Valdība ar „Finnair” gribot atbrīvoties no „airBaltic”
Bizness un ekonomika

Valdība ar „Finnair” gribot atbrīvoties no „airBaltic”

Jauns.lv

Latvijas valdības partneris jaunās lidsabiedrības izveidē ir Somijas kompānija "Finnair ", kas ir viens no "airBaltic" lielākajiem konkurentiem, norāda "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) valdes locekle Inga Piterniece.

„Finnair” pašlaik ir viens no galvenajiem „airBaltic” konkurentiem.
„Finnair” pašlaik ir viens no galvenajiem „airBaltic” konkurentiem.

Pēc viņas teiktā, ar valdības palīdzību "Finnair" varēs atbrīvoties no sava lielākā reģiona konkurenta.

Piterniece norāda, ka šādā gadījumā, pateicoties valdības rīcībai, Latvijas iedzīvotāji varēs lidot tikai uz mātes kompānijas lidostu Helsinkiem kā agrāk uz Kopenhāgenu, un "varēsim aizmirst par Rīgu kā reģionālo lidojumu centru".

"Stāsts par valdības attieksmi pret savu aktīvu "airBaltic" un tās rīcības motīviem ir nepārprotams - uzbrukumi zīmoliem, ekonomikas ministra Arta Kampara (V) kaitnieciskā rīcība jūnijā, valdības vilcināšanās ar lēmumu, finanšu kompānijas piesaiste, "airBaltic" komercnoslēpumu izzināšana, un tagad - priekšlikums jaunas lidsabiedrības izveidei: faktiski visa rīcība liecina par mērķi izveidot "airBaltic" konkurentu," uzsver Piterniece.

BAS aicina valdību pieņemt skaidru lēmumu par "airBaltic", nevis nodarboties ar avantūru par jaunas aviokompānijas dibināšanu.

BAS apliecināšot valdībai līdzekļu pieejamību visu nepieciešamo ieguldījumu veikšanai "airBaltic". BAS apliecina savu gatavību atbalstīt "airBaltic" un ieguldīt tajā.

Piterniece uzsver, ka valdības konsultantam "Prudentia" būtu jāizbeidz negatīvā un sava klienta aktīvam kaitīga retorika un darbība, kā arī vēršanās pret valsts partneri "airBaltic". Valdībai kā akcionāram esot jāizbeidz nodarboties ar kaitniecību pret "airBaltic" un, ja valsts neesot spējīga palīdzēt savai kompānijai, tai "vienkārši būtu jāstāv malā, nevis jākaitē".

Pēc viņas teiktā, ja valdība nevēlas kompānijā ieguldīt, tad jāļauj to darīt BAS. Ja "airBaltic" kā kompānija valdību neinteresējot, tai esot jāpārdod savas akcijas privātajam akcionāram, un tad tā varot veidot savu lidsabiedrību.

"Tad godīgas konkurences apstākļos būs redzams, kura kompānija ir sekmīgāka - ar vai bez valsts līdzdalības," uzsver Piterniece.

Kā ziņots, starp "airBaltic" akcionāriem - valsti un kompānijas prezidentam Bertoltam Flikam daļēji piederošo BAS - ir saspringtas attiecības saistībā ar lidsabiedrības finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem.

Pagājušajā nedēļā Satiksmes ministrija paziņoja, ka BAS piekritis izvirzītajiem nosacījumiem, lai valsts piedalītos "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanā, taču šonedēļ valdība nekādu konkrētu lēmumu nepieņēma. Valdības pārstāvji norādīja, ka visa nepieciešamā informācija no BAS vēl nav saņemta.

Tikmēr "airBaltic" Rīgas rajona tiesā iesniegusi tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu. Tiesa to pagaidām gan atstājusi bez virzības, jo nav saņemti visi nepieciešamie dokumenti.

Valdības nolīgtās finanšu konsultantu kompānijas "Prudentia" vadītājs Kārlis Krastiņš ceturtdien žurnālistus informēja, ka valsts kā akcionārs nopietni apsver iespēju veidot jaunu lidsabiedrību un jau sākusi sarunas ar potenciālajiem investoriem, kas varētu tajā ieguldīt. Savukārt Fliks uzskata, ka konsultanti atrodas pastāvīgā interešu konfliktā un, domājams, "airBaltic" sniegtā komercinformācija tiks izmantota citai konkurējošai aviokompānijai.

Krastiņš paziņoja, ka "airBaltic" neauditētie dati par laika posmu no 2008. gada 1. janvāra līdz 2011. gada 30.jūnijam uzrāda 95 miljonu latu zaudējumus. Viņš vairākkārt uzsvēra, ka šādi rādītāji nav normāli un vērtējami kā katastrofāli ģeometriskā progresijā tieši pēc tā brīža, kad par lidsabiedrības akcionāru kļuva kompānijas vadītājs Fliks.

AS "Air Baltic Corporation" ir dibināta 1995. gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un BAS (47,2%). BAS vienādās daļās pieder Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited", kuras patiesā labuma guvējs ir Andrejs Rudeško.

LETA/Foto: EPA/LETA