Atļaut vai neatļaut izsekot savas aktivitātes... "Apple" jaunais atjauninājums mulsina lietotājus, sadusmo reklāmas tirgu
"Iphone" tālruņu lietotāji šonedēļ sākuši saņemt virkni jaunu un vienlaikus mulsinošu paziņojumu pēc tam, kad iestatījuši jauno iOS 14.5 atjauninājumu. Ko tad tie patiesībā nozīmē?
Desmit mēnešus pēc tam, kad "Apple" solīja uzlabotas privātuma funkcijas, izmaiņas šobrīd ieviestas dzīvē, kad lietotājs ielādē jauno iOS 14.5 atjauninājumu.
Pēc tā ieviešanas, pirmo reizi atverot kādu aplikāciju, ekrānā parādās logs ar jautājumu, vai drīkst izsekot lietotāja aktivitātes citu uzņēmumu lietotnēs un vietnēs. Tiek piedāvātas divas iespējas - atļaut vai neatļaut izsekošanu.
We believe users should have the choice over the data that is being collected about them and how it’s used. Facebook can continue to track users across apps and websites as before, App Tracking Transparency in iOS 14 will just require that they ask for your permission first. pic.twitter.com/UnnAONZ61I
— Tim Cook (@tim_cook) December 17, 2020
Kā vēsta "Financial Times", šāda atjauninājuma ieviešana jau izsaukusi skaļus protestus un sūdzības par konkurences pārkāpumiem Francijā un Vācijā.
Kas tieši tiek izsekots?
Atļaujot izsekošanu, lietotāja dati tiks apstrādāti tāpat, kā līdz šim. Lietotnes varēja apkopot un koplietot ar trešām pusēm, piemēram, datu brokeriem, visu veidu personisko informāciju par lietotāju, ieskaitot atrašanās vietu, kādas citas lietotnes tiek izmantotas, tālruņa numuru un unikālo numuru, kas identificē jūsu iPhone, kas pazīstams kā IDFA (reklāmdevēju identifikators).
Kā norāda lietotņu izstrādātājs "Fun Corp", katru dienu tiek izsekoti "simtiem triljonu lietotāju darbību un notikumu". Daudzas lietotnes nosūta datus vairākiem partneriem, tostarp "Facebook" un "Google".
Kad iPhone lietotāji pārvietojas pa lietotnēm un sērfo tīmeklī, viņi katru reizi atstāj datus, tostarp IDFA kopiju, ļaujot tiešsaistes reklāmas nozarei izveidot uzvedības profilu, kuru reklāmdevēji izmanto, lai rādītu personai it kā atbilstošas reklāmas.
Kas notiek, ja atsakos no izsekošanas?
"Apple" vēlas, lai visas lietotnes saņemtu skaidru piekrišanu šādai rīcībai. Ja lietotāji atsakās no paziņojuma saņemšanas, tad lietotnei tiks liegta piekļuve viņu IDFA. "Apple" sagaida, ka lietotnes nedalīsies ar citiem datiem.
Ēriks Noienšvanders, kurš strādājis pie atjauninājuma, "Independent" norādījis, ka ir nepieciešams nodrošināt lielāku lietotāju privātumu, pajautājot viņiem pašiem, vai viņi ļauj sevi izsekot.
Jautāts, vai pastāv iespēja, ka aplikāciju izstrādātāji varētu apiet jauno aizsardzību, viņš norāda, ka tad netiks ievērota politika un viņi nelegāli ielavīsies lietotāju telefonos. "Mēs vēlamies, lai lietotājs piedzīvotu lielisku pieredzi un vienlaikus tiktu ievērotas viņa tiesības. Viena no šīm tiesībām ir privātums."
Vai atsakoties es pārtraukšu saņemt reklāmas?
Nē, lietotāji saņems tikpat daudz reklāmu, taču tās netiks personalizētas. Reklāmu industrija uzskata, ka sākotnējā paziņojuma formulējums nav pietiekami izskaidrojis izsekošanas vērtību.
Lietotāji joprojām saņems reklāmas, taču, pārtraucot datu plūsmu, tās būs mazāk atbilstošas konkrētajai personai, tādēļ lietotnes varēs mazāk iekasēt no reklāmdevēja.
Citiem vārdiem sakot, uz reklāmām balstīts uzņēmējdarbības modelis, uz kuru paļaujas ļoti daudz bezmaksas lietotņu, var saskarties ar smagu triecienu.
Šāda "Apple" rīcība īpaši sadusmojusi "Facebook", kas ir izveidojis 80 miljardu ASV dolāru lielu biznesu gadā, profilējot savus lietotājus un adresējot viņiem personalizētas reklāmas. Izmaiņas kaitēs mazajiem uzņēmumiem, kuri nespēs tik viegli sasniegt savus klientus.
Man ir Android tālrunis. Vai tas mani ietekmē?
Pagaidām nē. Bet, visticamāk, Google operētājsistēma sekos šim piemēram.