Go” pārstāvis.

“Efektīvāk būtu, ja tirgū aktīvāk tiktu lietotas inovatīvas pieejas, piemēram, paplašinot pašnodarbināto statusu, lai iekļautu taksometru vadītājus. Tas varētu pozitīvi motivēt cilvēkus strādāt taksometru nozarē, un arī valsts gūtu labumu no nodokļu plūsmas palielināšanās. Labi rezultāti ir sasniegti Somijā un Igaunijā, kur izmaiņas likumdošanā atbalsta tehnoloģiju attīstību. Pašlaik situācija šo valstu taksometru tirgū, tostarp vadītāju skaita un cenu ziņā, ir ievērojami labāka. Mēs atbalstām un sadarbojamies ar Latvijas iestādēm likumu modernizācijas jautājumā un dalāmies ar mūsu pasaules mēroga pieredzi,” uzsver Ķirsis.

Taksometru vadītāji piesardzīgi ar licenču atjaunošanu

Tikmēr “Bolt” reģionālais vadītājs Latvijā Raimonds Bērziņš precizē, ka straujš pieprasījuma pieaugums ticis novērots 2021. gada otrajā pusē.

“Neelastīgās normatīvās vides dēļ autovadītāji nevar tik ātri pielāgoties pieprasījuma izmaiņām un nodrošināt visus braucienus. Turklāt daļai vadītāju, lai atjaunotu taksometra vadītāja licences karti, ir jāapliecina B1 latviešu valodas prasmes līmenis, kas ir sarežģīti cilvēkiem, kuri izglītību ieguvuši pirms daudziem gadiem,” līdzīgi piebilst konkurējošā uzņēmuma pārstāvis.

Bērziņš norāda, ka gados jaunākus vadītājus ievērojami piebremzē nepieciešamība veikt visas formalitātes saistībā ar uzņēmuma reģistrēšanu un licencēšanu vai strādāšanu kādā no esošajiem uzņēmumiem, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus.

“Decembris vēsturiski ir bijis vispieprasītākais gada mēnesis taksometru nozarē. Lai gan šogad nenotika korporatīvie pasākumi, laikapstākļi un sals ievērojami ietekmēja pakalpojuma pieejamību – ielas bija grūti izbraucamas, tādējādi ietekmējot taksometra ierašanās laiku un pagarinot citu klientu braucienu ilgumu, kas noveda pie cenu kāpuma. Arī fakts, ka tirdzniecības centri bija slēgti nedēļas nogalēs, veicināja strauju pieprasījumu pēc taksometru pakalpojumiem darbdienās pēc darba laika beigām,” situāciju gada beigās skaidro “Bolt” pārstāvis.

Kopumā uzņēmums redz, ka pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, atceļot ierobežojumus vai atvieglojot dažus no tiem, piemēram, Jaungada naktī.

“Daudzi autovadītāji ir piesardzīgi ar licenču atjaunošanu nākamajam mēnesim, jo izmaksas ir dārgas. Viņi gaida līdz pēdējam brīdim, kāds būs valdības lēmums par ierobežojumiem,” paskaidro Bērziņš.

Tikmēr Rīgas domes apkopotie dati gan neļauj iegūt gana precīzu priekšstatu par dinamiku nozarē mēnešu vai vēl šaurākā griezumā. Salīdzinājumam pieejami dati par 2021. un 2020. gadu.

Kopumā Rīgas domes Satiksmes departaments izsniedz divu veidu taksometru licences: speciālās atļaujas pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru Rīgas teritorijā (licence tiek izsniegta uz četriem gadiem, uzņēmumam AS, SIA vai IK) un licences kartītes – uz 1 mēnesi, taksometram (automašīnai).

2020. gadā Rīgas domes Satiksmes departaments izsniedza 296 speciālās atļaujas, 2021. gadā mazāk – 226 atļaujas. 2020. gadā  izsniegtas 12 282 licences kartītes, 2021. gadā – 12 741 licences kartīte.