foto: Rojs Maizītis
Lietotās automašīnas kļuvušas ievērojami dārgākas; drīzumā gaidāms jauns cenu kāpums
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Auto un tehnoloģijas
2021. gada 22. septembris, 06:33

Lietotās automašīnas kļuvušas ievērojami dārgākas; drīzumā gaidāms jauns cenu kāpums

Jauns.lv

Saistībā ar globālo pusvadītāju jeb mikroshēmu trūkumu un jauno automašīnu piegāžu kavēšanos ievērojami palielinājies pieprasījums pēc lietotiem automobiļiem. Tā iespaidā būtiski - par aptuveni piektdaļu - kāpušas lietoto mašīnu cenas. Turklāt nav pamata cerēt, ka drīzumā mašīnas kļūs lētākas.

Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs sarunā ar portālu Jauns.lv skaidroja, ka jauno automašīnu tirgū notiekošais (pusvadītāju iztrūkums un auto piegāžu kavēšanās) atstājis nozīmīgu ietekmi uz mazlietoto un lietoto auto pirkšanu-pārdošanu.

"Tur ir radīts papildus pieprasījums, ažiotāža. Arī Covid-19 radījis apstākļus, kad cilvēki labprātāk izvēlas privāto nevis sabiedrisko transportu, lai tādā veidā nodrošinātu sev papildus drošību." Līdzīgas tendences ir ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā.

"Tā rezultātā ir maz kvalitatīvu auto. To ir par maz. Pieprasījums ir lielāks nekā piedāvājums. Tas ir radījis arī cenu kāpumu. Cenas ir kāpušas jau par 20%, salīdzinot ar laiku pirms pandēmijas. Runa ir par kvalitatīvu preci. Mazlietotu un lietotu, bet kvalitatīvu. Ja runājam par "širpotreb" jeb vienkārši nekvalitatīvu produktu, tās mašīnas joprojām ir pieejamas."

Autoplačos mazāk mašīnu

Kulbergs norādīja, ka saistībā ar to arī autoplačos var novērot mazāku skaitu automašīnu: "Auto skaits ir samazinājies. Autosalonos arī ir mašīnu trūkums.

Ja kāds grib realizēt savu preci, tad šis ir labākais laiks, kad to darīt."

Neceriet, cenas nekritīsies!

Turklāt jārēķinās, ka mazlietoto un lietoto automašīnu cenas tuvākajā laikā nekritīsies. Kamēr nav atrisinātas problēmas ar pusvadītāju iztrūkumu un jauno auto piegāžu kavēšanos, tikmēr arī lietotās mašīnas būs vairāk pieprasītas.

"Ir tieša mijiedarbība starp jauno un lietoto auto tirgu. To jūt."

Metāli un elektrība kļūst dārgāki

Auto asociācijas vadītājs arī vērsa uzmanību, ka pieaugušas cenas vairākiem ļoti būtiskiem auto ražošanas komponentiem. Piemēram, metāla cena tirgū ir "nenormāli" kāpusi. Tas ir viens no faktoriem, kas sadārdzina ražošanu.

Turklāt pēdējā laikā visā Rietumeiropā novērojams elektroenerģijas tarifu kāpums biržā. Arī tas noteikti atstās savu ietekmi uz ražošanas procesu.

Nesapņot par atlaidēm

Tāpēc automašīnu cenu kāpums sagaidāms arī turpmāk. "Tas ir neizbēgams." Tas attiecas gan uz jauniem, gan mazlietotiem un lietotiem auto, Kulbergs teica, rezumējot, ka šis nebūs īstais brīdis, kad pircēji varētu pieprasīt un saņemt atlaides no mašīnu pārdevējiem.

"Jārēķinās ar to, ka iepriekšējās gaidas par atlaidēm pie dīleriem vai lietoto auto tirgotājiem ir jāliek malā. Tādas vairs šeit nestrādās."

Pieprasītākie ir apvidus auto

Viņš arī norādīja, ka Latvijā ir unikāla situācija tādā ziņā, ka pie mums ļoti iecienītas ir apvidus automašīnas. Tas ir lielākais segments, kas aptver aptuveni 55% no visa auto tirgus. Tajā ir lielākais pieprasījums.