RVR: apturot jauno vilcienu iepirkumu, būs skandāls Eiropas mērogā
Bizness un ekonomika
2011. gada 27. novembris, 15:34

RVR: apturot jauno vilcienu iepirkumu, būs skandāls Eiropas mērogā

Jauns.lv

Jau pēc uzvarētāja paziņošanas apturot jauno pasažieru vilcienu iepirkumu, būs Eiropas Savienības mēroga skandāls, teikts AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca" (RVR) izplatītā paziņojumā.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Kā ziņots, 22.novembrī valdība vēl nepieņēma lēmumu par vērienīgā "Pasažieru vilciena" (PV) konkursa turpmāko nākotni.

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) oktobra nogalē atļāva PV slēgt līgumu ar Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) par apjomīgo jauno pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu. CAF plānojis kā apakšuzņēmēju piesaistīt RVR, tomēr patlaban līguma slēgšana ir apdraudēta.

Kā paziņojumā akcentē RVR, apturot pasažieru vilcienu iepirkumu, Latvijas ekonomikai tiktu nodarīts nelabojams ļaunums. Masu medijos tiekot izplatīta nepatiesa informācija par konkursu, lai nepieļautu vilcienu ražošanu Latvijā.

"Konkursa apturēšana ir trieciens Valda Dombrovska (V) valdības programmai, kas virzīta uz jaunu industriālo politiku, uz rūpnieciskās bāzes radīšanu, izstrādājot augsti tehnoloģisku un uz eksportu orientētus produktus ar lielu pievienoto vērtību. Valsts zaudēs iespēju piesaistīt daudzmiljonu investīcijas, radīt tūkstošiem darba vietu un simtiem miljonu latu, ko valsts budžets iekasētu nodokļos," norāda RVR.

RVR skaidro trīs galvenos problēmjautājumus vērienīgajā iepirkumā.

Tiek atgādināts, ka RVR tika izslēgta no konkursa dalībnieku loka. RVR tika liegta iespēja piedalīties konkursa otrajā kārtā kā tā pilntiesīgam dalībniekam, jo PV apzināti izvirzījis neizpildāmas papildu prasības. Tāpēc otrā kārta beidzās bez RVR līdzdalības, bet par konkursa uzvarētāju kļuva CAF, kas kopā ar "Bombardier", "Siemens" un "Alstom" veido pasaules lielāko sliežu transporta ražotāju četrotni. Konkursa uzvarētājs CAF oficiāli uzaicināja RVR piedalīties projekta īstenošanā sava ģenerālā apakšuzņēmēja statusā.

"Pēc konkursa uzvarētāja oficiālās paziņošanas masu medijos tika tiražēta negatīva un apzināti melīga informācija par jaunajiem vilcieniem, un pie šīs kampaņas piestrādāja angažēti ierēdņi, kuri bija ieinteresēti atdot pasūtījumu citam uzņēmumam. Šo melīgo informāciju jau vairakkārt atspēkoja gan vilcienu pasūtītājs, gan Latvijas un Eiropas eksperti, gan Iepirkumu uzraudzības birojs, pieņemot attiecīgu lēmumu par "Stadler" iesniegto sūdzību. Tieši tāpat šī uzņēmumu sūdzību noraidīja Eiropas Komisija, to uzskatot par nepamatotu. Šādas kampaņas mērķis ir radīt spiedienu uz jauno satiksmes ministru un visu valdību, lai panāktu konkursa rezultātu anulēšanu par labu citam ražotājam," otru aspektu komentē RVR.

Treškārt, "Latvijas Krājbankai" nepieder RVR, tā ir uzņēmuma kreditors, bet nespēj ietekmēt vilcienu ražošanas procesu, uzsver RVR.

"Ar RVR akcijām tika nodrošināts Krājbankas dotais kredīts, un tā ir kredītiestāžu standarta prakse. Ja banka tiek likvidēta, RVR būs spiesta rīkoties tāpat kā simtiem citu tās klientu - pārkreditēties citā bankā. Turklāt tad RVR akcijas, kas patlaban ir kredīta nodrošinājums, tāpat tiks pārķīlātas par labu citai bankai - kredīta devējai. RVR nav nekādu cita veidu attiecību ar "Krājbanku" un tās akcionāriem, un šīs kredītiestādes vai tās īpašnieku finanšu problēmas nekādā veidā nevar iespaidot jauno vilcienu ražošanu," apgalvo RVR vadība.

Kā ziņots, Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") pārsūdzējis tiesā IUB 2011.gada 1.septembrī pieņemto lēmumu par pārkāpumiem PV izsludinātajā konkursā par jaunu elektrisko un dīzeļvilcienu iegādi.

2011.gada 24.oktobrī IUB nolēma noraidīt "Stadler" iesniegto sūdzību un atļaut PV parakstīt vienošanos par vilcienu piegādi ar CAF.

"Stadler" uzskata, ka IUB lēmums ir nepamatots un nelikumīgs, tādēļ uzņēmums to pārsūdzējis Administratīvajā rajona tiesā, pieprasot lēmumu atcelt. "Stadler" mērķis, pārsūdzot IUB lēmumu, ir godīgs konkurss, kas pilnībā atbilst visām Latvijas un starptautiskajām normām un kurā visiem dalībniekiem ir vienlīdzīgas izredzes.

"Stadler" ir vērsies arī Eiropas struktūrās, bet Eiropas Komisijas iekšējā tirgus ģenerāldirektorāts "DG MARKT", visticamāk, noraidīs sūdzību par PV jauno vilcienu konkursu, rakstīja portāls "Pietiek.com".

Jau ziņots, ka PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju atzina Spānijas kompāniju CAF, kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu.

PV iepirkums paredz līdz 2015.gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

Nozare.lv LETA / Foto: Lauris Nagliņš/ LETA