foto: PKT Auto privātais arhīvs
Auto kopšana ziemā un keramiskais pārklājums
Audi A3 pēc virsbūves pulēšanas un keramiskā pārklājuma uzklāšanas. Keramiskais pārklājums palielina krāsas dzidrību un atvieglo auto kopšanu.
Auto un tehnoloģijas
2021. gada 4. decembris, 12:04

Auto kopšana ziemā un keramiskais pārklājums

Reklāmas projekts

Jauns.lv

Tuvojoties ziemai, visbiežāk domājam par riepu nomaiņu un automašīnas gumiju apstrādi ar silikonu, taču aizmirstam par to, ka arī auto virsbūvei nepieciešams pievērst īpašu uzmanību, lai pavasarī, nokūstot sniegam un uzspīdot saulei, tās īpašniekam netiktu sagādāts nepatīkams pārsteigums.

Ziema Latvijas platuma grādos mēdz būt dažāda – no rītiem mūs mēdz pārsteigt bieza sniega sega un aizsaluši stikli, dienas laikā, temperatūrai ceļoties,  ir novērojams atkusnis, un uz ielām ir vien palikušas smilts-sāls maisījuma paliekas. Šis maisījums, nokļuvis uz virsbūves, ir viens no rūsas veidošanās priekšnoteikumiem. Automašīnas virsbūvē neatgriezeniski bojājumi sāk veidoties, kad tās virsbūve ilglaicīgi tiek pakļauta šim sāls-smilts maisījumam. Lai gan auto virsbūves mazgāšana ir viens no efektīvākajiem veidiem kā panākt šo procesu ierobežošanu, ir vairākas lietas, ko rūpīgs auto īpašnieks var darīt, lai gan samazinātu šo procesu aktivizēšanos, gan arī novērstu tos pilnībā.

Lai gan automašīnu metāla korpusa ražošanā un virsbūves apstrādē tiek izmantotas tehnoloģijas, kuras pasargā auto no korozijas, tas tomēr nav pietiekoši, lai saglabātu auto virsbūvi pēc iespējas labākā stāvoklī. Mūsdienās ir pieejami tehnoloģiski progresīvi līdzekļi un to pielietojumu metodes, kuras palēninās korozijas procesu veidošanos, kā arī palīdzēs automašīnas virsbūvei saglabāt tās pirmatnējo izskatu.

PKT Auto /Pulēšana, Keramika, Tīrīšana/ profesionāļu komanda, kas nu jau vairākus gadus veiksmīgi darbojas auto virsbūves kopšanas jomā, dalās savos ieteikumos un zināšanās, kas vislabāk palīdzēs sagatavot jūsu auto ziemai.

Mazgāšana pašapkalpošanās automazgātavās

Kā jau tika minēts, auto mazgāšana ir viens no efektīvākajiem līdzekļiem cīņā ar sāls-smilts maisījumu radīto procesu ierobežošanu. Mūsdienās ir viegli pieejamas pašapkalpošanās automazgātavas, kas ir ātrs un viegls veids, kā noskalot automašīnas virsbūvi no redzamā piesārņojuma. Dažās mazgātavās pieejamas putu pistoles. Putas efektīvāko rezultātu dos, ja pēc ātras, vispārējas auto noskalošanas ar priekšmazgātāju, tās tiks uzklātas un paturētas aptuveni 2 līdz 3 minūtes. Šādas automazgātavas piedāvā arī putu birstes, taču to izmantošana auto mazgāšanai, iespējams, ir sliktākais, ko jūs savam auto varat nodarīt.

Šādas putu birstes parasti darbojas kā smilšpapīrs, jo tā porās ir uzkrājušies netīrumi un smilšu graudi. Ja birste ir jauna, tad pēc putu uzklāšanas, varat nomazgāt ar šo birsti virsbūvi. Taču zinot, ka pašapkalpošanās automazgātavās pirms jums varēja būt kāds pa grants ceļiem pabraucis busiņš, kurš iepriekš ir šo birsti lietojis dubļu tīrīšanai, tad labāk izvairīties no šādas birstes  lietošanas vispār.

Auto regulāra mazgāšana pašapkalpošanās automazgātavās nebūt nav vienīgais, ko apzinīgs auto īpašnieks var darīt, lai pēc iespējas saglabātu sava auto virsbūvi labā stāvoklī šajā ziemā.

Keramiskais pārklājums un kāpēc tas ir nepieciešams

Esam uzauguši dzirdot, ka auto ievaskošana uz ziemu ir vērtīgs pasākums. Vaska kārtiņa izveido neredzamu barjeru uz auto lakas virskārtas – tas gan atvieglo auto mazgāšanu, gan arī darbojas kā barjera netīrumu iekļūšanai lakas virskārtas porās. Šāda apstrāde ar vasku, lai gan ļoti vērtīga, tomēr ir īslaicīga un pie regulāras auto mazgāšanas un mazgāšanas līdzekļu apstrādes, degradējas un zaudē tam piedēvētās aizsardzības funkcijas. Tehnoloģijas auto virsbūves kopšanā ir attīstījušās un auto īpašniekiem visā pasaulē tiek piedāvāts auto keramiskais pārklājums kā ilgnoturīga un funkciju spektra ziņā pārāka alternatīva visiem labi zināmajam auto vaskam. PKT Auto komanda seko līdzi jauninājumiem un izmanto savā darba procesā tirgū atzītus auto virsbūves kopšanas līdzekļus.

Keramiskais pārklājums ir ķīmiska viela, kas tiek uzklāta uz lakas virskārtas plānā kārtiņā un sacietējot, rada gan vizuāli gan funkcionāli vērtīgu barjeru, kas sacietējot, aizsargā auto krāsojumu no ūdens nosēdumiem, ceļa ķīmiskajiem netīrumiem (cementa putekļi, piķis, bremžu eļļa, degviela, bitums, utt.), putnu izkārnījumiem, un citām vielām, neļaujot tām tikt līdz krāsai. No šiem netīrumiem var atbrīvoties, automašīnu viegli noskalojot, ja tās virsbūve ir apstrādāta ar šo keramisko pārklājumu.

Viegla skalošana ir iespējama pateicoties keramiskā pārklājuma hidrofobajām īpašībām. Ja uz automašīnas virsmas, kas apstrādāta ar vasku, veidosies ūdens pērlītes, tad ar keramisko pārklājumu apstrādātai virsbūvei ūdens pērlītes atgrūžas no virsbūves un notek, paņemot līdzi gan netīrumus, gan eļļas. Šīs hidrofobās īpašības burtiski veic automašīnas skalošanas funkciju katru reizi, kad līst lietus.

Lai gan neredzams, tomēr keramiskais pārklājums arī izlīdzina lakotās vismaz  slāni, iekļūstot un aizpildot ieskrāpējumus un poras. Ceļa netīrumiem, putekļiem un bremžu putekļiem ir grūtāk pieķerties uz auto virsbūves, kas, savukārt, nozīmīgi atvieglo auto mazgāšanu. Starp citu, auto īpašnieki arvien vairāk izvēlas ar keramisko pārklājumu apstrādāt ne tikai virsbūvi, bet arī automašīnas diskus. Ceļa un bremžu putekļi var tikt viegli noskaloti no diskiem, kas apstrādāti ar keramisko pārklājumu.

Keramiskais pārklājums nav panaceja

Mūsdienās keramiskais pārklājums ir pagaidām vienīgais ilgtermiņa virsbūves aizsardzības līdzeklis ar plašu funkcionālo spektru, taču tas nenodrošina absolūtu aizsardzību visās situācijās, kam ikdienā tiek pakļauts jūsu auto virsbūve.

Ja esat izvēlējies apstrādāt auto virsbūvi ar keramisko pārklājumu, tad der atcerēties, ka nav ieteicams izmantot automātiskās automazgātavas, kur ir augsts risks, ka putu slotas ir uzkrājušas netīrumus un smilšu graudus, kas mazgāšanas procesa laikā darbosies kā smilšpapīrs. Rezultātā automašīnā no šādas mazgāšanas izbrauks ar bojātu keramiskā pārklājuma kārtu. Automašīnu īpašnieki, kuru auto nav apstrādāti ar keramisko pārklājumu, katru reizi izmantojot šādas automātiskās mazgātavas, skrāpē virsbūves lakojumu, ilgtermiņā radot lielisku vidi, kur uzkrāties netīrumiem, no kuriem tad sākas auto virsbūves korozijas process.

Protams, keramiskais pārklājums nepasargās virsbūves krāsojumu no smagiem mehāniskiem bojājumiem, tādiem kā akmeņu uzsitumi un dziļiem skrāpējumiem. Tāpat arī skuju koku sveķi, kas pārāk ilgi atstāti uz auto virsbūves nenotīrīti, ķīmiski iedarbojoties, tiek līdz lakas vai krāsas virskārtai radot vizuālus defektus.

foto: PKT Auto privātais arhīvs
Automašīnas virsbūves stāvoklis pirms (pa kreisi) un pēc (pa labi) pulēšanas.

Der zināt arī, ka keramiskais pārklājums neaizpilda skrāpējumus lakas virskārtā vai nenovērš hologrammas. Visi šāda veida virsbūves defekti pirms keramiskā pārklājuma uzklāšanas ir jānovērš, pretējā gadījumā tie tikai tiks izcelti. Tieši tāpēc pirms keramiskā pārklājuma uzklāšanas automašīnai tiek veikta dziļā virsbūves pulēšana, lai izlīdzinātu defektus lakas virskārtā un izņemtu netīrumu iesēdumus no auto virsbūves. Gan automašīnas pulēšanu, gan arī keramiskā pārklājuma uzklāšanu vislabāk ir uzticēt pieredzējušam profesionālim. Abi šie procesi prasa īpašas zināšanas un pieredzi, lai sasniegtu labāko rezultātu.

Reklāmas raksts sadarbībā ar https://pktauto.lv/

Tēmas