Iznāk unikālajam Krastin auto veltīta pastmarka
Auto un tehnoloģijas

Iznāk unikālajam Krastin auto veltīta pastmarka

Karlīna Timofejeva

Latvijas Pasts uzsācis jaunu pastmarku sēriju Latvijas autobūves vēsture – Motormuzeja unikālie eksponāti, pirmo pastmarku veltot latviešu autokonstruktora Augusta Krastiņa 1903.gadā būvētajai automašīnai Krastin, kuras vienīgais līdz mūsdienām saglabājies eksemplārs atrodas CSDD Rīgas Motormuzejā.

Svinīgajā pastmarkas prezentācijas pasākumā, kas notika CSDD Rīgas Motormuzejā, piedalījās auto īpašniece Austra Priede-Kļaviņa, muzeja direktors Aivars Aksenoks, kā arī galvenais restaurators Gunārs Dortāns.

Pirmajiem 10 pastmarkas zīmogotājiem tika sniegta unikāla iespēja nobildēties pie Krastin auto.

Pastmarkas nominālvērtība ir € 1,39 un tā izdota 100 000 eksemplāru tirāžā. Līdz ar pastmarku izdota arī speciāla aploksne 1500 eksemplāru tirāžā. Pastmarkas un aploksnes dizaina autors ir mākslinieks Ģirta Grīva.

Automašīna Krastin, kura 1903.gadā uzbūvēta Krastin Automobile Company Klīvlendā, ASV, un kuras autors ir latviešu izcelsmes talantīgais autokonstruktors Augusts Krastiņš. A.Krastiņš dzimis 1859.gadā Liepājā, bet 19.gs. beigās aizceļojis uz Ameriku, lai papildinātu zināšanas un gūtu pieredzi atslēdznieka un mašīnbūves profesijā.

Līdz kādam bīdim tika uzskatīts, ka „KRASTIN” auto ir pazudis Amerikas plašumos. Tomēr, pateicoties Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru un viņu ASV kolēģa Raimonda Dreika (Raymond Drake) neatlaidībai, noklīdušais auto tika atrasts Nebraskas štatā.

Krastin auto par sevi skaļi atgādināja pērnā gada nogalē, uzvarot elegances konkursā Anglijā un pievarot senāko motorizēto spēkratu braucienu Londona – Braitona. Dienu pirms slavenā brauciena dalībnieki piedalījās Londonas centrā notiekošajā Regent Street Motor Show Concours d'Elegance, kur kategorijā Overall Winner uzvaras laurus plūca tieši Krastin auto. Zīmīgi, ka no 400 brauciena dalībniekiem tikai 100 unikālākajiem spēkratiem ir ļauts piedalīties Regent Street seno spēkratu izstādē. 20.gadsimta sākumā latvieša Augusta Krastiņa ASV būvētais auto pārsteidza žūriju ar tā vēsturi, neticamo atrašanas stāstu, profesionālo restaurāciju, kā arī faktu, ka tas ir vienīgais saglabājies eksemplārs pasaulē.