Nemaksājiet par garāžā stāvošu auto
foto: Shutterstock
Šobrīd jebkuram auto īpašniekam ir iespēja uz laiku noņemt savu transportlīdzekli no uzskaites, samaksājot 3,02 eiro.
Auto un tehnoloģijas

Nemaksājiet par garāžā stāvošu auto

Kārlis Seržants

Jauns.lv

"Man pieder vieglā automašīna, kuru lietošanā biju nodevis māsas dēlam. 2016. gadā no Jēkabpils viņš pārvācās uz Rīgu. Mašīna palika Jēkabpilī garāžā. 2019. gada oktobrī gribēju iziet tehnisko apskati, bet man pieprasīja samaksāt transportlīdzekļa nodokli par diviem gadiem un astoņiem mēnešiem par mašīnu, kas nav bijusi ekspluatācijā, pamatojot, ka tā nav bijusi noņemta no uzskaites. Jautājums likumdevējam – kāpēc Latvijā nav kā kaimiņvalstīs, kur ceļa nodokli pieliek pie degvielas cenas?" Ar šādu jautājumu žurnāla "Likums un Taisnība" redakcijā vērsās Jānis no Jēkabpils.

Šobrīd jebkuram auto īpašniekam ir iespēja uz laiku noņemt savu transportlīdzekli no uzskaites, samaksājot 3,02 eiro un nododot Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) glabāšanā auto numura zīmes.

Ja uzskaiti atjauno piecu gadu numura zīmju uzglabāšanas termiņā un reģistrē tajā pašā CSDD klientu apkalpošanas centrā, kur zīmes nodotas, par pakalpojumu nav jāmaksā. Ja šo piecu gadu termiņu pārsniedz vai vēlas reģistrēt citā apkalpošanas punktā un saņemt tādu pašu numura zīmi, par katru tās izgatavošanu būs jāmaksā 13,93 eiro.

Ir acīmredzami – ja ir pārliecība, ka automašīna vismaz gadu netiks lietota, finansiāli izdevīgi to ir noņemt no uzskaites, jo nekādā citā veidā faktu, ka šis auto netiek ekspluatēts, konstatēt nav iespējams.

Jautājumu par degvielas cenu komentē Satiksmes ministrija: “Latvijā kopš 2011. gada transportlīdzekļiem ikgadējais nodoklis ar likumu tiek piemērots transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Ikgadējais nodoklis tiek piemērots 25 Eiropas valstīs, izņemot Lietuvu, Igauniju un Poliju, tātad absolūtajā vairākumā valstu.

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa apmērs ir atkarīgs no automašīnas dzinēja tilpuma un izmešu daudzuma. Satiksmes ministrija ir vērtējusi situāciju, kā mainītos degvielas cena, ja tiktu lemts par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iekļaušanu akcīzes nodoklī jeb degvielas cenā, un ir secināts, ka tādējādi nodoklis būtu jāpalielina straujāk, nekā tas ir ieplānots. Attiecīgi, strauji pieaugot degvielas cenai, izveidotos liela ietekme uz tautsaimniecību kopumā, kas radītu preču un pakalpojumu cenu kāpumu.”

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits "Likumam un Taisnībai" apstiprina, ka patlaban tiek izstrādāta ilgtermiņa stratēģija Latvijas ceļiem līdz 2040. gadam ar četriem dažādiem finansējuma avotiem, starp kuriem ir arī valsts budžeta finansējums.

Citi aptaujātie eksperti atzīst, ka labs risinājums būtu Valsts ceļu fonda atjaunošana, ko likvidēja kādreizējais premjers Einars Repše, bet tam ir vajadzīga politiskā griba.