foto: Vida Press
Darba devējam jāapmaksā attālinātā darba izdevumi: kas tieši pienākas darbiniekam?
Darba devēja pienākums ir apmaksāt tehniskā nodrošinājuma izdevumus (telefona rēķinus, datortehnikas amortizāciju un tamlīdzīgi). Bet par to vēlams iepriekš noslēgt rakstveida vienošanos.
Bizness un ekonomika
2020. gada 28. maijs, 06:30

Darba devējam jāapmaksā attālinātā darba izdevumi: kas tieši pienākas darbiniekam?

Elmārs Barkāns

"Likums un Taisnība"

Tagad, kad daudzi savus darba pienākumus pandēmijas dēļ veic attālināti, izmantojot savu personisko tehniku, kā izmantošana prasa arī zināmus izdevumus, žurnāls “Likums un Taisnība” skaidroja, vai darba devējam šie neplānotie izdevumi darbiniekam jāapmaksā? Piemēram, datortehnikai jāiegādājas papildu ierīce, lai tā būtu jaudīgāka; jāpiemaksā par izmantojamā datu apjoma palielināšanu; var palielināties telefona rēķini, ja jāzvana abonentiem ārpus Eiropas Savienības.

Tāpat jāņem vērā, ka darba devējs, tagad apjaušot, cik izdevīgs ir attālinātais darbs, piemēram, samazinās biroja izdevumi, rēķini par elektrību, arī turpmāk, pēc ierobežojumu atcelšanas darbiniekus var mudināt strādāt no mājām.

Atbild Valsts darba inspekcijas Darba tiesību nodaļas Konsultatīvā centra vadītāja Dace Stivriņa:

“Nodarbinātajiem, strādājot attālināti, ir jānodrošina attālināta piekļuve darba e-pastam; darba mobilajam telefonam vai darba telefonam ir jābūt pāradresētam uz privāto telefonu, tādejādi, nodrošinot sasniedzamību. nodarbinātajiem nepieciešams atbilstošs tehniskais nodrošinājums un pieeja attiecīgām informācijas tehnoloģiju sistēmām. Līdz ar to darba devējam jāizvērtē, kādus darbus nodarbinātie var veikt attālināti un kādi ir to veikšanai nepieciešamie resursi.

Par papildus izdevumu kompensēšanu darbiniekam, veicot darbu attālināti, piemēram, par interneta pieslēgumu, personīgā datora lietošanu un tamlīdzīgi darbiniekam un darba devējam jāvienojas atsevišķi, ieteicams rakstveidā, lai nerastos domstarpības.

Atbilstoši Darba likuma 76. panta pirmajai daļai darba devējam ir pienākums atlīdzināt tos darbinieka izdevumus, kas atbilstoši darba līguma noteikumiem nepieciešami darba veikšanai vai arī radušies ar darba devēja piekrišanu, īpaši izdevumus, kas:

1) saistīti ar darbinieka komandējumu vai darba braucienu;

2) darbiniekam radušies, pārceļoties uz citu dzīvesvietu pēc darba devēja iniciatīvas;

3) darbiniekam radušies sakarā ar viņam piederoša darba aprīkojuma (kas atbilstoši darba līgumam tiek izmantots darba vajadzībām) nolietošanos (amortizāciju).

Līdz ar to, ja darbiniekam saistībā ar darba pienākumu veikšanu attālināti ir radušies papildu izdevumi, darbiniekam ir tiesības vērsties ar iesniegumu par papildu izdevumu atlīdzināsanu pie darba devēja, pievienojot izdevumus apliecinošus dokumentus. Iesakām iesniegumu par papildu izdevumu atlīdzināšanu sagatavot divos eksemplāros un iesniegt darba devējam personīgi, uz darbinieka iesnieguma eksemplāra saņemot atzīmi par iesnieguma reģistrēšanu uzņēmuma lietvedībā, vai, ja lietvedības nav, tad lūdzot darba devēju izdarīt atzīmi par iesnieguma saņemšanu, norādot datumu, parakstu un atšifrējumu. Tāpat iesniegumu var nosūtīt darba devējam ierakstītā sūtījumā pa pastu uz uzņēmuma juridisko adresi, saglabājot “Latvijas Pasta” kvīti, kas apliecina iesnieguma nosūtīšanas faktu”.