Jaunus vilcienus nākamgad, visticamāk, vēl neredzēsim
"Pasažieru vilciena" šefs skaidro, ka "jaunie vilcieni nebūs obligāti jāpiegādā nākamgad". Tikmēr par jauno iepirkumu saņemtas jau divas sūdzības no vilcienu ražotājiem.
Bizness un ekonomika

Jaunus vilcienus nākamgad, visticamāk, vēl neredzēsim

Jauns.lv

(Papildināta 14:34) Lai gan jūlija vidū "Pasažieru vilciena" (PV) vadība solīja "vismaz dažus jaunus vilcienus jau nākamā gada beigās", tagad PV precizē, ka jaunie vilcieni "nebūs obligāti jāpiegādā nākamgad", norāda uzņēmuma vadītājs Andris Lubāns. Jaunajā iepirkumā vilcienu piegādes ātrums nav svarīgākais kritērijs, informē Lubāns.

"Pasažieru vilciena" jauno vilcienu iepirkumā būtisks kritērijs pirmās kārtas atlasē ir pretendentu pēdējo gadu vilcienu sastāvu ražošanas apjomi, spēja piedāvāt modernus alumīnija virsbūves vilcienus un finansiālā stabilitāte, jo šie apliecinājumi ir svarīgi, lai vēlāk nenāktos saskarties ar dažādām negaidītām situācijām, norāda Andris Lubāns.

Nākamā gada piegādes termiņš neesot izšķirošais. Pretendentu spēja nodrošināt pirmā vilcienu sastāva piegādi jau līdz 2016.gada beigām esot tikai viens no daudzajiem kritērijiem, kas iepirkuma konkursā tiks vērtēti. Visbūtiskāk esot iegādāties modernus, augstas klases vilcienus, pat ja tos uzņēmums saņemtu 2017.gadā, nekā tikt pie mazāk izdevīga un citām prasībām ne līdz galam atbilstoša vilciena jau nākamgad.

Lubāns skaidro, ka vairums ražotāju, kas ir izņēmuši nolikumu, ražo vai spēj piedāvāt modernus alumīnija virsbūves vilcienus, kas ir viena no nolikuma prasībām. Tas esot likumsakarīgi, ņemot vērā to, ka alumīnija virsbūve ir šī gadsimta cienīgs risinājums vilcienu ražošanā. Tas ir vieglāks, līdz ar to ietekmē gan ieskrējiena un bremzēšanas ceļu garumu, gan ļauj ātrāk attīstīt maksimālo ātrumu. Alumīnija virsbūve samazina gan vilciena svaru, gan elektroenerģijas patēriņu, kas ļauj šo ietaupījumu novirzīt klientu ērtību uzlabošanai vilcienu salonos. Tāpat Latvijas klimata joslā būtiska esot alumīnija apdares noturība pret ārējās vides un nokrišņu ietekmi.

Tāpat Lubāns atklāj, ka lielākā daļa interesentu neatkarīgi no to izcelsmes valsts ir ar pieredzi ES tirgū. Pretendentu pieredze ES tirgū esot būtiska, jo vilcienu sertifikācijas prasības ir augstas. Ļoti svarīga arī esot pieredze, ražojot vilcienus 1520 milimetru sliežu platumam, kā arī Latvijas klimatiskajiem apstākļiem. Vilciens, kura korpuss ražots no tērauda, kā arī paredzēts ekspluatācijai tropiskā klimatā, Latvijas prasībām neatbilstot.

Šobrīd noris iepirkuma pirmā jeb kvalifikācijas kārta, un pretendentu konkrētos konceptuālos risinājumus varēšot vērtēt pēc 30.oktobra, kad iesniegtie piedāvājumi tiks atvērti.

Tikmēr jau divas kompānijas iesniegušas sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā. Sūdzības iesnieguši Dienvidkorejas ražotājs "Hyundai Rotem Company" un AS "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca".

Andri Lubānu šīs sūdzības neizbrīnot, viņš skaidro, ka šīs sūdzības nav negaidītas un pārsteigumu to saturā nav. Uzņēmums gatavojot argumentētas atbildes birojam.

LETA/Kasjauns.lv/Foto: Edijs Pālens/LETA