Auto ziņas: Jeep Compass kļuvis par lādējamu hibrīdu
Jo garāka ziema, jo lielāka interese par paaugstinātiem automobiļiem, vēlams ar pilnpiedziņu. Šodien esam atraduši diezgan neparastu šādas automašīnas paraugu. Ārēji tas izskatās pēc parasta Jeep Compass, bet viss nav tik vienkārši.
Sāksim ar to, ka šis ir modernizētais jeb jaunā modeļu gada Compass. Eiropas tirgum to tagad ražo nevis Meksikā kā agrāk, bet gan tepat Eiropā. Jaunais Compass tagad top Itālijā vienā rūpnīcā ar mazāku modeli Jeep Renegade. Taču tas nav vienīgais iemesls, kāpēc abus vieglos Jeep bieži redz kopā. Kopš 2020. gada kā Renegade, tā Compass pieejami arī kā lādējamie hibrīdi jeb 4xe.
Labajā pusē ir vāciņš benzīnam, kreisajā - elektrībai. Un ar pilnībā uzlādētu bateriju šāds Jeep Compass bez benzīna var nobraukt līdz 50 km.
“Citādi tas ir Compass kā Compass. Savulaik šis modelis aizstāja Jeep Patriot, un tehniski drīzāk ir Fiat nekā Jeep ražojums,” secina Normunds Avotiņš.
Pieprasījums pēc paaugstinātām automašīnām, kas nav apvidus auto, pie mums ir nemainīgi augsts. Jocīgi, ka meklējot pilsētas krosoveru, cilvēki bieži nepamana Jeep Compass. Laikam jau tāpēc, ka vizuāli tas ir ļoti līdzīgs Grand Cherokee, kas tomēr ir tāds "cietais" visurgājējs, Šī būtībā ir paaugstināta vieglā automašīna, un kā tāda arī būtu jāuztver.
Vienlaikus Compass saglabājis vilinošo līdzību īstajam un vienīgajam Grand Cherokee. To var manīt gan skarbajā priekšdaļā, gan robustajā kabīnē, kas daudzviet atgādina Jeep beczeļu flagmani.
“Astoņi litri uz simtu. To es saprotu. Kad plug - in hibrīda baterija ir tukša, patēriņš no fantastiskā "zem 2 l" palielinās četras reizes. Tas ir normāli, tā dara visi plug - in hibrīdi. Bet vienu gan es nesaprotu. Kā automobilis ar bāku, kas pilna par 3/4 var nobraukt mazāk par 200 km? Cik tad liela ir bāka?” jautā Normunds Avotiņš.
Lai to noskaidrotu, nolēmām pacelt "kompasu" uz pacēlāja un apskatīt no apakšas. Priekšā ir mazs 1,3 litru benzīna turbodzinējs. Citāda jaunajam Compass nemaz nav.
“Te viss ir tā kā vienmēr. Motors šķērsām, izplūdes sistēma. Tālāk sākas brīnumi. Te ir tikai oranži vadi. Tā kā mašīnai ir pilnpiedziņa rodas jautājums, kā tas viss darbojas? Kardāna te nav. Toties ir pamatīgas tērauda bruņas, kas noteikti sargā ko vērtīgāku par izpūtēju un katalizatoru.
Te ir aizmugurējais reduktors, kas nepārprotami ir elektrisks. Nekāds kardāns te klāt nepienāk, pusasis uz abām pusēm ir. Pilnpiedziņa ir elektriska.Te arī atbilde uz jautājumu, kāpēc mašīnai ir tik maza sniedzamība ar uzpildi? Pusi no šī aizņem bāka, otru pusi baterija. Skaidrs, ka tā bāka šeit iekšā sevišķi liela nevar būt.”
Parastās 55 litru bākas vietā Compass 4xe ir tikai 36,5 litri. Tas ir vēl mazāk nekā, piemēram, Subaru hibrīdiem, kur degvielas tvertnes tilpums pie līdzīga patēriņa tomēr ir 48 litri.
Nevar gan noliegt, ka šādai konstrukcijai ir neapstrīdams pluss - izsvarojums. Baterijas sekcijas izvietotas zemu un starp asīm, nevis aizmugurē vai virs pakaļējā tilta kā citiem plug in hibrīdiem. Varbūt tāpēc Compass 4xe tik gludi brauc?
Secinājumi
Jeep jeb precīzāk FCA grupai iznācis tāds ļoti neparasts plug - in hibrīds. Nevienam nav tāda konstrukcija ar benzīna motoru priekšā un elektromotoru aizmugurē. Parasti ir kāda cita kombinācija. Lai gan automašīnai ir paaugstinātas spējas bezceļā, par ko arī pārliecinājāmies, jo auto ar elektromotoru aizmugurē vairāk stumj sevi nekā velk, tas tomēr ir pilsētas auto. Sniedzamība ar to 36,5 l bāku ir neliela. Ja jūs gribētu aizbraukt uz Krāslavu, tad turp-atpakaļ ceļā būtu divreiz jāpilda degviela. Vai arī bieži jālādē baterija. Pilnīgi iespējams, ka mazā bāka iecerēta kā stimuls biežāk braukt ar elektrību. Valstīs, kur līdzmaksājums pieejams ne tikai elektromobiļiem, bet arī plug in hibrīdiem, tā esot reālā problēma. Mēs par to varam tikai pasmīnēt, taču viens gan ir skaidrs - Jeep Compass ar visiem velkošajiem riteņiem turpmāk būs tikai šāds.