Pieprasījums pēc mobilajiem tālruņiem - pērnā gada līmenī; viedtālruņu popularitāte aizvien pieaug
Pirmajā pusgadā Latvijā pieprasījums pēc mobilajiem tālruņiem bijis aptuveni pērnā gada līmenī, aģentūrai BNS atzina lielākie mobilo sakaru operatori "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) un "Tele2", savukārt "Bite Latvija" novērojusi pieprasījuma kāpumu par 10%.
Operatoru pārstāvji vienlaikus atzina - aizvien populārāki iedzīvotāju vidū kļūst viedtālruņi.
LMT meitaskompānijas "DT Mobile" valdes priekšsēdētājs Uldis Priedītis aģentūrai BNS sacīja, ka šā gada pirmajā pusgadā kopumā uzņēmuma tirdzniecības vietās pārdoti 67 tūkstoši mobilo telefonu, kas ir līdzvērtīgs rezultāts salīdzinājumā ar attiecīgo periodu 2010. gadā.
"Raksturojot iedzīvotāju izvēli attiecībā uz mobilajiem telefoniem, redzams, ka pieaug interese un pieprasījums pēc viedtālruņiem. Tas skaidrojams ar viedtālruņu operētājsistēmu, īpaši "Android" un iOS, popularitātes pieaugumu patērētāju vidū, pakāpeniski kļūstot par vajadzību, no kuras klients vairs nav gatavs atteikties, ja viedtālrunis jau kādreiz ir lietots," pastāstīja Priedītis.
Viņš pauda pārliecību, ka mūsdienu straujais dzīves ritms un tehnoloģiju attīstība noteikti pozitīvi ietekmēs viedtālruņu lietotāju skaitu, un tuvākajos gados tiks sasniegts šo tālruņu skaita būtisks pieaugums. "Protams, tirgū joprojām saglabājas noteikta klientu grupa, kas dod priekšroku vienkāršākiem mobilajiem tālruņiem, jo viņu pamatvajadzības saistītas ar balss sakariem un īsziņām," piebilda "DT Mobile" vadītājs.
Priedītis sacīja, ka Latvijas un arī "DT Mobile" veikalos izteikts līderis ir "Nokia", kam ir ļoti lojālu klientu loks, pat neskatoties uz konkurentu veiksmīgajām aktivitātēm viedtālruņu jomā. "Kā "Nokia" veiksmes atslēga jāmin klientu lojalitāte zīmolam, kā arī spēja izstrādāt mobilo tālruņu modeļus ar dažādas sarežģītības pakāpes funkcionalitāti, tādējādi klientiem ir iespēja atrast savām vajadzībām atbilstošāko mobilo tālruni. Kā līdzīgs piemērs minams arī "Samsung". Liela loma šo telefonu popularitātei iedzīvotāju vidū ir arī profesionālajam pārstāvniecību darbam ne tikai ar sadarbības partneriem, bet arī īstenoto aktivitāšu ziņā, veicinot klientu informētību," viņš klāstīja un atzīmēja, ka līdz ar viedtālruņu popularitātes pieaugumu, būtisku vietu tirgū ir iekarojuši "iPhone", HTC, savukārt LG un "SonyEricsson" turpina noturēt savus klientus.
Arī "Tele2" Priekšapmaksas un pēcapmaksas produktu tirdzniecības vadītājs Madars Liepiņš aģentūrai BNS atzina, ka mobilo tālruņu pārdošanas apmērs šā gada pirmajā pusgadā, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, izteikti nav mainījies. "Izmaiņas ir novērotas tikai attiecībā uz mobilo tālruņu pirkšanas paradumiem – pieaudzis viedtālruņu pieprasījums," viņš sacīja.
Pēc Liepiņa teiktā, Latvijas tirgū lielāko daļu no kopējo tālruņu pārdošanas apmēriem ieņem subsidētie tālruņi. ""Tele2" klienti mobilo tālruni vidēji lieto divus gadus. Tas lielākoties skaidrojams ar to, ka subsidēto jeb mazcenas tālruņu līgumu termiņš ir divi gadi. "Tele2" pieredze rāda, beidzoties līgumam, klienti pārsvarā izvēlas iegādāties jaunu subsidēto tālruni," viņš sacīja.
"Tele2" pārstāvis norādīja, ka vēl pirms kāda laika iedzīvotāju prasību sarakstā attiecībā uz mobilo tālruni bija tādas funkcijas kā ērti veikt zvanus un nosūtīt īsziņas, kalendārs, modinātājs, foto kamera, tāpat cilvēki vairāk sāka iegādāties tālruņus ar pilno QWERTY tastatūru. "Tagad cilvēki vairāk interesējas par iespējām lietot mobilo internetu, uzņemt augstas kvalitātes foto un video, QWERTY tastatūras vietā priekšroku dod skārienjutīgam ekrānam," viņš atzina.
Saskaņā ar Liepiņa teikto viedtālruņi un tālruņi ar skārienjutīgiem ekrāniem ir kļuvuši klientiem krietni pieejamāki cenas ziņā, un šo tālruņu tirgus ir strauji pieaudzis. "Tālruņu ar skārienjutīgo ekrānu tirdzniecība konstanti pieaug par apmēram 10%. Arī skārienjutīgo telefonu segmentā lielāks pieprasījums ir pēc lētākiem telefonu modeļiem," viņš klāstīja.
Liepiņš arī atzina - parādās tendence, ka cilvēki biežāk sāk izvēlēties tālruni nevis pēc ražotāja, bet operētājsistēmas jeb izvēli veic starp tiem tālruņiem, kuri ir aprīkoti ar konkrēto operētājsistēmu. "Tālruņi ar "Android" sistēmu šobrīd piedzīvo strauju popularitātes pieaugumu Latvijā," viņš piebilda.
Pēc "Tele2" novērotā, Latvijā joprojām iecienītākais mobilo tālruņu zīmols ir "Nokia", taču tas sāk zaudēt savas līderpozīcijas viedtālruņu tirgū. Savukārt "Samsung" un HTC ir strauji palielinājis savu popularitāti viedtālruņu tirgū. Arī ķīniešu mobilo tālruņu ražotāji, piemēram, "Huawei", sāk gūt lielāku pircēju ievērību.
"Bite Latvija" sabiedrisko attiecību menedžere Lita Grafa savukārt aģentūrai BNS pastāstīja, ka, salīdzinot ar 2010.gada pirmo pusgadu, šogad mobilo tālruņu pārdošanas apmērs pieaudzis par 10%.
"Strauji audzis pieprasījums pēc gudrajiem tālruņiem jeb viedtālruņiem. Cilvēki daudz vairāk lieto internetu telefonā un izmanto citas priekšrocības, ko sniedz viedtālruņi," viņa sacīja, norādot, ka "Bites" klientu vidū ļoti populāri ir viedtālruņi, kas aprīkoti ar "Android" un "BlackBerry" operētājsistēmām.
Pēc Grafas teiktā, cilvēki ļoti novērtē un labprāt izvēlās arī budžeta klases viedtālruņus, jo to cena klientiem ir pieņemama un tajā pat laikā tā ir iespēja izmantot telefonu kā datora aizstājēju, atrodoties ārpus darba vai mājām. "Klienti novērtē arī eleganci un telefonu stilu, biežāk priekšroku dodot skārienjutīgajiem tālruņiem," viņa piebilda.
Viņa sacīja, ka tāpat kā pagājušajā gadā arī šogad populārākie tālruņi "Bite Latvija" klientu vidū ir "Samsung", "Nokia" un "BlackBerry". Pēdējie lielu popularitāti guvuši ASV, un arī Latvijā tie nostiprina pozīcijas. "Īpaši populāri šie tālruņi ir biznesa klienti segmentā un to klientu vidū, kas bieži izmanto e-pastu tālrunī," pavēstīja Grafa.
Latvijā ir trīs licencēti mobilo sakaru operatori, kas strādā GSM/UMTS tīklā, - LMT, "Tele2" un "Bite Latvija".
BNS