5 iemesli, kāpēc uz Latvijas ceļiem notiek tik daudz traģisku avāriju
Pēdējo septiņu dienu laikā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 8 cilvēki. Tas ir viens no melnākajiem periodiem Latvijas ceļu vēsturē. Satiksmes ekspertam Arnim Blodonam ir savs skaidrojums, kāpēc tā.
Auto un tehnoloģijas
2015. gada 28. augusts, 06:30

5 iemesli, kāpēc uz Latvijas ceļiem notiek tik daudz traģisku avāriju

Jauns.lv

Traģiskas avārijas uz Latvijas ceļiem būs arī turpmāk – tikmēr, kamēr pie mums nebūs izveidota elementāra mūsdienu prasībām atbilstoša ceļu infrastruktūra, teic satiksmes eksperts, žurnālists Arnis Blodons. Viņš min iemeslus, kādēļ pēdējā nedēļa uz mūsu ceļiem bijusi tik melna.

Pēdējo dienu laikā uz Latvijas ceļiem notikušas vairākas traģiskas avārijas, kurās bojā gājuši salīdzinoši daudz cilvēku. Trešdiena, 26. augusts, nodēvēta par melno trešdienu, jo tajā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši četri cilvēki.

5 iemesli, kāpēc pēdējā laikā notikušas traģiskas avārijas

„Salīdzinoši ar citām Eiropas Savienības valstīm ceļu satiksmes drošības ziņā mēs neesam ne briesmīgi slikti, ne arī briesmīgi labi. Tas, ko mēs tagad norakstām uz braukšanas ātruma pārsniegšanu un neprasmi braukt, lielā mērā ir saistīts ar to, ka mums nav mūsdienu prasībām atbilstoša ceļu infrastruktūra. Kamēr tā nebūs savesta kārtībā vismaz vidējā līmenī, traģiskas avārijas notiks arī turpmāk, sevišķi uz šauriem un labi asfaltētiem ceļiem,” Kasjauns.lv teica Blodons.  Viņš min iespējamos iemeslus traģiskajām avārijām:

* Viens no iemesliem traģiskajām avārijām ir tas, ka uz daudziem tikko atjaunotajiem un asfaltētajiem ceļiem nav divu braukšanas joslu, tie ir pārāk šauri. Šoferi nevar droši veikt apdzīšanas manevrus. Piemēram, Skandināvijā uz šauriem ceļiem ik pēc pāris kilometriem ir ierīkota papildu josla, lai vieglās mašīnas varētu apdzīt kravas mašīnas.

* Nepareizi ir tas, ka uz ceļiem nav atdalītas pretējās braukšanas joslas, piemēram, ar stabiņiem vai citiem norobežojošiem elementiem, kas liegtu braucējiem „ieskriet” pretējās braukšanas joslās.

* Vajadzētu izvietot vairāk stacionāros fotoradarus, kas braucējus tomēr mudina braukt rāmāk un ievērot ceļu satiksmes noteikumus.

* Bieži vien zem katras kritikas ir mūsu braukšanas kultūra, vadītājs neizjūt personisku atbildību par savu rīcību, tāpat arī no atbildības „brīvi” ir cilvēki, kuri auto uztic šoferiem, kas ir iereibuši vai vispār bez tiesībām. Piemēram, smagās automašīnas, kura ietriecās "Audi" mašīnā uz Gulbenes – Smiltenes ceļa, vadītājam nav bijusi vadītāja apliecība.

* Iespējams, pie vainas ir arī šoferu neuzmanība un nogurums. Varētu būt, ka autovadītājs uz Bauskas šosejas pretējā braukšanas joslā agri no rīta iebrauca tādēļ, ka bija iemidzis pie stūres.

Visvairāk bojā iet vieglo auto pasažieri

Šogad ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 112 cilvēki, kas ir par septiņiem mazāk nekā attiecīgajā laika posmā pērn. Ja pērn mēs Eiropas Savienībā uz ceļiem bojāgājušo skaita ziņā uz iedzīvotāju kopējā skaita fona bijām pirmajā vietā no beigām, tad tagad statistika ir uzlabojusies – mēs esam sestajā septītajā vietā no beigām. Tomēr tas nav liels mierinājums, jo katrs bojāgājušais ir liels zaudējums. Pēdējās nedēļas laikā uz ceļiem bojā gājuši sevišķi daudz cilvēku, un augusta otro pusi mēs jau tagad varam nodēvēt par vienu vismelnākajiem periodiem uz Latvijas ceļiem.

Tiesu eksperts Oskars Irbītis Kasjauns.lv pēdējos notikumus uz Latvijas ceļiem komentēja šādi: „Pagājušajā gadā avārijās cietušo un bojāgājušo vidū pirmo vietu ieņēma vieglo automašīnu vadītāji un pasažieri, sevišķi daudz bojā gāja pasažieri. Tā ir arī pašlaik. Šī nedēļa ir īpaši briesmīga. Bet parasti augusta nogale ir sevišķi traģiska – cilvēki atgriežas no atvaļinājumiem, pilsētā no laukiem ierodas bērni, līdz ar to cilvēki ir kļuvuši izklaidīgāki”.

Pēdējās nedēļas traģiskās autoavārijas

* Uz Gulbenes – Smiltenes ceļa trešdien, 26. augustā, pulksten 13.40 notika divu automašīnu sadursme, kurā dzīvību zaudēja trīs cilvēki, diviem ciešot. Kravas automašīnai „MAZ” ar smilšu kravu, izbraucot no mazāk nozīmīga ceļa, sadūrās ar „Audi 100”. Dzīvību zaudēja trīs vieglās automašīnas pasažieres, vienas ģimenes locekles. Divas mirušās - mazas meitenes.

* Trešdien, 26. augustā, sešos no rīta autoavārijā uz Rīgas - Bauskas šosejas gāja bojā 50 gadus vecs vīrietis, bet vēl seši cieta. Autoavāriju izraisīja mikroautobusa ar Polijas numura zīmēm iebraukšana pretējā joslā, kā rezultātā notika sadursme ar vieglo automašīnu „Volvo” un sekojoši ar vēl vienu mikroautobusu ar Vācijas numurzīmēm.

* Jūrmalā pirmdien, 24. augustā, notika satiksmes negadījums, kurā bojā gāja mopēda vadītājs. 1997. gadā dzimušais mopēda vadītājs neievēroja drošu distanci un ietriecās priekšā braucošajā automašīnā „Volvo”,

*  Svētdienas, 23. augusta, vakarā uz autoceļa Bērzkrogs - Cēsis notika smags negadījums - divas vieglās automašīnas iekļuva frontālā sadursmē. Automašīna „Audi 80”, iespējams, iebrauca pretējā joslā un sadragāja pretī braucošo „Volkswagen Golf Variant”. Pats negadījuma vaininieks – „Audi”  šoferis - mira notikuma vietā. Četri cietušie guva smagas un ļoti smagas traumas.

* Svētdien, 23. augustā, Priekuļu novadā noticis ceļu satiksmes negadījums, kurā cieta četri cilvēki, bet viens gāja bojā. Svētdienas vakarā ap pulksten 19 Priekuļu novada Veselavas pagastā pie Veselavas kapiem notika sadursme starp automašīnu „Audi 80”, kuru vadīja 1986. gadā dzimis vīrietis un automašīnu „VW Golf Variant”, kuru vadīja 1977.gadā dzimusi sieviete. Negadījumā dzīvību zaudēja automašīnas „Audi” vadītājs.

* Naktī uz svētdienu, 23. augustu, Rēzeknes novada Čornajas pagastā vadītājs netika galā ar „Ford Galaxy” auto vadību, kā rezultātā auto nobrauca no ceļa un apgāzās. Negadījumā vietā no gūtajām traumām bojā gāja 1997. gadā dzimis jaunietis. Avāriju izraisījušais 1995. gadā dzimušais jaunietis bija alkohola reibumā.

Kā skaidrot situāciju uz ceļiem? (LTV „Panorāma”)

Kasjauns.lv/Foto: Ieva Lūka/LETA