Atcelts vai aizkavēts reiss: kas jāzina par savām tiesībām
Ilgi gaidīts ceļojums, nopirkta biļete, bet pēkšņi aviokompānija paziņo par reisa kavēšanu, atcelšanu vai pirms iekāpšanas lidmašīnā pasažieris saņem atteikumu. Kā rīkoties šādos gadījumos un kas būtu jāzina par savām tiesībām?
Diemžēl bieži vien aviokompānijas neinformē pilnībā pasažierus par iespējām saņemt kompensācijas, kuras paredz Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.261/2004. Tā nosaka, kādā apmērā pasažieris var iegūt kompensāciju, ja pasažierim pret tā gribu atteikta iekāpšana lidmašīnā, lidojums ir atcelts vai kavējas.
Avioreiss kavējas
Šķietami visbiežāk ceļotāji saskaras ar situācijām, kad aviokompānija paziņo par reisa kavēšanos. Lai arī lidojums tiek realizēts vēlāk, tomēr jāzina, ka pakalpojumu sniedzējam vienmēr ir jānodrošina ēdināšana un sakaru līdzekļi, tostarp, divi telefona zvani, ja reiss tiek aizkavēts ilgāk par divām stundām.
Regula nosaka, ka kavēti reisi var tikt pielīdzināti atceltajiem, līdz ar to ir iespējams iegūt kompensāciju, ja galamērķī nonāk pēc trim vai vairāk stundām. Tiesa, regula paredz, ka pasažieris var saņemt atteikumu kompensācijai, ja kavējumu izraisījuši ārkārtēji apstākļi, piemēram, stipras vētras.
Kompensāciju var pieprasīt, ja reiss kavējas :
- vismaz 2 stundas, kura attālums ir līdz 1500 km;
- vismaz 3 stundas, kura attālums ir no 1500 km līdz 3500 km;
- vismaz 4 stundas, kura attālums ir no 3500 km.
Lidojumu atceļ vai pasažieris saņem iekāpšanas atteikumu
Ja aviokompānija par avioreisa atcelšanu paziņo mazāk nekā 14 dienas iepriekš, tad pasažierim ir tiesības uz kompensācijas saņemšanu. Tas pats attiecas uz situācijām, kad uz konkrēto reisu ir pārdotas vairāk biļetes nekā sēdvietas un rezultātā pasažieris netiek uzņemts lidmašīnā.
Regula paredz 3 kompensācijas veidus:
- 250 eiro, ja lidojuma attālums ir līdz 1500 km;
- 400 eiro, ja lidojuma attālums ir no 1500 km līdz 3500 km;
- 600 eiro, ja lidojuma attālums ir no 3500 km.
Jāņem vērā, ka situācijās, kad aviopārvadātājs piedāvā mainīt maršrutu, tad kompensācija var tikt samazināta par 50 %.
Kā iesniegt pieteikumu kompensācijas saņemšanai?
Patērētāju tiesību aizsardzības centra ( PTAC) mājas lapā pieejama gaisa transporta pasažieru sūdzības veidlapa. Jāņem gan vērā, ka veidlapa vispirms jāiesniedz konkrētajai aviokompānijai un tikai atteikuma gadījumā var vērsties PTAC.
Ceļotājas pieredze: jābūt uzstājīgam
Aktīva ceļotāja un bloga “Sapņu medniece” autore Alīna Andrušaite Jauns.lv norāda, ka kopumā viņas pieredze ar kompensāciju saņemšanu esot pozitīva, tomēr viņas novērojums liecina, ka jābūt uzstājīgam.
Nereti kompensāciju aviokompānijas piekrīt maksāt tieši pēc otrā e-pasta. Sākumā uz pirmo e-pastu tiekot atbildēts negatīvi, atsaucoties uz kādiem tehniskiem vai it kā nepārvaramiem apstākļiem. Tieši rakstot atkārtoti, varot saņemt pozitīvu atbildi, ka nauda tiks pārskaitīta.
Ar dažām aviokompānijām varot nākties pacīnīties ilgāk, jo tās neievērojot regulā noteiktos termiņus atbildes sniegšanai. Tāpat esot novērots, ka reizēm patērētājam tiekot sniegta maldinoša atbilde, ka it kā bijusi sadursme ar putnu un tāpēc kompensāciju nemaksās.
Vissarežģītāk esot ar streikiem, jo dažos gadījumos varot saņemt kompensāciju arī par tiem, taču tas esot ļoti reti.
Andrušaite atgādina ceļotājiem, ka arī gadījumos, kad nepienākas morālā kompensācija, piemēram, laikapstākļu dēļ, cilvēkiem pienākoties aprūpe un daudzi to nezinot. Reizēm aviokompānijas izsniedz kuponus, bet ne vienmēr. Ēdienu varot iegādāties par saviem līdzekļiem un vēlāk iesniegt visus čekus. Tāpat nevajadzētu samierināties ar kuponu, ja tas izsniegts neadekvātā summas apmērā, jo ēdiens lidostās esot dārgs. To varot paņemt un nepieciešamības gadījumā tāpat vēlāk iesniegt papildu čeku, ja izdevumi bijuši lielāki par kuponā norādīto summu.
Ceļotāja dalās savā pieredzē ar pāris lidojumiem, kad saņēmusi un kad atteikts izmaksāt kompensāciju.
- Atēnas – Rīga reiss kavējies par 5 h. Kompensācijas pieprasījumu aviokompānija piekritusi izmaksāt jau ar pirmo e-pastu.
- Viļņa – Rīga reiss kavējies par 6 h. Arī šajā gadījumā kompensācijas pieprasījums apstiprināts ar pirmo e-pastu.
- Prāga – Rīga reiss atcelts pēc sadursmes ar bagāžas vedēju un pārcelts uz nākošo dienu. Pēc pirmā pieprasījuma aviokompānija kompensāciju atteikusi, pamatojoties uz trešās puses vainu un nepārvaramiem apstākļiem. Pēc atkārtota e-pasta saņemta pozitīva atbilde par naudas izmaksāšanu.
- Brisele – Londona reiss atcelts sliktu laikapstākļu dēļ. Lai arī šajā gadījumā kompensācija nepienākas, bet, ņemot vērā, ka citi reisi izlidojuši no Londonas un Andrušaitei bijis ekrānšāviņš par precīziem laikapstākļiem, viņa vērsusies Beļģijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. Diemžēl arī viņi lēmuši par labu aviokompānijai.
Blogere atzīst, ka pēdējā laikā cilvēki aizvien vairāk esot izglītoti par iespējām saņemt kompensāciju, tomēr ik pa laikam saņemot jautājumus par neskaidrībām, tādēļ uzrakstījusi izsmeļošu rakstu par šo tēmu: https://sapnumedniece.lv/ka-no-aviokompanijas-dabut-kompensaciju/ .