"Latvijas pastam" par paaugstinātu tarifu piemērošanu piespriež 9300 eiro naudas sodu
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) piemērojusi "Latvijas pastam" naudas sodu 9300 eiro apmērā par paaugstinātu tarifu piemērošanu pārrobežu pasta sūtījumiem, kas neatbilst regulatora apstiprinātiem universālā pasta pakalpojumu tarifiem, aģentūrai LETA pavēstīja SPRK.
Regulatorā skaidroja, ka no šā gada 30.marta līdz 17.aprīlim "Latvijas pasts" piemēroja lietotājiem paaugstinātus tarifus pārrobežu pasta sūtījumu piegādei uz ASV.
Tāpat SPRK norādīja, ka lietotājiem, kuri no 30.marta līdz 17.aprīlim ir veikuši pārrobežu pasta sūtījumus par paaugstinātu maksu, ir tiesības atgūt pārmaksāto summu.
SPRK aicina lietotājus individuāli vērsties "Latvijas pastā" ar lūgumu atlīdzināt radītos zaudējumus.
Regulatorā atzīmēja, ka neatkarīgi no ārkārtējās situācijas apstākļiem un ierobežojumiem, SPRK ieskatā, "Latvijas pasta" rīcība bija neatbilstoša Pasta likuma regulējumam. Jaunu tarifu piemērošana ir iespējama vienīgi iesniedzot SPRK apstiprināšanai universālā pasta pakalpojuma tarifu projektu, kas no "Latvijas pasta" puses netika veikts.
"Atbilstoši Pasta likumam universālā pasta pakalpojuma sniedzējam - "Latvijas pastam" pasta sūtījumu piegāde ir jānodrošina atbilstoši SPRK apstiprinātiem universālā pasta pakalpojuma tarifiem. Universālā pasta pakalpojums ir sabiedrībai ļoti nozīmīgs pakalpojums, jo nodrošina iespēju nosūtīt un saņemt pasta sūtījumus visā Latvijā par iepriekš zināmiem SPRK tarifiem. Pārkāpums šajā gadījumā uzskatāms par būtisku, jo aizskar plašas sabiedrības intereses," minēja SPRK padomes priekšsēdētājs Rolands Irklis.
SPRK arī norādīja, ka laikā, kad ārkārtējās situācijas apstākļos aviokompāniju pārvadājumi ir atcelti, sūtījumu nodrošināšanai uz valstīm, kā ASV tiek meklēti citi alternatīvi piegādes ceļi, kas būtiski sadārdzinājis ar universālā pasta pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas. Tomēr pasta komersantam radušās problēmas saistībā ar izmaksu pieaugumu bija iespējams risināt arī citos veidos atbilstoši regulējumam.
Nosakot soda apmēru, SPRK vērtējusi gan administratīvā pārkāpuma raksturu, gan atbildību pastiprinošos, gan mīkstinošos apstākļus.
Regulatorā norādīja, ka, pēc SPRK 2.aprīlī izteiktā pieprasījuma, "Latvijas pasts" nekavējoties nepārtrauca neatbilstošo tarifu piemērošanu, turpinot piemērot papildu maksu pārrobežu pasta sūtījumu piegādei līdz 17.aprīlim.
Vienlaikus par vainu mīkstinošus apstākli SPRK atzinusi "Latvijas pasta" darbības, kas vērstas uz pārkāpuma seku novēršanu - pārtraucot piemērot papildu maksu pēc 17.aprīļa un labprātīgi atlīdzinot lietotājiem radītos zaudējumus.
Pēc SPRK rīcībā esošās informācijas, papildu maksa pēc 17.aprīļa ir atcelta.
Lēmums par naudas soda piemērošanu stājas spēkā 10 darba dienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas, ja tas netiek pārsūdzēts tiesā.
"Latvijas pasta" valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns skaidroja, ka 12.martā ar Ministru kabineta rīkojumu Latvijā tika izsludināta ārkārtējā situācija saistībā ar Covid-19 pandēmijas izplatību, tostarp nosakot būtiskus pārvietošanās ierobežojumus. Arī citas pasaules valstis ir noteikušas virkni ierobežojumu, lai mazinātu Covid-19 izplatību, tostarp attiecībā uz pārvietošanos.
Šie pārvietošanās ierobežojumi būtiski ietekmēja "Latvijas pasta" iespējas virzīt pārrobežu pasta sūtījumus, jo līdz Covid-19 izraisītajai krīzei pasta sūtījumi tika virzīti, primāri izmantojot pasažieru aviopārvadājumus. Savukārt iespējamās virzīšanas un citas izmaksas kļuva būtiski dārgākas.
Vilcāns skaidroja, ka atbilstoši tā brīža tirgus situācijai "Latvijas pasta" lielākie sadarbības partneri aicināja uzņēmumu turpināt sniegt pasta pakalpojumus arī ārkārtējās situācijas laikā, bet nepieciešamības gadījumā par pakalpojumu izrādīja gatavību maksāt arī papildu samaksu.
"Tāpēc papildu pakalpojuma piemērošana tika sākta, galvenokārt vadoties no klientu interesēm - "Latvijas pastam" turpināt spēt nosūtīt pasta sūtījumus, vienlaikus rīkojoties kā krietnam un rūpīgam saimniekam, novēršot zaudējumu rašanos," pauda Vilcāns.
Viņš norādīja, ka ārkārtējā situācija "Latvijas pastu" skāra kā vienu no pirmajiem, kas arī ļoti strauji mainījās pat pa dienām un stundām, radot nepieciešamību tūlītējai reakcijai un rīcībai.
"Šajā situācijā "Latvijas pastam" nekādā gadījumā nebija nodoms izdarīt pārkāpumu. Mēs nemitīgi meklējām alternatīvus veidus un ceļus lai vispār turpinātu pārrobežu pasta sūtījumu virzīšanu tālākai piegādei, kuru no juridiskā aspekta SPRK ir atzinis par nekorektu," pauda Vilcāns, skaidrojot, ka, iespējams, juridiski korektāks un vieglāks ceļš būtu bijis izmantot Pasta likuma 27.panta otrajā daļā noteikto iespēju ārkārtējas situācijas gadījumā pārtraukt universālā pasta pakalpojuma sniegšanu, taču uzņēmumam no savas puses svarīgi bija nepārtraukt pārrobežu pasta sūtījumu virzīšanu tālākai piegādei gan uzņēmuma ilgtspējas, gan ekonomiskās situācijas un klientu dēļ.
Tāpat viņš norādīja, ka "Latvijas pasts" par izmaiņām pārrobežu pasta sūtījumu piegādē kopš pirmās dienas informēja SPRK un klientus. Tā kā SPRK savā 2.aprīļa vēstulē primāri "Latvijas pastam" lūdza sniegt informāciju līdz 8.aprīlim, uzņēmums attiecīgajā termiņā sniedza atbildi, bet vienlaicīgi centās panākt vienotu izpratni par ārkārtējās situācijas radīto ietekmi uz "Latvijas pasta" iespējām virzīt pārrobežu pasta sūtījumus.
Vilcāns skaidroja, ka 16.aprīlī attālinātās sanāksmes laikā, kopā ar SPRK meklējot atbilstošāko situācijas risinājumu, tika konstatēts, ka esošais pakalpojumu sniegšanas veids nebūs paliekošs, attiecīgi tajā brīdī "Latvijas pasts" nekavējoties atcēla papildu transportēšanas izdevumu piemaksu.
"Latvijas pasts" aicina klientus, kuri no 30.marta līdz 17.aprīlim ir noformējuši pārrobežu pasta sūtījumu ar papildu transportēšanas izdevumu piemaksu, tās atgūšanai brīvā formā rakstīt iesniegumu par pārmaksātās summas atgriešanu, kuram pievienota čeka kopija un iekļauta informācija ar nosūtītāja kontaktinformāciju un bankas konta numuru. Iesniegumu var iesniegt klātienē jebkurā no "Latvijas pasta" nodaļām vai nosūtīt elektroniski uz e-pasta adresi: kvdinfo@pasts.lv.
Jau vēstīts, ka "Latvijas pasta" apgrozījums 2019.gadā, pēc provizoriskiem datiem, bija 96,15 miljoni eiro, kas ir par 7,9% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās 4,9 reizes un bija 408 232 eiro.
"Latvijas pasts" nodrošina pasta pakalpojumu pieejamību Latvijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. "Latvijas pasts" ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums.