Cik maksās biļetes piepilsētas un reģionālajos autobusos? Jaunos tarifus ieviesīs jau drīz
Tuvāko pāris mēnešu laikā pasažieri izjutīs autobusu biļešu cenu kāpumu, it sevišķi Pierīgā un īsākajos maršrutos. Toties garāko ceļu mērotājus sagaidīs tarifu kritums.
Bizness un ekonomika
2015. gada 11. septembris, 06:12

Cik maksās biļetes piepilsētas un reģionālajos autobusos? Jaunos tarifus ieviesīs jau drīz

Jauns.lv

Vairumam piepilsētas un reģiomālās vietējās nozīmes autobusu pasažieru jārēķinās ar to, ka līdz šī gada beigām biļešu cena pieaugs. Ar braukšanas maksas sadārdzināšanos jārēķinās Pierīgas iedzīvotājiem un mazo attālumu mērotājiem. Savukārt tie, kuri brauks tālāk par 33 kilometriem, būs ieguvēji – viņiem biļešu cena saruks.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Vairumam pasažieru jārēķinās ar biļešu cenu kāpumu

Biļešu cenas izmaiņas skars reģionālas nozīmes (piepilsētas) autobusu maršrutus, pilsētas sabiedrisko transportu tās neskars. Visbūtiskāk biļešu cenu kāpumu izjutīs Pierīgas iedzīvotāji un īsāko ceļa gabalu mērotāji – līdz 35 centiem par biļeti. Savukārt tos braucējus, kuri brauks tālāk par 33 kilometriem, sagaidīs ieguvums – viņiem biļešu cena var sarukt līdz pat vienam eiro.

Ja ņem vērā, ka lielākais pasažieru skaits autobusos pārvietojas ne tālāk par pārdesmit kilometriem un vairums braucēju dzīvo galvaspilsētā un tās apkārtnē, kā arī lielākajās pilsētās, tad viennozīmīgi jāsecina, ka biļešu sadārdzinājumu izjutīs lielākā daļa pasažieru.

Oficiālais iemesls biļešu tarifu maiņai ir cenu izlīdzināšana, lai par vienādu nobrauktu ceļa posmu dažādu reģionu iedzīvotājiem nebūtu jāmaksā dažādas summas un atvieglotu abonementa jeb mēnešbiļešu ieviešanu un iegādi. Tā kā valsts dotē sabiedrisko transportu, tad tā Autotransporta direkcijas personā autopārvadātājiem var arī noteikt, cik jāmaksā biļetēm.

Līdz šim tikai pāris procentu no autobusu maršrutiem sevi atpelnīja un salīdzinoši zemākas biļešu cenas varēja noturēt tikai lielā pasažieru skaita dēļ. Tā tas, piemēram, bija maršrutā Rīga – Ādaži.

Sarežģītā shēmošana

Pašlaik reģionālo maršrutu autobusu pārvadājumos ir 24 dažādi tarifi un dažādi biļešu cenu noteikšanas principi. Bet turpmāk tiks piemērota vienota tarifu noteikšanas shēma, kura ir visnotaļ sarežģīta.

Maksa par brauciena pirmajiem septiņiem kilometriem būs no 0,40 eiro apdzīvotās vietās ārpus reģionālas nozīmes centriem līdz 0,80 eiro Rīgā. Attālumam no septiņiem līdz 33 kilometriem maksa par kilometru būs vienāda visā valstī - 0,0569 eiro, vienāda būs arī maksa par braucienu pēc 33. kilometra un tiks aprēķināta pēc formulas - 0,71 eiro plus 0,0356 eiro par katru nobraukto kilometru. Bet braucēju jau neinteresē shēma, pēc kuras tiek noteikta biļetes cena, bet gan tas, cik maksā biļete.

Piemēram, ja līdz šim cauri kādam pagastam pa vienu maršrutu brauca vairākas autobusu kompānijas, tad katra pārvadātāja noteiktā biļetes cena par vienādu maršruta posmu varēja atšķirties pat par pārdesmit centiem. Tagad tā vairs nebūs – cena visiem būs vienāda. Pasažieriem vairs nebūs iespēju izvēlēties lētāko pārvadātāju, jo tādu vienkārši vairs nebūs.

Tiek arī paredzēts, ka turpmāk varēs ērtāk ieviest abonementa jeb mēnešbiļetes un tās varētu darboties visu pārvadātāju autobusos. Tāpat ari turpmāk iegādāties mēnešbiļetes būs izdevīgāk, jo tām tiek piemērotas dažādas atlaides.

Pirmie tarifu izmaiņas sajuta Bauskas, Aknīstes un Tukuma iedzīvotāji

No 1. septembra vienotie biļešu tarifi ir stājušies spēkā pirmajos trīs - Bauskas, Tukuma un Aknīstes – novados. Nu arī varam saprast, kā tas ietekmējis pasažierus.

SIA „Aips”, kura veic pārvadājumus Bauskas novadā, informē, ka maksa par pirmajiem brauciena kilometriem pieaugusi par pieciem centiem, savukārt pārējā novada teritorijā minimālā braukšanas maksa palikusi nemainīga. Toties brauciens, kas būs garāks par 33 kilometriem, izmaksās nedaudz lētāk.

Tukuma novadā maksa  par braucienu līdz 33 kilometriem palikusi nemainīga, bet garākos posmos nedaudz  samazinājusies.

Toties Aknīstes novadā lielākais pieaugums ir pieci centi attālumam līdz desmit kilometriem. Attālumam virs 33 kilometriem Aknīstes novadā ir samazinājums par 25 centiem.

Kādas būs jaunās biļešu cenas Latvijas novados?

Mēneša vidū jaunie tarifi tiks ieviesti vairākos Vidzemes un Zemgales novados. Savukārt Pierīgā, Kurzemē un Latgalē tarifu izlīdzināšanas process tiks sākts ne ātrāk kā oktobrī. Kasjauns.lv skaidroja, kādas autobusu biļešu cenas būs turpmāk:

Pierīga

Vislielākās izmaiņas būs pasažieriem Pierīgas autobusu maršrutos, kur cena varētu pieaugt pat par 15%.

Pārvietojoties ar reģionālo autobusu Rīgas teritorijā, maksa par pirmajiem brauciena kilometriem tiks paaugstināta aptuveni par 10 centiem, savukārt Pierīgā – par 5 līdz 35 centiem. Atsevišķos Pierīgas reģionos, piemēram, bijušajā Ogres rajonā, maksa par braucienu, mērojot no septiņiem līdz 33 kilometriem, paliks nemainīga. Savukārt Ādažu apkaimē, Salaspilī, Sauriešos braukšanas maksa palielināsies. Limbažos, Tukumā un Siguldā biļetes cena paliks nemainīga, toties pārējā novada teritorijā būs vērojams neliels braukšanas maksas pieaugums.

No 1. oktobra SIA „Ekspress Ādaži" biļešu cenas cels par 15% . Piemēram, par biļeti no Rīgas uz Ādažiem turpmāk 1,15 eiro vietā būs jāmaksā 1,30 eiro, bet uz Carnikavu 1,30 eiro vietā - 1,60 eiro. Tāpat uz Vangažiem 1,30 eiro vietā būs jāmaksā 1,60 eiro.

Latgale

Plānots, ka lielākajā Latgales daļā minimālā braukšanas maksa tiks paaugstināta. Piemēram, Krāslavas pilsētā pieaugums būs par aptuveni pieciem centiem, Rēzeknes teritorijā – par 10, Daugavpils teritorijā – par 15 centiem, savukārt Balvos, kur minimālā braukšanas maksa vēsturiski ir saglabājusies ļoti zema, pieaugums, braucot īsākus attālumus, būs no 20 līdz 30 centiem. Savukārt, mērojot posmus, kas garāki par 33 kilometriem, Latgales plānošanas reģionā biļešu cena daudzviet samazināsies.

Vidzeme

Vidzemē pēdējos gados braukšanas maksa bijusi augstāka nekā citviet Latvijā, tādēļ paredzēts, ka nelielu cenu kāpumu izjutīs tikai atsevišķu teritoriju iedzīvotāji. Piemēram, Madonas un Valkas novadu centros, kā arī bijušajā Cēsu rajonā autobusa biļetes cena pieaugs par 5 - 15 centiem. Cēsu pilsētā, Alūksnē un Gulbenē autobusa biļetes cena nemainīsies. Lielākajā daļā Vidzemes teritorijas, braucot garākas distances, braukšanas maksa samazināsies.

Brauciens Valmiera – Mazsalaca tagad pasažierim izmaksā 2,75 eiro, bet pēc tarifu izlīdzināšanas biļetes cena būs 2.35 eiro. Biļete maršrutā Valmiera – Rūjiena pašlaik izmaksā 2,70 eiro, bet būs 2,30 eiro.

Kurzeme

Lielākajā daļā Kurzemes reģiona teritorijas braukšanas maksa reģionālo maršrutu autobusos ir līdzīga, tādēļ tarifu izlīdzināšana vairumu Kurzemes iedzīvotāju jūtami neietekmēs. Piemēram, Liepājas, Ventspils, Kuldīgas un Saldus pilsētu teritorijās biļetes cena brauciena sākumā paliks nemainīga, bet ārpus pilsētu teritorijas, mērojot garākas distances, braukšanas maksa vairākos posmos samazināsies.

Savukārt Aizputē un Priekulē, kur pašlaik ir zema minimālā braukšanas maksa, tarifu izlīdzināšanas rezultātā biļetes cena pieaugs līdz 25 centiem. Neliels biļetes cenas palielinājums daudzviet Kurzemes reģionā būs vidēja attāluma braucienos, kas ir līdz 40 kilometriem.

Zemgale

Plānots, ka vairākos novados pieaugs biļetes cena brauciena sākuma posmā, piemēram, Bauskas un Dobeles teritorijā pieaugums būs par pieciem centiem, Jēkabpils teritorijā – par 10, bet Jelgavā – par 15 centiem. Maksa par braucienu no septiņiem līdz 33 kilometriem celsies tikai atsevišķos posmos, piemēram, Dobeles, Jēkabpils un Viesītes novadā, savukārt, mērojot garākas distances, tā daudzviet samazināsies.

Jelgavas novadā, kur sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos maršrutos sniedz SIA „Migar”, no 14. septembra maksa par braucienu starp pirmajām divām trim pieturvietām pieaugs par 15 centiem, sasniedzot 0,60 eiro. Piemēram, braucot no Jelgavas uz Eleju vai Emburgu minimālā braukšanas maksa jeb maksa par pirmajiem brauciena kilometriem būs 0,60 eiro.

Ne pirmā un ne pēdējā reize

Jāteic, ka šis nav pirmais gadījums, kad masveidīgi tiek mainītas autobusu biļešu cenas. Piemēram, 2012. gadā starppilsētu autobusos tika samazināta cena īso maršrutu braucējiem, bet sadārdzināta garāko maršrutu braucējiem – vismaz par desmit procentiem. Toreiz Autotransporta direkcija neslēpa, ka tas tiek darīts tādēļ, ka valsts samazinājusi dotācijas sabiedriskajam transportam. Tomēr neiztika arī bez savas daļas retorikas – Autotransporta direkcija klāstīja, ka tas būšot izdevīgi lauku iedzīvotājiem, kuri brauc nelielus attālumus uz darbu tuvējā pilsētā, viņiem biļetes paliks lētākas. Nu process ir otrā virzienā – tiem, kas brauc īsāku ceļa posmu, būs jāmaksā vairāk.

Ņemot vērā, ka reģionālajā maršrutu tīklā ir ap 7600 reisu ar vairāk nekā 6000 pieturvietu, lai noskaidrotu, par cik centiem mainās biļetes cena, braucot līdz katrai no šīm pieturvietām, Autotransporta direkcija aicinām iedzīvotājus sazināties ar attiecīgo pasažieru pārvadātāju uzņēmumu vai Autotransporta direkciju, rakstot uz e-pastu: atd@atd.lv vai zvanot pa tālruņiem 67686499 un 67502869.

No septembra sāksies braukšanas tarifu izlīdzināšana (LTV Ziņas)

Elmārs Barkāns/Foto: Ieva Čīka/LETA