Daugava netiek pienācīgi labi izmantota tūrismā, secinājuši eksperti pēc 350 km gara ceļa
foto: LETA
Eksperti pēc ekspedīcijas norāda uz Daugavas ūdenstūrisma neizmantoto potenciālu.
Tūrisms

Daugava netiek pienācīgi labi izmantota tūrismā, secinājuši eksperti pēc 350 km gara ceļa

Jauns.lv / LETA

Daugavas ūdenstūrisma potenciāls līdz šim nav izmantots pilnībā, turklāt ir nepieciešams uzlabot upes piekrastes vides pieejamību, pēc aptuveni 350 kilometru garas ekspedīcijas secinājuši vides eksperti.

Kā informēja ekspedīcijas mediju koordinatore Līga Ivanova, pēc ekspedīcijas secināts, ka Daugava ir droši laivojama un gleznainie dabas skati šim maršrutam piešķir īpašu vērtību.

Tajā pašā laikā konstatēts, ka blīvāk apdzīvotās vietās Daugavas krasti ir izkoptāki un ērtāk pieejami laivotājiem, taču upes lielākajā daļā piestāt un izkāpt ir ļoti sarežģīti vai pat neiespējami. Tāpat abos krastos atrodas daudz interesantas apskates un atpūtas vietas, taču nav nedz informatīvu norāžu, nedz vienotas informācijas interneta vidē, un vien apkārtnes pazinēji zina pareizās vietas, kurās piestāt.

Īpašs izaicinājums Daugavas laivotājiem esot hidroelektrostaciju (HES) pārvarēšana - ekspedīcijas komandai viena HES apiešana aizņēma vidēji četras stundas, jo starp tuvākajām iespējamajām peldlīdzekļu izcelšanas un iecelšanas vietām ir vairāki kilometri. Eksperti uzsvēra, ka pie HES apiešanas iespējām jāstrādā pašvaldībām sadarbībā ar vietējiem vides aktīvistiem un HES apsaimniekotājiem, un, ka laivu, plostu pārcelšanai vajadzētu kļūt par oficiālu tūrisma pakalpojumu.

Eksperti arī konstatējuši, ka visā Daugavas garumā airēšanas bāze ar apmācību programmu darbojas tikai Rīgā, citviet sporta inventāru iespējams vien nomāt.

Līdz ar ekspedīcijas pabeigšanu eksperti sadarbībā ar karšu izdevniecību "Jāņa sēta" sāks darbu pie interaktīvās kartes izveides, kurā būs iezīmēts tūrisma ūdensceļš visā upes garumā, apstāšanās vietas, drošas Daugavas HES apiešanas vietas un kultūrvēsturiski apskates objekti viena kilometra attālumā no abiem upes krastiem.

Tāpat interaktīvajā kartē būs pieejama informācija par upes tecējumu dažādos posmos. Plānots, ka karte tiks publiskota līdz šī gada beigām, un tā būs pieejama bez maksas.

Kā ziņots, publisko un privāto partnerattiecību biedrība "Zied Zeme" sadarbībā ar vietējās rīcības grupām no 21 pašvaldības un biedrību "Ūdensmalu attīstībai" 23.jūlijā devās ekspedīcijā pa Daugavu ar mērķi izveidot līdz šim nebijušu upes ūdenstūrisma maršrutu, informēja Ivanova.

"Mēs vēlamies izpētīt, cik droši un ērti ir laivojama Daugava visā tās garumā - no Baltkrievijas robežas līdz pat Mangaļsalai. Ja kādā posmā tā nebūs, varēsim sniegt pašvaldībām un vietējām rīcības grupām padomus ūdensmalu uzlabošanā. Šajā jomā pēdējos gados ir arī daudz paveikts," pauda ekspedīcijas vadītājs, hidrotehnisko būvju inženieris un ūdenslīdēju darbu speciālists Guntis Zilberts.

Projekts "DaugavAbasMalas" norisinās no 2018.gada jūlija līdz 2019.gada maijam, un tā laikā 21 pašvaldībā notiks vairāk kā 30 dažādi Daugavas upes baseina ekonomiskā potenciāla attīstības izpētes pasākumi ar mērķi paplašināt ap upi esošo vietu ekonomisko potenciālu, tūrisma aktivitātes, uzņēmējdarbības attīstību un nodarbinātību. Projektu atbalsta Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests, bet finansē - Eiropas Lauksaimniecības fonds lauku attīstībai.