foto: ROBIN UTRECHT/SIPA
Lidostas kā spoku pilsētas un reisi ar dažiem cilvēkiem - kā ir strādāt par stjuartu šodien
Tūrisms
2020. gada 5. aprīlis, 07:54

Lidostas kā spoku pilsētas un reisi ar dažiem cilvēkiem - kā ir strādāt par stjuartu šodien

Jauns.lv

Pārvietošanās, ceļošanas un citu Covid-19 ierobežošanai ieviesto pasākumu dēļ cieš daudzas nozares, bet viena no skartākajām ir aviosatiksme un pasažieru pārvadājumi. Lai arī daudzas lidsabiedrības ir atcēlušas neskaitāmus lidojumus un atlaidušas savus darbiniekus, ir kompānijas, kuras turpina izpildīt lidojumus.

“Lielākajā daļā reisu nav vairāk par 20 cilvēkiem,” izdevuma “Business Insider” pastāstīja aviokompānijas “Delta Airlines” stjuarts Džons, kurš lūdza neizpaust viņa īsto vārdu, baidoties par sankcijām, kuras pret viņu varētu vērst darba devējs. Darbinieks stāsta, ka šis ir biedējošs un neziņas pilns laiks visiem, taču aviokompāniju darbinieki vieni no pirmajiem redzēja, kādā ātrumā notiek pārmaiņas.

Pasaulē lielākā aviokompānija šobrīd ir īstenojusi vairākus smagus līdzekļu taupības pasākumus – puse lidmašīnu ir dīkstāvē, ir samazinātas administratīvās izmaksas un 10 000 darbinieku nosūtīti bezalgas atvaļinājumā.

“Līdz šim visi darbinieki zināja precīzas dienas, kurās bija paredzēts strādāt ar precīziem galamērķiem. Bet tad pēkšņi reisus sāka atcelt,” viņš skaidro. Tagad Džons ir rezervists – tas nozīmē, ka viņš gaida izsaukumu uz darbu, un algu saņem par nostrādātajām stundām.

Tāpat lidmašīnās ieviesti stingrāki higiēnas pasākumi – saloni tiek dezinficēti, pēc katra lidojuma rūpīgi tiek notīrītas virsmas, galdiņi, atzveltnes, ekrāni un tualetes. Darbiniekiem arī tiek nodrošināti cimdi, bet maskas nav obligātas – tās var vilkt, bet var arī nevilkt.

“Kādreiz mēs gājām pa lidmašīnu ar ratiņiem, piedāvājot iegādāties limonādes, kafiju, ūdeni un uzkodas. Pirmās klases pasažieriem nodrošinājām pilnu ēdināšanu. Tas viss ir apturēts, tagad mēs izsniedzam mazās ūdens pudeles un uzkodu katram pasažierim, lai samazinātu kontaktus starp apkalpi un klientiem,” viņš stāsta.

Stjuarts arī atklāj, ka lidostas izskatās pēc “spoku pilsētām”. “Tajās pārsvarā redzami darbinieki. Lielākā daļa restorānu ir ciet, izņemot dažus lielo ķēžu uzņēmumus,” viņš stāsta, piebilstot: “Ir ļoti dīvaini un biedējoši.”

Džons arī stāsta, ka izvēlējies turpināt strādāt, jo viņš tic, ka lidmašīnu apkalpes darbinieki riskē ar savu veselību, lai palīdzētu cilvēkiem no ārvalstīm atgriezties mājās, un medicīnas aprīkojums, kā arī mediķi varētu tikt nogādāti dažādās vietās valstīs.

“Ir cilvēki, kuri aicina pārtraukt visus lidojumus, jo tas var sekmēt vīrusa izplatīšanos, taču citi vēlas turpināt palīdzēt cilvēkiem atgriezties mājās. Arī mēs esam šīs frontes pirmajās līnijās. Protams, ne tādā pašā līmenī kā ārsti un medmāsas, bet mēs darām visu, ko varam, lai cilvēki būtu drošībā,” viņš saka.

Arī “airBaltic“ turpina samazināt reisus

Piektdien, 3. aprīlī, arī Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” paziņoja, ka posmā no 15. aprīļa līdz 31. oktobrim atcels aptuveni 50% plānoto reisu. Šobrīd lidsabiedrība pielāgo lidojumu tīklu un reisu grafiku atbilstoši uz laiku samazinātai lidmašīnu flotei, lai spētu atjaunot regulāros lidojumus, kad šī krīze būs beigusies, vēstīja uzņēmuma pārstāve Alise Briede.

“airBaltic” izpilddirektors Martins Gauss norāda: "Ņemot vērā ievērojamo ietekmi uz pieprasījumu, mēs šobrīd plānojam savu darbību atsākt pakāpeniski. Kad tas būs iespējams, mēs sāksim ar samazinātu lidmašīnu skaitu, kas ik dienu veiks lidojumus mūsu populārākajos maršrutos. Ar katru nākamo nedēļu atsāksim izmantot aizvien vairāk lidmašīnu, piedāvājot vairāk reisu."

“airBaltic” arī pieņēmusi lēmumu atlikt lidojumu uzsākšanu jaunajos maršrutos, kas bija plānoti 2020.gada vasaras sezonā no visām trim Baltijas valstīm, kā arī uz laiku apturēt lidojumus vairākos papildu maršrutos.