Jaunais "airBaltic" investors Tūsens neplāno aktīvi iesaistīties uzņēmuma pārvaldībā
foto: Paula Čurkste/LETA
Bizness un ekonomika

Jaunais "airBaltic" investors Tūsens neplāno aktīvi iesaistīties uzņēmuma pārvaldībā

LETA

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" jaunais pastarpinātais līdzīpašnieks Larss Tūsens neplāno aktīvi iesaistīties uzņēmuma pārvaldībā.

Tūsens intervijā žurnālam "Ir" skaidroja, ka aviokompānijai ir daudz kā pozitīva - uzņēmuma restrukturizācija veiksmīgi noslēgusies, kompānija ir labi pārvaldīta un labā formā.

""airBaltic" ir labā pozīcijā, jo izmaksu struktūra ir ļoti līdzīga zemo cenu aviokompānijai, bet biznesa struktūra - tradicionālajiem pārvadātājiem. Šāds biznesa modelis ir ļoti labs. Taču vissvarīgākais, kas mani piesaistīja "airBaltic", ir lidmašīnu aizstāšanas programma. Kā zināt, kompānija iepērk "Bombardier" CS300 lidmašīnas. Visas 20 būs piegādātas tuvāko divu triju gadu laikā. Tas darīs lidojumus ļoti efektīvus. Ja nekas nemainīsies, tie būs efektīvākie lidojumi visā Ziemeļeiropā," klāstīja Dānijas uzņēmējs.

Tūsens norādīja, ka plāno kompānijā palikt ilgtermiņā un viņa plāns neesot "ienākt un uztaisīt ātru naudu". Vienlaikus gan investors neatklāja par kādu cenu un nosacījumiem no Ralfa Dītera Montāga-Girmesa iegādājies SIA "Aircraft Leasing 1", kurai pieder 20% "airBaltic" kapitāldaļu. "Iegādājos "Aircraft Leasing 1" caur man pilnībā piederošu Dānijas uzņēmumu ["LTAB1"], kas būs finansēts gan ar manis paša līdzekļiem, gan aizņēmumu, kombinējot šo naudu. Tas ir normāls biznesa darījums, tajā nav nekā savāda," pauda Tūsens.

Dānijas uzņēmējs savas daļas kompānijā par 71 miljonu eiro ieķīlājis ārzonas kompānijai "Airline Capital Group Limited". "Akciju ieķīlāšana ir normāla starptautiska finanšu transakcija, tas nekādi neaizskar manas īpašumtiesības," skaidroja investors.

Vienlaikus viņš norādīja, ka pirms attiecīgā darījuma nepazina "airBaltic" pārstāvjus vai kādus Latvijas politiķus. Pārrunas ar "airBaltic" un Latvijas valdību gan bijušas vieglas, un uzņēmējs pieņēmis nosacījumus, kas izrietēja no starp Latvijas valdību un "Aircraft Leasing 1" noslēgtā akcionāru līguma.

Jau ziņots, ka par "airBaltic" pastarpinātu mazākuma akcionāru kļuvis Tūsens, kurš no līdzšinējā finanšu investora, vācu uzņēmēja Montāga-Girmesa pārņēmis 20% kapitāldaļu līdzīpašnieci - "Aircraft Leasing 1". Attiecīgais darījums Komercreģistrā iegrāmatots 11.aprīlī.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka Tūsens patlaban darbojas vairāku uzņēmumu valdēs, piemēram, ''Basisbank'', ''RoBAT'', ''Nørrebro Bryghus'', ''Dutch Leisure Group''. Viņa karjera bijusi saistīta arī ar ''FTI Group'', ''Airtours'', ''Scandinavian Airlines''' (SAS) un ''Privatbanken'' (patlaban ''Nordea'').

"airBaltic" pērn nopelnīja 1,2 miljonus eiro, kas ir vairākas reizes mazāk nekā 2015.gadā, kad uzņēmuma peļņa bija 19,5 miljoni eiro. Savukārt lidsabiedrības apgrozījums pērn bija 286 miljoni eiro, kas ir aptuveni par 1% vairāk nekā 2015.gadā.

"airBaltic" nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz aptuveni 60 galamērķiem.

Tēmas