Degvielas tirdzniecības spēcīgā izaugsme februārī nodrošināja kopējo mazumtirdzniecības pieaugumu
Mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada februārī, salīdzinot ar pērnā gada februāri, ir palielinājies par 1,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes publicētā informācija. Šis pieaugums ir vājāks par iepriekšējā mēnesī reģistrēto, un to noteica pārtikas preču samazinājums mazumtirdzniecībā par 1,3%, kamēr nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoma pieaugums saglabājās spēcīgs, uzrādot 4,4% pieaugumu.
Nepārtikas preču apgrozījuma pieaugumu par 4,4% februārī lielā mērā nodrošināja auto degvielas mazumtirdzniecības spēcīgā izaugsme, ko noteica pērnā gada februāra zemā bāze. Tādējādi, neskatoties uz cenu pieaugumu degvielai februārī par 18,8%, tās apgrozījums gada griezumā palielinājās par 13,0%. Pārējo nepārtikas preču, izņemot degvielu, mazumtirdzniecība februārī nebija tik spēcīga, izaugsmei veidojot tikai 1,8%.
Pārējo nepārtikas preču kategorijā par 5,4% palielinājās apģērbu un apavu tirdzniecības apjomi, un par 6,7% pieauga ar celtniecību un mājokļa remontu saistīto preču mazumtirdzniecība – metālizstrādājumi, instrumenti, būvmateriāli, kā arī santehnika. Turklāt par 8,5% palielinājās mājsaimniecības elektropreču apgrozījums. Strauja izaugsme turpinājās mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem, kā arī mazumtirdzniecībā pa pastu un interneta veikalos, kur reģistrēts pieaugums par attiecīgi 25,8% un 29,8%.
Savukārt mājsaimniecības piederumu pārdošanas apjomi mazumtirdzniecībā šā gada februārī salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri samazinājās par 1,6% un par 4,0% saruka farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecība.
Latvijas patērētāju konfidences indekss pakāpeniski uzlabojas. Lai arī tas joprojām ir salīdzinoši zemā līmenī, martā indeksa vērtība palielinājās trešo mēnesi pēc kārtas. Patērētāju noskaņojuma uzlabošanos ietekmēja iedzīvotāju pozitīvais vērtējums par viņu finansiālās situācijas perspektīvām, kā arī par vispārējās ekonomiskās situācijas uzlabošanos nākamajos 12 mēnešos. Pozitīvāku novērtējumu sekmē arī patērētāju redzējums, ka tuvākā gada laikā bezdarba līmenis Latvijā varētu samazināties.
Pretēji patērētāju konfidences indeksa pieaugumam, Latvijas mazumtirgotāju konfidences indekss šā gada martā ir uzrādījis kritumu salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi. Tomēr jāatzīmē, ka tas joprojām saglabājas pagājušā gada vidējā līmenī. Mazumtirgotāju noskaņojumu negatīvi ietekmēja uzņēmējdarbības aktivitātes palēnināšanās pēdējos trīs mēnešos. Tajā pašā laikā augšupejoša tendence vērojama tirgotāju vērtējumā par uzņēmuma darbības aktivitātes potenciālo pieaugumu nākamajos trīs mēnešos. Jaunāko aptauju rezultāti neuzrāda būtiskas izmaiņas attiecībā uz preču pasūtījumu apjoma izmaiņām, paredzot, ka tie saglabāsies iepriekšējā līmenī.